Lemez

Kurt Vile: Wakin On A Pretty Daze

  • - szszcs -
  • 2013. június 9.

Zene

Kurt Vile "fiatal harmincas" énekes-dalszerző Philadelphiából, aki még véletlenül sem keverendő össze híresebb (majdnem) névrokonával, a neomarxista szórakoztató zene német titánjával; pláne, hogy vele ellentétben neki például konkrét tapasztalatai vannak a kizsákmányolt munkásosztály mindennapjairól, hisz karrierje korai szakaszában targoncakezelőként is dolgozott.

A fejre az ifjú J Mascisre emlékeztető zenész érzékeny, önelemző lírikus, plebejus dalnok és egykedvű slacker egy személyben, aki az elmúlt években szép, komótos tempóban haladt a lo-fi szobazenétől a 70-es évek nagy amerikai rockjáig. Az utóbbihoz kerül közelebb az új lemezzel is, ami annak ellenére majdnem végig magával ragadó, hogy olyan nagyon sok minden nem történik rajta, illetve ami mégis történik, az meg picit összefolyik. Nagy slágereket tehát nem érdemes várni - talán a kicsit a Vaselinesből ismert Eugene Kelly későbbi zenekarait idéző KV Crimes az egyetlen kivétel.

false

A lemez nagyobbára úgy fest, hogy Vile teuton állhatatossággal és zavartalan, újhippis lendülettel nyomja körbe-körbe folkrockos-pszichedelikus gitártémáit, valamint esetlenül és szerényen beszél-motyog-énekelget jellegzetes fahangján, miközben a zenekara a háttérben visszafogottan rockol. Néha szólók, érdekes szintihangok és egyéb díszítmények bukkannak fel, és aztán ebből állnak össze a gyakran nyolc-tíz perces számok, valamint Vile introvertált, mégis hívogató és ismerős világa, amelybe remek érzés belefeledkezni, és amikor már épp elunnánk a műsort, úgyis mindig történik valami; de amúgy az sem baj, ha nem.

Matador/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.