dvd - MASSENET: WERTHER

  • - káté -
  • 2011. január 13.

Zene

A könnyáztatta világfájdalom Goethe nyomán született operája két ellentétes részre tagolódik. Az első két felvonásban a címszereplő költő, valamint Charlotte lamentáló epekedése kispolgári környezetbe van ágyazva, a második kettőben pedig megszűnik a külvilág, és hatalmas zenekari crescendók kísérik a szerelmesek kilátástalan vágyakozását és egyesülésüket a megsemmisülésben.
A könnyáztatta világfájdalom Goethe nyomán született operája két ellentétes részre tagolódik. Az elsõ két felvonásban a címszereplõ költõ, valamint Charlotte lamentáló epekedése kispolgári környezetbe van ágyazva, a második kettõben pedig megszûnik a külvilág, és hatalmas zenekari crescendók kísérik a szerelmesek kilátástalan vágyakozását és egyesülésüket a megsemmisülésben. A párizsi Bastille Operában idén januárban készült felvétel vadonatúj rendezés, miközben még tavaly is mûsoron volt a régi, Rolando Villazónnal és Susan Grahammel. (Villazón valószínûleg a valaha volt legtökéletesebb Werther, aki - Graham nyárspolgári, anyukaszerû Charlotte-ja mellett - elsõ pillanattól magán viselte az egzaltáltság, gyöngeség, sérülékenység és halálraítéltség bélyegét.) Jonas Kaufmann - jelenleg a francia operáktól Wagnerig "Knabe für Alles" - nem az a deprimált, végelgyengülõ típus, szenvedése inkább ihletetten mûvészi; idvezült halálában hamiskás mosoly bujkál a szája szélén, és hõsies árnyalatú, egészséges tenorján röpíti világgá Werther világfájdalmát. Sophie Koché kvalitásos, érzékien lírai, drámailag is telített szoprán: Charlotte-ja kedves fiatal lány, akit a szerelem mámora képtelen elröpíteni a neki rendelt férj - a Bastille "örök Albertje", Ludovic Tézier - mellõl.

A karmester Michel Plasson legyezõszerûen teríti szét az édes dallamokat, a rendezõ Beno”t Jacquot pedig élvezkedik a festõien világított képekben. Új közvetítõi divat szerint belátunk a kulisszák mögé: a vidám hõsnõ nem az utcáról lép be a színpadra, hanem az ütemet számolja az ujján az ügyelõ mellett, a címszereplõ pedig a közjáték alatt már haldoklópózban fekszik a betolásra váró díszletszobában, amikor a kezébe adják a pisztolyt, õ pedig az "esemény utáni" helyére teszi, hiszen elsülni még a függöny felmenetele elõtt fog. Ennyit a romantikus illúzióról.

DECCA/Universal, 2010, 2 DVD

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.