Kiállítás - A létező és a látszat - Pszeudo 40 Pauer 70

Zene

A kiállítás talányos címe kettős jubileumot takar: a tárlat zárónapján épp hetvenedik születésnapját ünneplő Pauer Gyula negyven éve készítette első pszeudomunkáit, illetve a magyarországi szobrászat és konceptuális művészet radikális megújításaként értékelt, a pszeudo gondolati magját kifejtő manifesztumot. A paueri pszeudo progresszivitásának látszólag ellentmond, hogy az 1970 és 1981 között keletkezett műveket és dokumentációjukat az MTA központi épületének Művészeti Gyűjteményében, a magyar tudományos élet vászonra vitt nagyjainak körében tekinthetjük meg - ennek oka azonban az, hogy 1996-ban Pauer belépett a "művészakadémikusok" körébe (tagja a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiának). A helyszín adottságai miatt a kiállítás inkább a művészettörténészek, valamint a filológia iránt érdeklődők számára lehet inspiráló, hisz' erőteljesen háttérbe szorul az a vizuális erő, melyet a közönség a 2005-ös Műcsarnok-beli életmű-kiállításon megtapasztalhatott.

A kiállítás talányos címe kettős jubileumot takar: a tárlat zárónapján épp hetvenedik születésnapját ünneplő Pauer Gyula negyven éve készítette első pszeudomunkáit, illetve a magyarországi szobrászat és konceptuális művészet radikális megújításaként értékelt, a pszeudo gondolati magját kifejtő manifesztumot. A paueri pszeudo progresszivitásának látszólag ellentmond, hogy az 1970 és 1981 között keletkezett műveket és dokumentációjukat az MTA központi épületének Művészeti Gyűjteményében, a magyar tudományos élet vászonra vitt nagyjainak körében tekinthetjük meg - ennek oka azonban az, hogy 1996-ban Pauer belépett a "művészakadémikusok" körébe (tagja a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémiának). A helyszín adottságai miatt a kiállítás inkább a művészettörténészek, valamint a filológia iránt érdeklődők számára lehet inspiráló, hisz' erőteljesen háttérbe szorul az a vizuális erő, melyet a közönség a 2005-ös Műcsarnok-beli életmű-kiállításon megtapasztalhatott.

A pszeudomű készítése igen "egyszerű":

végy egy hajtogatott, meggyűrt papírlapot

vagy mondjuk deformált pingponglabdát, festékszóró pisztolylyal rögzítsd a térbeli tárgy fény-árnyék viszonyait, majd ezt a képet helyezd rá egy kisimított felületre. A végeredmény egy hamis, illuzionisztikus szobor, melynek felületén egy másik szobor felülete jelenik meg, így egyszerre látjuk a létezőt és a látszatot, a plasztika meglétét és hiányát, "a pszeudo jellegű attitűdöt, a tárgy manipuláltságát". A létező és a látszat soha nem azonosuló kettősségéből, a leleplezett hamisságból egy új minőség (a pszeudo) jön létre, amely a paueri interpretációban nemcsak technikai megoldás, hanem egyfajta szimbóluma a művészet "egzisztenciális manipulálhatóságának". Míg a Kádár-korszakban a paueri pszeudo tiltottnak számított - az első pszeudokiállítás egy vizsgafilm díszletének "álcázta" magát, számos műve megsemmisült, az 1978-as Tüntetőtábla-erdőt pedig szinte szó szerint eltörölték a föld színéről -, 1989 után úgy tűnt, hogy az áthallásos beszédmód, a rendszerrel szembeni oppozíció okafogyottá vált. A pszeudo azonban nem halt meg, mert - mint ez az I. Pszeudo manifesztumban olvasható - "addig egzisztál, míg a látszat igaz tényező".

