Film

Gyereksereg

Zach Cregger: Fegyverek

Kritika

A vígjáték és a horror közelebbi rokonok, mint elsőre hinnénk.

Mindkét zsáner működése a feszültség fokozásán és felszabadításán (és annak megfelelő ritmusán) áll vagy bukik. A feszültség jellege persze alapvetően különbözik, még a zsánereken belül is (helyzetkomikum, burleszk vagy abszurd komédia; jumpscare, vér­ontás vagy lassan építkező pszichológiai horror), de egy jól szerkesztett film felváltva izgatja fel és hagyja megpihenni a néző idegrendszerét. Egy jól előkészített és időzített poénból származó nevetéssel vagy a rémisztgetés utáni felszabadult sóhajjal. A kettő természetes közelségét már több horror-komédia sikerrel mozgósította (Frászkarika; Gonosz halott-sorozat; Sikoly-sorozat; Rémálom az Elm utcában; Chucky-filmek; Jordan Peele munkái). Bár titokzatos marketingje mást ígért, Zach Cregger második filmje (az első a 2022-es Barbarian című Airbnb-horror volt) ugyanezt a stratégiát alkalmazza.

A filmet saját rendezője némi magabiztossággal az 1999-es Magnóliához hasonlította, amelyben a teljes történet a szereplők eltérő nézőpontjából alkotott kaleidoszkópból bomlik ki (a 90-es évek végén és a 2000-es évek elején több ilyen típusú film készült, például Rövidre vágva; Boogie Nights; 21 gramm; Ütközés; Bábel). A szerkezeti felépítés talán hasonlít, de Creggert a fent említett filmek rendezői­vel ellentétben nem igazán érdeklik az embe­rek. Ami őt izgatja, az a tiszta hatás. Már a cselekmény kiindulópontja is kellően hátborzongató. Egy napon, pontban hajnali 2.17-kor egy pennsylvaniai kisvárosban 17 gyerek sajátos testtartásban kiront otthonából és elrohan az éjszakába. Mind Justine Gandy (a szokásos hasfájós-szorongó alakítást nyújtó Julia Garner) osztályába jártak, ahol csak egyetlen tanuló, a félénk, szótlan Alex (Cary Christopher) tart ki. A sokkhatás alatt álló szülők figyelme és haragja érthető módon az itt maradottak felé fordul. A labilis idegzetű tanárnő és egy gyászoló apa (Josh Brolin) saját nyomozásba kezdenek, ahogy egyre világosabbá válik, hogy sem a rendőrség, sem a jószándékú, de tehetetlen iskolaigazgató (Benedict Wong) nem tudnak racionális válaszokat találni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.