mi a kotta?

A szovjet Kilencedik

  • mi a kotta
  • 2013. június 9.

Zene

"A hallgatók szétszéledtek, nagyon kínosan érezve magukat, mintha szégyenkeztek volna a Sosztakovics által nagy nyilvánosság előtt elkövetett zenei pimaszkodás miatt - amit sajnos nem ifjoncként, hanem negyvenéves férfiként követett el, ráadásul milyen pillanatban!" Egy visszaemlékezés szerint 1945 novemberében ilyen feszélyező rosszérzések közepette álltak fel a rádiókészülék mellől a Szovjet Zeneszerzők Szövetségének székházában a Sosztakovics 9., Esz-dúr szimfóniájának első felhangzását végighallgató zenei szakemberek: inkább az előzetes politikai elvárások ismeretében, semmint a komponista teljesítményét kicsinyelve.

Merthogy a második világháború éveiben Sztálin által propagandisztikus szándékkal erősen reklámozott és nyugat felé új Beethovenként kolportált Sosztakovicstól a szovjet Kilencediket várta a Gazda és a nagyvilág. Csakhogy hiába várta, mert ebbe a szimfóniába juszt se jutott kórus, himnikus emelkedettség meg a történelmi pillanathoz és "korunk nagyságához" méltó zene, s ennek utóbb meg is lett a böjtje Sosztakovics számára. A hét végén mi most a Sztálin által még pártkongresszusi programba is beillesztett mintaképpel, Beethoven Kilencedikjével összepárosítva hallgathatjuk majd meg e "népellenesnek" bélyegzett művet: az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar koncertjén Vajda Gergely vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, május 11., fél nyolc).

Dmitrij Sosztakovicshoz hasonlóan Szergej Prokofjevnek is igencsak meggyűlt a baja a zsdanovscsinával, azaz a szovjet ideológia és kultúrpolitika bekeményítésével a negyvenes évek második felében. Tőle ezen a héten a Budapesti Fesztiválzenekar jóvoltából hallhatunk majd felettébb népszerű zenéket: a Rómeó és Júlia részleteit, amelyek Bartók I. zongoraversenye és egy kortárs finn alkotás nyomában zárják majd a hangversenyek programját (Nemzeti Hangversenyterem, május 10. és 12., háromnegyed nyolc, ill. május 11., fél négy). Bartók 1927-ben bemutatott zongoraversenyét e koncerteken a nagyszerű Pierre-Laurent Aimard játssza majd egy jeles finn karmester, Osmo Vänskä vezénylete mellett. A hét másik pianista vendége egy fiatal orosz, a 27 esztendős Gyenisz Kozsuhin lesz, aki Kocsis Zoltán intésére figyelmezhet majd a Nemzeti Filharmonikusok bérleti estjén, Brahms pesti érdekű B-dúr zongoraversenyének magánszólamát teljesítve (Nemzeti Hangversenyterem, május 14., fél nyolc).

Az előttünk álló hét harmadik jelentős vendége már leginkább a szájával és a légzőszerveivel dolgozik, hiszen ő Emmanuel Pahud, a svájci mesterfuvolás, aki a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjének szólistasztárja lesz (Nemzeti Hangversenyterem, május 13., fél nyolc). Pahud (képünk mutatja) két művet is elfúj majd nekünk: a romantikus operaszerzőként többé-kevésbé elfeledett Saverio Mercadante élményszerű fiatalkori fuvolaversenyét, valamint a huszadik századi svájci komponista, Frank Martin legsajátabb műfaja, a balladák sorozatindító darabját, az 1941-es I. ballada fuvolára, vonószenekarra és zongorára című kompozíciót.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?