Koncert

Dave Holland trióban

Zene

Dave Holland trióban adott a MOMkult színpadán bársonyos rockból és furfangos jazzből összerakott szép, de hosszú koncertet. A legendás, Grammy- és NEA-életműdíjas brit származású bőgőssel kitörölhetetlenül belém ivódott a Norwegian Woodban játszott szólama Herbie Hancockkal, és vele már a Davis-emlékzenekarban is járt nálunk korokkal ezelőtt. Újabban saját kiadójánál közre­adott lemezei Chris Potter, Craig Taborn és más, mindig kísérletező kiválóságok társaságában készültek, big bandet is vezetett, oktettet is szervezett. Most régebbi partnere, a sokoldalú Kevin Eubanks gitáros és egy fiatal dobos, Obed Calvaire érkezett vele; a trió hamarosan lemezt is készít.

Örömmel írom le ismét, hogy a legnagyobbak keze alatt a nagybőgő meg tudja hazudtolni önmagát, és képes egy egész koncerten fő dallamhangszerként funkcionálni. Holland szünet nélküli zenefolyamba rendezte szerzeményeit és az összes improvizációt. Általában fantáziálásból (ad libitum) indította a témákat, hol a basszusmenettel, hol a melódiával, és erre reagáltak partnerei. Calvaire elképesztően ízléses, földöntúli finomságokra képes dobos, aki azt sem unja, hogy ő az „időmérő” a zenekarban. Holland és Eubanks duói élményszámba mentek, a gitáros elektromos és elektronikával megspékelt hangszerét végig ujjal pengette, ettől még a legmetálosabb rész is puha bevonatot kapott. Sajnos a kétórás koncerten túl sokszor váltott a perspektíva a három hangszeres között ugyanabba az irányba: a téma felmutatása, kibővítése, nagyra nyitása (szólók), többnyire rockos csúcspontok, majd a visszatérés a szűkebb dimenzióba, kis átúszás, majd ugyanaz másképp. Minden invenció és technikai csoda ellenére a koncepció sematikus vonása rányomta a bélyegét a produkció egészére, bár a közönség így is fantasztikusan odaadó és hálás volt az eredetiségért.

MOMkult (Get Closer Concerts), december 4.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.