Koncert: Búcsúban (Fallen Into Ashes; Abhorrence; The Hope Conspiracy; Shai Hulud)

  • Kiss Tibor
  • 2004. július 8.

Zene

Egy esõs júliusi éjszakán búcsúzott el a floridai Shai Hulud, a hardcore-reneszánsz egyik kultikus kvintettje, ám a katartikus és kaotikus pillanatokig még történt egy s más. Például a kezdési idõpontok precíz betartása miatt legénységünk csak az Abhorrence nevû szlovák metalcore-csapat félórás zúzására érkezett meg, így szégyenszemre lemaradtunk a reményteljes budapesti Fallen Into Ashesrõl, pedig az általános vélekedés szerint jó bulit kerekített. Északi szomszédunkat tekintve a piros-fehér bézbólsapkás basszeros pózolása tûnt ki leginkább, puskaként magasba emelt gitárjával olykor végigpásztázott a dermedt publikumon, de más említésre méltó eseményt nem tudtunk feljegyezni.

Egy esõs júliusi éjszakán búcsúzott el a floridai Shai Hulud, a hardcore-reneszánsz egyik kultikus kvintettje, ám a katartikus és kaotikus pillanatokig még történt egy s más. Például a kezdési idõpontok precíz betartása miatt legénységünk csak az Abhorrence nevû szlovák metalcore-csapat félórás zúzására érkezett meg, így szégyenszemre lemaradtunk a reményteljes budapesti Fallen Into Ashesrõl, pedig az általános vélekedés szerint jó bulit kerekített. Északi szomszédunkat tekintve a piros-fehér bézbólsapkás basszeros pózolása tûnt ki leginkább, puskaként magasba emelt gitárjával olykor végigpásztázott a dermedt publikumon, de más említésre méltó eseményt nem tudtunk feljegyezni.

Nem így a bostoni The Hope Conspiracy esetében. Leginkább a koncertet teljes eksztázisban végigüvöltõ, Ramones-pólóban feszítõ frontember (Kevin Baker) volt figyelemre méltó. Britpop-frizurája játékos egyveleget alkotott kigyúrt felsõtestével és végigtetovált karjával. Két-három perces számaik jól adagolt agresszivitásának köszönhetõen hamar felbolydult a hallgatóság apraja-nagyja: beindult a színpadmászás, ugrálás.

Mindez csak fokozódott a Shai Hulud színpadra lépése után. Zeneileg kiérleltebb, vagyis a koncerteken nehezebben követhetõ tételeik intenzitását sem érhette panasz. Mindannyian rutinosan és felszabadultan kommunikáltak a közönséggel, énekesük (Geert Van der Velde) Dale Cooper ügynök módjára feltartott ujjal, bólintással honorálta a legkiemelkedõbb produkciót nyújtó stage-divingolók teljesítményét. Azokat a renitenseket pedig, akik a színpadról nem fejest ugrottak, hanem úgymond letalpalták az elöl állókat, atyai feddésben részesítette. A különdíjak közül a kiejtési versenyt a kissé megilletõdött szlovák kvartett énekese érdemelte ki ízes "köszönöm szépen"-jéért. Kevin Baker vihette magával a legprofibb lóbáló díját: olykor kétméteres kilengés után rántotta vissza magához a mikrofont, tökéletes koreográfiával, mindig a következõ sor kezdetére.

Összességében a The Hope Conspiracy és a Shai Hulud mint a hardcore kiváló reprezentánsai, derekasan teljesítettek Budapesten, felvonultatva a stílus minden erényét: felszabadult atmoszférájú, megalkuvás nélküli, a szó szoros értelmében élõ elõadásuk után fül nem maradt csengés nélkül. Csak kár, hogy az est apropója a Shai Hulud búcsúturnéja volt.

Kiss Tibor

Kultiplex, július 2.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.