film - TAMARA DREWE

  • - kg -
  • 2011. január 13.

Zene

Stephen Frears filmje tele van tehenekkel; a sok balga jószág a fiktív és festői Ewedown határában legel, s várja a pillanatot, amikor a dramaturgiának épp szüksége lesz rá. Nem messze izgágább élőlények csoportosulnak: kiadott és kiadatlan, hű és hűtlen írók, köztük egy olyan is, aki rendre Thomas Hardyval jön, és ezzel, mintegy felkérésre, ki is beszél a Posy Simmonds Guardianban közölt, Thomas Hardyt remixelő képregényéből készült filmből.
Stephen Frears filmje tele van tehenekkel; a sok balga jószág a fiktív és festõi Ewedown határában legel, s várja a pillanatot, amikor a dramaturgiának épp szüksége lesz rá. Nem messze izgágább élõlények csoportosulnak: kiadott és kiadatlan, hû és hûtlen írók, köztük egy olyan is, aki rendre Thomas Hardyval jön, és ezzel, mintegy felkérésre, ki is beszél a Posy Simmonds Guardianban közölt, Thomas Hardyt remixelõ képregényébõl készült filmbõl. Tovább azonban nem érdemes kutakodni a felmenõk között, Frears filmje ugyanis a saját jogán az, ami; a legrövidebb út két mûértõ ásítás közt. Vígjátéki értelemben pedig kecsegtetõ a helyzet; a hajdani helyi csúnyalány egy orrplasztika és néhány év elteltével bögyös-farossága gyõztes tudatában tér vissza a szülõi házba, ahol ettõl fogva szemmel történik a legeltetés, a férfierõk pedig nagyítóval keresik Tamara kegyeit. Egy rocksztár is átviharzik a színen, õ lenne a grimaszoló táncoskomikus a legnemesebb brit sztereotípiákból szõtt szereplõk közt. Frears filmje nyelvleckének a legjobb, egyébként meg tisztára olyan, mint egy Best of British válogatás és annak jólnevelt paródiája is egyben, mert Frears nemcsak Guardian-olvasó, de fifikás filmes is, aki sokat hallott már a kikacsintós könnyedségrõl. Azt pedig úgy csinálják, hogy veszed a Hardyt és a teheneket, az értelmiséget és a rockert, a Mini Coopert és a nem annyira mini Gemma Artertont, és ez így együtt olyan ismerõs és eredeti, kifinomult és alpári, hogy csak az udvariasság kedvéért lepõdjünk meg, ha cannes-i beutalót hoz a postás.

A Budapest Film bemutatója

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.