Koncert

Dave Holland trióban

Zene

Dave Holland trióban adott a MOMkult színpadán bársonyos rockból és furfangos jazzből összerakott szép, de hosszú koncertet. A legendás, Grammy- és NEA-életműdíjas brit származású bőgőssel kitörölhetetlenül belém ivódott a Norwegian Woodban játszott szólama Herbie Hancockkal, és vele már a Davis-emlékzenekarban is járt nálunk korokkal ezelőtt. Újabban saját kiadójánál közre­adott lemezei Chris Potter, Craig Taborn és más, mindig kísérletező kiválóságok társaságában készültek, big bandet is vezetett, oktettet is szervezett. Most régebbi partnere, a sokoldalú Kevin Eubanks gitáros és egy fiatal dobos, Obed Calvaire érkezett vele; a trió hamarosan lemezt is készít.

Örömmel írom le ismét, hogy a legnagyobbak keze alatt a nagybőgő meg tudja hazudtolni önmagát, és képes egy egész koncerten fő dallamhangszerként funkcionálni. Holland szünet nélküli zenefolyamba rendezte szerzeményeit és az összes improvizációt. Általában fantáziálásból (ad libitum) indította a témákat, hol a basszusmenettel, hol a melódiával, és erre reagáltak partnerei. Calvaire elképesztően ízléses, földöntúli finomságokra képes dobos, aki azt sem unja, hogy ő az „időmérő” a zenekarban. Holland és Eubanks duói élményszámba mentek, a gitáros elektromos és elektronikával megspékelt hangszerét végig ujjal pengette, ettől még a legmetálosabb rész is puha bevonatot kapott. Sajnos a kétórás koncerten túl sokszor váltott a perspektíva a három hangszeres között ugyanabba az irányba: a téma felmutatása, kibővítése, nagyra nyitása (szólók), többnyire rockos csúcspontok, majd a visszatérés a szűkebb dimenzióba, kis átúszás, majd ugyanaz másképp. Minden invenció és technikai csoda ellenére a koncepció sematikus vonása rányomta a bélyegét a produkció egészére, bár a közönség így is fantasztikusan odaadó és hálás volt az eredetiségért.

MOMkult (Get Closer Concerts), december 4.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.