Lemez

Prins Thomas: 5

  • - minek -
  • 2018. január 14.

Zene

Ésszel alig felfogható csoda, hogyan képesek némely norvégok tökéletes, meleg tengerek partjára illő, ízig-vérig baleári és közben galaktikus-kozmikus terekre nyíló, lassú-középtempós neodiszkózenét csinálni. A titok nyitja a kerekre csiszolt számokban rejlik, például Thomas Moen Hermansen friss albumának minden egyes szerzeményében. Ahogy a zsíros, lüktető, mégis puha basszusok bekúsznak az ember fülébe, ahogy bugyborékol a villanyorgona tremolófokozatba kapcsolt hangja, amint finoman és egyáltalán nem tolakodóan a lábunk elé rakják a négynegyedes ütemeket, s közben folyton felsír egy gitár. (Mindehhez adalék, hogy az északi zeneművész egyaránt alkalmazza a „csináld magad”, a „zenéltesd unatkozó barátaidat” és a „gátlástalanul mintázgasd ki, ami tetszik” kollázstechnikát is). Prins Thomast egyebek mellett éppen a fúziós, pszichedelikus, progrock, ambient, italo és németes kraut előzmények iránti rajongása vezette saját kosmische musikjának felfedezéséhez. Most ebből a receptúrából rakott össze egy albumnyi számot, amelyek annyira változatosak, hogy sose unja meg a befogadó, s szinte érezni lehet, hogy hol is tartunk a Bergenből a mediterrán tengerpartig vezető hosszú úton. A kattogós-energikus darabok (Villajoyosa) éppen annyira megkapóak, mint a láz­álomszerűen kísértetiesek (Bronchi Beat), elborultan savazósak (Æ) vagy a végtelenségig játékos szerzemények (Venter Pa Torske), de egyformán üdítő meghallgatni őket.

Prins Thomas Musikk, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.