Tévésorozat

Holt lelkek társasága

Gengsztervilág

  • - turcsányi -
  • 2025. augusztus 13.

Kritika

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Már arra sem emlékszünk, hogy ki tette hidegre. Talán valamelyik autópálya fizetőkapujánál lőtték szitává? Vagy Joe Pesci verte ripityára a fejét egy baseballütővel a kukoricásban? Esetleg egy másik hálóköntösbe bújt félcédulás lőtte kocsonyává Tommy Boy típusú kézifegyverével, miközben egy operaénekes énekelte a Danny boyt? (Oh, Danny boy, the pipes, the pipes are calling / From glen to glen, and down the mountain side.) Mindegy is, az a lényeg, hogy régen történt, olyan régen, hogy már azt sem vesszük észre, hogy nem a születésének, hanem a halálának a vélt évfordulóját ünnepeljük egy-egy újabb és újabb filmmel. Mert gengszterfilmből – a sajnálatos haláleset ellenére is – szakadatlan a túltermelés. Valószínűbb persze, hogy a mindenkori újjászületése ad okot az ünneplésre.

Ó, Francis Ford Coppola mennyire újjászülesztette a műfajt A keresztapával? Amikor ilyeneket beszél, talán arra gondol a korszerű szaktudomány, hogy milyen jó is volt, végre szurkolhattunk a gengsztereknek, s a rendőrség úgyszólván csak a sétáló ember szerepét játszhatta el. De valóban kellett szurkolnunk? Volt valaha egy szemernyi tétje egy gengszterfilmnek? Nem, soha (az ilyeneket nevezik műfaji filmnek). Megfordult valaha valakinek a fejében, hogy ki győz akkor, ha az egyik csapat Marlon Brando, Robert Duvall, James Caan, Al Pacino összeállításban lép pályára, a másik meg Al Lettieri, Tony Giorgio, Victor Rendina, Richard Conte felállásban? (Al Lettierit még Charles Bronson is kifilézte a Mr. Majestyc – Dinnyeszüret géppisztollyal című remekműben, majd akkor sikerül eltennie láb alól Brandót – nyilván.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.