Kiállítás - Hegymászó Svájcból - Ferdinand Hodler tárlata

  • Kürti Emese
  • 2008. szeptember 18.

Zene

Történetileg minden adekvát: a tizenkilencedik század második felében, amikor a fiatal festők csontig járták a lábukat egész Európában a realizmusért meg az életben maradásért, és már négyszáz éve szokták a csecsemőhalandóságot, a fiatal Hodler is megkezdte élethátrányainak lefaragását. Minden adva volt tehát ahhoz, hogy olyan életmű kanyarodjon ebből, amelyet a sorozatos pályázatok nyűge és az egzisztenciális alkalmazkodás kényszere fog viszsza, valahogy úgy, ahogy a szerencsétlen Zichy Mihállyal történt. Hodler életművében viszont az a szép és az a váratlan, hogy a modern festészet képfelfogása úgy tör elő belőle, olyan elementáris természetességgel, hogy a sokra tartott szimbolizmusa a tizenkilencedik századdal együtt elpattan, mint egy buborék. Ami marad utána, azt ma is értjük. Kürti Emese

Történetileg minden adekvát: a tizenkilencedik század második felében, amikor a fiatal festők csontig járták a lábukat egész Európában a realizmusért meg az életben maradásért, és már négyszáz éve szokták a csecsemőhalandóságot, a fiatal Hodler is megkezdte élethátrányainak lefaragását. Minden adva volt tehát ahhoz, hogy olyan életmű kanyarodjon ebből, amelyet a sorozatos pályázatok nyűge és az egzisztenciális alkalmazkodás kényszere fog viszsza, valahogy úgy, ahogy a szerencsétlen Zichy Mihállyal történt. Hodler életművében viszont az a szép és az a váratlan, hogy a modern festészet képfelfogása úgy tör elő belőle, olyan elementáris természetességgel, hogy a sokra tartott szimbolizmusa a tizenkilencedik századdal együtt elpattan, mint egy buborék. Ami marad utána, azt ma is értjük.

A Szépművészeti Múzeum kiállítása mindazonáltal a szimbolista Hodlert akarja megismertetni a kortárs magyar közönséggel. Ez az igény nem érthetetlen, tekintve, hogy a berni Kunstmuseum, a legjellemzőbb Hodler-művek őrzője és jelen kiállítás partnere sem rendezett neki retrospektív kiállítást évtizedekig azt követően, hogy a náci Németország fölfedezte a képein a germán ideáltípust. A hatalmas méretű "díszhodlerek" (Éjszaka, Nappal, Eurythmia, Csalódott lelkek) állapota sem tette volna lehetővé a bemutatásukat, de most restaurálták őket, és körülbelül úgy láthatók együtt, mint a bécsi Sezession 1904-es kiállításán, amely Hodler nemzetközi sikerét viszszafordíthatatlanná tette, és amely nagy hatással volt a kortárs magyar festészetre is. Hodler maga ámuldozva nézte őket. Amíg azonban idáig eljutott, és keresztülverte "világtörvényét", a paralelizmust a svájci konzervativizmuson, mely nehezebben fogadta el, mint Párizs, addig egyszerre volt szívós menedzsere saját magának, és egzakt elme, aki figyelembe vette a művészet régebbi szabályait (Vitruviust és Dürert) és saját korának képi igényeit is. Ebből a kettős alkalmazkodásból olyan festészet született, amely nehezen összeegyeztethető szempontoknak akar megfelelni egyidejűleg, a festészet történetének abban az utolsó pillanatában, amikor ez még lehetséges volt. Oskar Bätschmann a realizmus és az ornamentika összekapcsolásának kritikai nehézségeiről, Paul Klee pedig az "esztétikailag nyugtalanító" hatásról beszél, vélhetően ugyanarra gondolva. A "nagy eszme" vagy "nagy stílus" kidolgozásával Hodler valóban elérte, hogy megkerülhetetlen, monumentális művei a neokatolikus, nemzeti festészet ideáljának pontos megfelelői legyenek, de ezek a szempontok kötött kategóriát feltételeznek, neki pedig a huszadik századi értelemben vett festészeti autonómia sikerült. Talán éppen ezen a műcsoporton kívül.

Hodler spirituális eszméje, amely a nagy világegész összefogására irányult, végig küzdött a realizmussal, amelynek korai példái a Szépművészeti első kis termeiben a világosabb, meszesebb corot-i és a kontrasztosabb spanyolos változat között ingadoznak. Korán megszabadítja viszont a képet a körülmények realizmusától, hogy geometrikus, sík háttér előtt a körvonal, majd a szimmetriára szervezett ritmus érvényesüljön. "Semmi sem szerez nagyobb örömöt nekem, mint a rendezett forma" - mondja. A formát ekkor radikálisan különválasztja a színtől, amelynek csak fokozatos absztrahálódás során jut szerep. Ennek a folyamatnak a tematikus műfaja a tájkép (Hodler a "hegymászófestészet mestere", mondja róla Földényi), amelyen a legtisztábban követhető végig a hodleri párhuzamosság szellemi evolúciója, egész az utolsó évek metafizikus-absztrakt "planetáris" tájáig. Ezek az utolsó képek, ahol a Genfi-tó puha szürkés rózsaszínjét mintha Rothko keverte volna, nem kisebb pillanat szülöttei, mint Cézanne találkozása a Mont Sainte-Victoire-ral. A példás rendezés finomsága, hogy a tájképek úgy foglalják egybe a kiállítás két végpontján a műveket, hogy érzékelni lehet: a kettő között egy század húzódik.

Hodler igazi, nagy művét tehát nem a murális hatású, egészségesen figuratív szimbolista művek között keresném (igaz, a katalógusban Bätschmann azt állítja, Hodler sosem tartotta magát szimbolistának, irtózott minden kategóriától), mint az egyébként nehezen feledhető Éjszaka, amelyet ő maga kulcsműnek tartott, hanem a tájképek és persze a realista szenvedésképek sorozatában. Ez utóbbi talán a legismertebb és legjobban feldolgozott része Hodler életművének, a Valentine Godé-Darel betegségéről és haldoklásáról készült műcsoport, de a mostani kiállítást megelőző kutatás így is több romantizált, homályos részletet tisztázott. Ismertek az életrajzi adatok, amelyek szerint a festő az összes családtagját eltemette, ismert az előkép, Holbein Halott Krisztusa, amelynek brutális testisége nagy hatást tett rá 1875-ben, mert ráadásul a vízszintes, síkban tartott test a párhuzamosság ritmikus alapelemének jól megfelelt, és az is kiderül, hogy az új kutatási módszer orvosi jellegű, mert Hodler "diagnózisképesen" rögzítette a betegség fázisait. De nem ez a lényeg. Valentine hosszú, gyötrelmes átváltozásának képi folyamata a gyermek születésétől a teljes elidegenedésig messze túlmutat a tizenkilencedik század szenvedésképeinek konvencióin, az egyre csontosabb test, az egyre szögletesebb orr és az egyre túlvilágibb hajdani ember Giacometti és Dubuffet egzisztencializmusában folytatódik majd. Hodlernek sikerült.

Szépművészeti Múzeum, nyitva december 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.