Lemondatná NKA-s tisztségéről az Alföldit Pécsen cenzúrázó Vincze Balázst a Független Előadó-művészeti Szövetség

  • - czenkli -
  • 2018. június 2.

Színház

Levelet írtak Kásler Miklósnak, mert a szervezet szerint Vincze Balázs nem tud elfogulatlan szakmai döntéseket hozni.

Nem kevés idő telt el azóta, hogy az Igenis, miniszterelnök úr! című előadást letiltották a pécsi Zsolnay Színházban. Azóta az előadás vendégszereplését megtartották máskor, máshol. Kevés (nem privát) szolidáris megnyilvánulásról lehetett hallani a színházi szakma tájáról. Nincs ebben semmi meglepő persze.

Bár kezdetben homály fedte, ki lehetett a cenzúrát elrendelő személy, végül Vincze Balázs, a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. vezetője magára vállalta.

A 24.hu-nak adott interjújából kiderült, Vincze túlbuzgó módon, a vélt elvárásnak elébe menve, azért mondta le a korábban egyeztetett programot, mert arra jutott, „az intézményt nem engedem át egy politikai aktivistának”. Mármint Alföldi Róbertnek, aki aligha nevezhető politikai aktivistának, ez esetben pedig egyértelmű, hogy a Znamenák István által rendezett szóban forgó előadás szereplője, színész. Jobb kifogás bizonyára nem jutott eszébe.

Tény, Vinczét korábban nem zavarta, ha „politikai aktivista” tette be a lábát a Zsolnay-negyedbe, Bayer Zsoltot például tárt karokkal várták.

Egyébként a Zsolnay-negyedet vezető Vincze Balázs nem érzi úgy, hogy különösebben magyarázkodnia kellene.

„Az én személyes döntésem volt, vállalom érte a felelősséget. Tudom, hogy elindult a szöveg, hogy ez micsoda önkényes, diktatórikus döntéshozatal. De nem igazán gondolom, hogy a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. ügyvezetőjeként ne hozhatnék önálló döntéseket.”

Ha színházi szolidaritást nem is váltott ki az Alföldi Róbertet ismét cenzúrázó ügy, egyéni tiltakozásokat szült az eset: Weber Kristóf zeneszerző, valamint Böszörményi István szobrász Vincze Balázs közlését követően jelezte, a ZSÖK-höz tartozó intézmények nem használhatják műveiket.

Ennek a szakmainak aligha nevezhető döntéshozatalnak köszönhető, hogy az utolsó pillanatban észbe kapott a Független Előadó-művészeti Szövetség, és az egyébként titulushalmozó Vincze Balázs miatt levelet írt Kásler Miklósnak, az NKA elnökének, miszerint Vincze Balázst, a Nemzeti Kulturális Alap Táncművészeti Bizottságának tagját hívja vissza tisztségéből, mert egyértelművé vált, hogy Vincze nem tud elfogulatlan szakmai döntéseket hozni, így feladatait a kollégium tagjaként nem tudja ellátni. A Nemzeti Kulturális Alapról szóló 1993. évi XXIII. törvény 2/A. § (3) bekezdése alapján az NKA kollégiumának tagja ugyanis nem vehet részt olyan pályázat elbírálásában, amelynek megítélésénél tőle elfogulatlan állásfoglalás nem várható. Márpedig nagyon úgy tűnik, hogy Vincze Balázs, az egykori balettművész, a Pécsi Balett művészeti vezetője, aki nem mellesleg Nyugotszenterzsébet polgármestere, nem képes objektív és/vagy önálló döntéshozatalra.

(Független Előadó-művészeti Szövetség, Lead-kép: Facebook/Igenis, miniszterelnök úr!)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.