Színház

Igyekezz, az égbolt zár!

Second life

Színház

Vannak olyan előadások, amelyek után (még) jobban lehet szeretni a színészeket. Ezt a hatást nem annyira a drámán alapuló színház, hanem inkább az olyan előadások érik el, amelyek a színészetre mint mesterségre és a színészekre mint a tökéletlenséget és a kudarc lehetőségét is magukban hordozó személyiségekre reflektálnak.

Például az AlkalMáté Trupp nyári sorozata: Máté Gábor és Horvai István 2003-ban végzett osztálya minden nyáron összejön egy próbafolyamat és egy előadás erejéig, hogy színpadra állítsák valamelyikük életét. Mindig egy kalapból húzzák ki a következő évben sorra kerülő alany nevét, és lassan a végéhez közeledik az első kör (egyelőre nem tudni, lesz-e, s ha igen, milyen folytatás). Az így elkészült előadások már-már terápiás módon önironikusak és – vélhetően – őszinték, korántsem az önfényezés vagy az ego ünneplése a céljuk. Az Orlai Produkció leg­újabb előadása, a Second life is ebben a szellemben készült, de most nem csak az bizonyosodik be, hogy bárkinek az élete kész regény – azt is színpadra lehet állítani, ami csak lehetett volna, és ezzel a módszerrel is önmagunkhoz kerülünk közelebb. A produkcióban részt vevők nagyobb része – Járó Zsuzsa, Kovács Patrícia, Mészáros Máté és a rendező, Dömötör András – éppenséggel tagja is az AlkalMáté Truppnak, de Ötvös András és Schruff Milán sem lóg ki a sorból, sőt.

A közönség tehát nagy örömmel, szeretettel és hálával fogadja az ilyen típusú – a jó értelemben vett színészkultuszt erősítő – előadásokat, melyek, úgy tűnik, elég markánsan jellemzik azt a profilt, amit az egy éve létrejött, a Second life-ot befogadó Hatszín Teátrum kezd felmutatni. Még az sem baj, ha ezek az előadások a bulvár szélén egyensúlyoznak – de míg a Rezes Judit és Szabó Győző párkapcsolatát feldolgozó Loveshake átbillen, addig a Second life a határon innen marad.

Az előadás elején a résztvevők elmondják, hogy mik szerettek volna lenni gyermek- és ifjúkorukban. Ötvös András például majdnem pap lett, de a repülés is nagyon érdekelte, Mészáros Máté George Michaelnek képzelte magát, és már színészként gyógymasszőrtanfolyamot is elvégzett. Kovács Patrícia sokáig azt hitte, tündérmesében él, és ez a kép omlott benne össze, amikor kiderült, hogy gazdag, nagy tekintélyű orvos apja valójában alkoholista. Máskülönben talán ő maga is orvos lett volna, s ha nem tudott volna belekapaszkodni a színészetbe, lehet, teljesen elzüllött volna. Járó Zsuzsának nem sok jövőt jósoltak színészként a szabolcsi tájszólásával, és volt egy pont az életében, amikor dafke is szakmunkásképzőbe akart menni, hogy cukrásznak tanuljon. Schruff Milán hollywoodi filmszínész szeretett volna lenni, és nem sokon múlott, hogy nem ragadt bele a lakótelepi drogos közegbe. Nincsenek diadalmenetek, az életutakat/pályákat a Second life-ban inkább kudarcok, traumák szegélyezik, és sokszor riasztóan ellenséges, de legalábbis nem támogató a gyerekeket körülvevő közeg.

A történetek egy részét narráció formájában kapjuk meg a színészektől, akik keresetlen eszközökkel, a közönség felé fordulva mesélnek, és van, amit jelenetekben játszanak el. Ez a két forma olykor keveredik is, vagyis a színészek egyszerre vannak kívül és belül a jeleneten, amitől az még viccesebb vagy reflektáltabb lesz. Például amikor a tisztalelkű Ötvös András felajánlja segítségét az általa bálványozott papnak, aki cserébe levetkőzteti és birkózásra kényszeríti ifjú rajongóját, Ötvös lihegve, az egymáshoz csapódó testek zajában meséli, hogy mennyire meg volt zavarodva abban a helyzetben. Nemcsak a narráció és az eljátszott jelenetek keverednek egymással, hanem a különböző életutak is – olykor a valóságosak, máskor az elképzeltek, amitől persze kibogozhatatlanná és szövevényessé fokozódik ez az élet színességét ünneplő őrület.

A rendezés nagy teret adott a „magánszámoknak” is, amiért bizonyára hálásak a színészek. Emlékezetes Schruff Milán, ahogy játékfüggőségének abszurditását ecseteli, és Járó Zsuzsa, amikor egy monológ formájában elképzeli cukrászkarrierjét: önmaga fokról fokra történő feladását. Mészáros Máté önsajnáló magánszámában a csillagos égig hergeli fel magát, miközben kívülről is reflektál ordítozó önmagára és a színházi helyzet megrendezettségére. Kovács Patrícia elképzeli, mi lett volna belőle first ladyként, azaz ha a férje lesz a miniszterelnök, és Magyarország liberális fordulatot vesz 2010-ben. A jelenet egyben a liberális világkép és a politikai korrektség üdítő paródiája, amibe bele-belehallani a mostani politikai helyzetet is. De amikor Kovács – immár miniszterelnökként – beszélni kezd, elszorul a torkom: mennyire messzire van ma Magyarország az általa megfogalmazott elvektől, például a közös ügyekért elszenvedett fájdalom felvállalásától, vagy egy olyan miniszterelnöktől, aki a népét tekinti a főnökének, és nem fordítva. Aztán Ötvös András beszél a hitéről és a betegségéről, hitetleneket is megrendítő, gyógyító erővel.

A legutolsó jelenetben a nem színész szálak mind összeérnek. Mészáros Máté például azt énekli, hogy igyekezz, az égbolt zár.

Orlai Produkció, Hatszín Teátrum, április 23.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.