Lemez: Majdnem Borz (Ágoston Béla: Meles meles)

  • 2002. március 7.

Zene

Kispál-számokat fog játszani Ágoston Béla - úgy huszadmagával - március 15-én a Trafóban. Időben szólok: a napokban megjelenő Meles meles lemezbemutató koncertje után aligha lesz még egy ilyen alkalom.

Kispál-számokat fog játszani Ágoston Béla - úgy huszadmagával - március 15-én a Trafóban. Időben szólok: a napokban megjelenő Meles meles lemezbemutató koncertje után aligha lesz még egy ilyen alkalom.Ágoston Béla a kilencvenes évek közepén tűnt fel a hazai etnodzsessz palettáján. Kezdetben hajlamos voltam Dresch "Dudás" Mihály és Grencsó István útján keresni a helyét, de most már úgy gondolom: könnyebben eljut hozzá, aki felhagy a kitaposott nyomok követésével. Még ha Ágoston kötődése a magyar népzenéhez és a free dzsesszhez változatlanul erős maradt is.

Jelenleg annak jegyében fúj a Dél-alföldi Szaxofonegyüttesben, és abba a rokonságba tartozik a "duda a dzsesszben" fonalat kibontó Ágoston-trió is, de mert a kutya a részletekben van elásva, korántsem hagyhatók figyelmen kívül azon zenekarok, amelyekben "csupán" közreműködik. Így az archaikus jiddis hagyományban gyökerező Odessa Klezmer Band, az ugyancsak Kiss Ferenc vezette - s az ő életművét újragondoló - Etnofon Zenei Társulás, a múlt év legszebb szavú ígérete, a Folkestra, illetve legújabban a cimbalmos Lukács Miklóshoz kötődő Eclectic Gipsy Band.

E sok szín dacára Ágoston nem tart attól, hogy elaprózza magát - inkább azokhoz a színészekhez hasonlítja hozzáállását, akik szívesen kalandoznak a különféle drámai műfajok között. S mert számos fúvós hangszeren játszik, sokan hívják, most érnek be a régi ismeretségei - Lukács Miklóssal, például, a Vasmalomban haknizott azelőtt. "A gond csak az, amikor ugyanabban az időpontban egyszerre több zenekarral kellene fellépni."

De hogy jön ide a Kispál?

H

A Szarvason nevelkedett Ágoston 1988-tól a pécsi tanárképző főiskola ének-zenei tanszékén tanult - ahhoz nem érzett magában elegendő felkészültséget és önbizalmat, hogy a Zeneakadémiára jelentkezzen. A Kispál és a Borz egy éve működött akkoriban, és Forradalmárával a gólyatáborban azonnal levette Ágostont a lábáról.

"A rendszerváltás éveiben intenzív diákélet folyt Pécsen, a kollégiumban rendszeres dzsesszklub működött, a rajz szakos Lovasi ott hallott engem először. Egyre többet beszélgettünk a büfében, ő adta a zenekaromnak a Mecseki free nevet, s előbb-utóbb a közös zenélés gondolata is felmerült." Ágoston így szállt be Lovasi és barátja, Hajdú András össznépi zenei-színházi előadásába, aztán a Kispál-koncertekbe is - együtt játszottak egészen addig, amíg a zenekar nem döntötte el, hogy trióban és főállásban muzsikál. 1997 őszén, a Kispál és a Borz tízéves jubileumi koncertjén azonban - a többi egykori taghoz hasonlóképpen - újra jelenése volt, akkor tűnt fel a Kispál-rajongó Kővári Zsoltnak, hogy milyen jól fest ebben a gitárzenében egy szaxofon. Ezt követően az ő ötlete - és anyagi támogatása - nyomán kezdett ez a feldolgozás-lemez megformálódni.

És ha Kővári Zsolt történetesen Quimby-rajongó?

"A Kispál-számok kapcsán is felmerült bennem, hogy miért bántsam őket, ha egyszer teljesen jók így is; csak hát nagyon csábító volt, hogy egy olyan lemezt készíthetek, amilyet szeretnék. De amikor hozzákezdtem, még fogalmam sem volt, hogy a Hello vagy mondjuk az Autók a tenger felé hogyan fog dzsesszes változatban hangzani. Ugyanígy - bár félek, ez nagyképűen hangzik - a Quimbynek is neki lehetett volna ülni."

H

Attól a technós Kispál-remixalbumtól, amely két évvel ezelőtt jelent meg, a Kispál-rajongók zöme meglehetősen kiakadt. Hogy a dzsessz közelebb állna hozzájuk, mint az elektronikus tánczene, azt nem gondolnám, de hogy ebben az anyagban könnyebben a Kispálra találhatnak, azt feltétlen. Ágoston feldolgozásaiban az eredeti dalok korántsem tűnnek pusztán "alibinek": valóban komolyan vannak véve témaként és rögtönzésként egyaránt - számomra ettől példaértékűek, ettől élvezetesek igazán. Egyfelől. (Miközben, ne essék félreértés, ízig-vérig szuverén dzsesszlemez.)

Másrészt rendkívül vonzó a hangszeres és stiláris és hangulati gazdagsága - közreműködői nem csak a dzsessz, továbbá a magyar és keleti népzenék eszköztárát vonultatják fel a gardontól a tabláig, belefér a szkreccselés, sőt egy feldolgozás feldolgozásával még az Anima Sound System is. Dj Titusz, Juhász Gábor, Hárságyi Péter, Lukács Miklós, Geröly Tamás, Szandai Mátyás, Monori András, Szalai Péter és így tovább... - nem csoda, hogy Lovasi András sem akart kimaradni a buliból, s végül két számban énekel.

"A Kispál-rajongók szemszögéből nem tudok (a feldolgozásokhoz) hozzászólni, mert én nem vagyok egyértelműen Kispál-rajongó. Fantasztikusnak tartom a lemezeiket, de magától a pop- és rockzene nyelvétől, hallgatásától - attól, hogy a világ dolgaira ezen a szűrőn keresztül csodálkozzak rá - az életem sodrásával eltávolodtam. Az Ágy, asztal, tévé volt az utolsó lemezük, amit hallottam, így fél évet azzal töltöttem, hogy ismerkedjek a számaikkal. Arra törekedtem, hogy a Kispál-lemezek mindhárom rétegére - a beates-poposra, a tudatalatti népzeneire és a keményebb rockosra - építeni tudjak."

Ágoston kezdetben tíz számban, szimpla lemezben gondolkodott, de miután az első hatot bemutatták Kispálék 2000 decemberi koncertjén, a sikerrel újabb igények merültek fel. Akkoriban még Kind of Borz volt a munkacím, ebből lett mára a dupla Meles meles, ami ugyancsak borz, csak éppen latinul.

Le a kalappal.

S hát minimum duplán ajánlom én is, ennél többet nem tudok elképzelni:

- azoknak, akik szeretik a dzsesszt;

- azoknak, akik szeretik a Kispált;

- azoknak, akik szeretik a dzsesszt

+ a Kispált.

Mint:

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.