A hat teremben kiállított konceptuális munkák között felbukkan a mára enigmatikussá vált Marx-Lenin (1971), amely egy Karl-Marx-Stadtban (ma Chemnitz) felállított, több mint 7 méter magas, Marx-fejet ábrázoló szoborról készült sajtófotón alapul - s amely azt demonstrálja, hogy Marx arcát a szakáll kitakarásával Leninné lehet változtatni. Szerepel Beke László 1971-es Elképzelés című, a mű és az elképzelés dokumentációjának egyenlőségét igazoló projektjére adott válasz, a Műgyűjtési akció: Pauer felszólította művészbarátait, hogy gazdagítsák magángyűjteményét, amely kizárólag múzeumi kartotékokból állna, hiszen "a kartoték az egyetlen olyan okmány, amely a művész létezését hitelt érdemlően bizonyítja". Következő lépésben saját felnagyított művészszignóját tette meg művé (Pauer '72) - ebben az esetben az aláírás maga igazolja a művész létezését -, de láthatjuk azt a projektet is, amikor Pauer más művészek munkáit

saját aláírásával

szignálta. Megtekinthető a Halál-projekt (1972), amelyben Pauer arra kért tizenhárom magyar művészt, hogy néhány, a művész társadalmi szerepére, a művészet értelmére vonatkozó kérdés végiggondolása után kollektív öngyilkosságot kövessenek el. A levelekhez manipulált szavazócédulákat mellékelt, így vörös szemüvegen át az IGEN-ből NEM lett, és fordítva. Látható a Mobil-projekt maradványa - posztamens, tetején "mobil" felirattal -, sajnálatosan, bár érthetően a művész jelenléte nélkül. Az eredetileg egy balatonboglári kápolnatárlaton bemutatott művön elhelyezett felirat arra kérte a befogadókat, hogy hangosan kurjongassanak - a megfelelő, bátor kurjantásokra az elrejtőzött művész a "Lehullott a rezgőnyárfa aranyszínű levele" című dal egy-egy jól intonált részletével válaszolt.

A kiállítás dokumentálja a nagyatádi művésztelepen 1978-ban készült munkákat, a Tüntetőtábla-erdő mellett a szintén elpusztult Híres Nagyatádi Pszeudo Fa (másként a Fa emlékműve) című művet - amely egy tölgyfa lehántolt törzsére helyezett, a kéreg domborulatait imitáló festett, sima felületből állt -, és fényképeket közöl "a világ első figurális pszeudoszobráról", a Mayáról, a pszeudoelv testet öltött angyaláról, a káprázat istennőjéről (itt egy "valódi" meztelen női testről készült minta került át egy legömbölyített, életnagyságú fa felületére), illetve dokumentumokat a lepellel fedett szobor vetkőztetése és öltöztetése körül forgó Pszeudoelőadásokról, továbbá az ezekkel párhuzamosan létrejövő színpadias "pathosformelekről" (ezek egy-egy valós folyamatot imitáló pillanatfelvételekből álltak).

Talán a tér vagy a bemutatás módja teszi, de a kiállítást igen nehéz befogadni. Vicces, hogy látható az a Continental márkájú írógép, amellyel a művész (többek közt) az I. Pszeudo manifesztumot írta, de a II. Pszeudo Manifesztum (Reklám) installálásán - a tárlóban a négy fogalmazvány, a végső gépirat (és másodpéldánya), az angol fordításról készített nyomdai film, illetve a Bercsényi 28-30 című kiadványban megjelent változat szerepel - csak a nagyon vájt fülűek izgathatják fel magukat. A kedvezőtlen fényviszonyok miatti rosszkedvet fokozza a falakról pattogzó festék és a nem paueri művek csálén lógó képfeliratai. Mindez természetesen nem Szőke Annamária hibája. Pauer kitűnő kutatója, a kiállítás kurátora, az ún. Szőke-jegyzékszám "anyja" talán csak azért hibáztatható, mert az élő klasszikus helyett a művészettörténet vizsgálandó, személytelen tárgyával találkozunk. Így aztán kilúgozódik a lényeg, Pauer műveinek humoros, ironikus és játékos világa már-már láthatatlanná válik. Pedig az nem pszeudo: minden látszat ellenére létezik.

MTA Művészeti Gyűjtemény (Bp. V., Roosevelt tér 9. III. emelet), nyitva: február 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."