Lemez

Kurt Vile: Wakin On A Pretty Daze

  • - szszcs -
  • 2013. június 9.

Zene

Kurt Vile "fiatal harmincas" énekes-dalszerző Philadelphiából, aki még véletlenül sem keverendő össze híresebb (majdnem) névrokonával, a neomarxista szórakoztató zene német titánjával; pláne, hogy vele ellentétben neki például konkrét tapasztalatai vannak a kizsákmányolt munkásosztály mindennapjairól, hisz karrierje korai szakaszában targoncakezelőként is dolgozott.

A fejre az ifjú J Mascisre emlékeztető zenész érzékeny, önelemző lírikus, plebejus dalnok és egykedvű slacker egy személyben, aki az elmúlt években szép, komótos tempóban haladt a lo-fi szobazenétől a 70-es évek nagy amerikai rockjáig. Az utóbbihoz kerül közelebb az új lemezzel is, ami annak ellenére majdnem végig magával ragadó, hogy olyan nagyon sok minden nem történik rajta, illetve ami mégis történik, az meg picit összefolyik. Nagy slágereket tehát nem érdemes várni - talán a kicsit a Vaselinesből ismert Eugene Kelly későbbi zenekarait idéző KV Crimes az egyetlen kivétel.

false

A lemez nagyobbára úgy fest, hogy Vile teuton állhatatossággal és zavartalan, újhippis lendülettel nyomja körbe-körbe folkrockos-pszichedelikus gitártémáit, valamint esetlenül és szerényen beszél-motyog-énekelget jellegzetes fahangján, miközben a zenekara a háttérben visszafogottan rockol. Néha szólók, érdekes szintihangok és egyéb díszítmények bukkannak fel, és aztán ebből állnak össze a gyakran nyolc-tíz perces számok, valamint Vile introvertált, mégis hívogató és ismerős világa, amelybe remek érzés belefeledkezni, és amikor már épp elunnánk a műsort, úgyis mindig történik valami; de amúgy az sem baj, ha nem.

Matador/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."