Koncert: Búcsúban (Fallen Into Ashes; Abhorrence; The Hope Conspiracy; Shai Hulud)

  • Kiss Tibor
  • 2004. július 8.

Zene

Egy esõs júliusi éjszakán búcsúzott el a floridai Shai Hulud, a hardcore-reneszánsz egyik kultikus kvintettje, ám a katartikus és kaotikus pillanatokig még történt egy s más. Például a kezdési idõpontok precíz betartása miatt legénységünk csak az Abhorrence nevû szlovák metalcore-csapat félórás zúzására érkezett meg, így szégyenszemre lemaradtunk a reményteljes budapesti Fallen Into Ashesrõl, pedig az általános vélekedés szerint jó bulit kerekített. Északi szomszédunkat tekintve a piros-fehér bézbólsapkás basszeros pózolása tûnt ki leginkább, puskaként magasba emelt gitárjával olykor végigpásztázott a dermedt publikumon, de más említésre méltó eseményt nem tudtunk feljegyezni.

Egy esõs júliusi éjszakán búcsúzott el a floridai Shai Hulud, a hardcore-reneszánsz egyik kultikus kvintettje, ám a katartikus és kaotikus pillanatokig még történt egy s más. Például a kezdési idõpontok precíz betartása miatt legénységünk csak az Abhorrence nevû szlovák metalcore-csapat félórás zúzására érkezett meg, így szégyenszemre lemaradtunk a reményteljes budapesti Fallen Into Ashesrõl, pedig az általános vélekedés szerint jó bulit kerekített. Északi szomszédunkat tekintve a piros-fehér bézbólsapkás basszeros pózolása tûnt ki leginkább, puskaként magasba emelt gitárjával olykor végigpásztázott a dermedt publikumon, de más említésre méltó eseményt nem tudtunk feljegyezni.

Nem így a bostoni The Hope Conspiracy esetében. Leginkább a koncertet teljes eksztázisban végigüvöltõ, Ramones-pólóban feszítõ frontember (Kevin Baker) volt figyelemre méltó. Britpop-frizurája játékos egyveleget alkotott kigyúrt felsõtestével és végigtetovált karjával. Két-három perces számaik jól adagolt agresszivitásának köszönhetõen hamar felbolydult a hallgatóság apraja-nagyja: beindult a színpadmászás, ugrálás.

Mindez csak fokozódott a Shai Hulud színpadra lépése után. Zeneileg kiérleltebb, vagyis a koncerteken nehezebben követhetõ tételeik intenzitását sem érhette panasz. Mindannyian rutinosan és felszabadultan kommunikáltak a közönséggel, énekesük (Geert Van der Velde) Dale Cooper ügynök módjára feltartott ujjal, bólintással honorálta a legkiemelkedõbb produkciót nyújtó stage-divingolók teljesítményét. Azokat a renitenseket pedig, akik a színpadról nem fejest ugrottak, hanem úgymond letalpalták az elöl állókat, atyai feddésben részesítette. A különdíjak közül a kiejtési versenyt a kissé megilletõdött szlovák kvartett énekese érdemelte ki ízes "köszönöm szépen"-jéért. Kevin Baker vihette magával a legprofibb lóbáló díját: olykor kétméteres kilengés után rántotta vissza magához a mikrofont, tökéletes koreográfiával, mindig a következõ sor kezdetére.

Összességében a The Hope Conspiracy és a Shai Hulud mint a hardcore kiváló reprezentánsai, derekasan teljesítettek Budapesten, felvonultatva a stílus minden erényét: felszabadult atmoszférájú, megalkuvás nélküli, a szó szoros értelmében élõ elõadásuk után fül nem maradt csengés nélkül. Csak kár, hogy az est apropója a Shai Hulud búcsúturnéja volt.

Kiss Tibor

Kultiplex, július 2.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.