A szerk.

A migránsszendvicsek hatása a sertésegészségre

A szerk.

Új, ámbátor hivatalba csak lapzártánk után lépő agrárminiszterünk, Nagy István a parlamenti meghallgatásán azt mondotta, hogy az ország hústermelését drasztikusan fenyegető afrikai sertéspestist egy „migráns” eldobott szendvicse hozta Heves megyére.

Ez még a meghallgatásokon elhangzó végeláthatatlan hülyeségsorozat általános minőségét tekintve is egy gyöngyszem volt – de nem kezdjük el részletezni, hogy az afrikai sertéspestis évtizedek óta fel-felbukkan itthon, ahogy más európai országokban is, hogy a Nébih honlapján elérhető információk szerint egyáltalán nem Afrikából, hanem Oroszország felől szokta támadni hazánkat, hogy nemigen grasszálnak az országban „migránsok” – és egyáltalán. (Az egyáltalánt engedelmükkel szintén nem részletezzük). Nagy – és ezt most a legjobb szándékkal tételezzük fel róla – nem azt akarta mondani, hogy lemondhatunk a magyar hurka-kolbászról, ha hagyjuk, hogy az illegális néger (direkt?) fertőzött külföldi fölvágottal szórja tele kellemdús csalitunkat és nemzeti Árkádiánkat, hanem arra célzott, hogy az élelmiszer-higiénia, az állatok (és persze a növények és a gombák és az egysejtűek) jó egészsége egészen apró momentumokon múlhat.

Ami viszont faktum. Az afrikai sertéspestis például ronda betegség, pár nap alatt végez áldozatával (aki csak disznó lehet, a vírus emberre nem veszélyes, őt csak gazdatestnek és szállítóeszköznek használja), hatékony és engedélyezett vakcina nincs ellene, borogatás, gyógyszer, tízparancsolat sem segít, az egyetlen védekezés az érintett állományok teljes megsemmisítése, a fertőtlenítés és új egyedek beszerzése. És mert a kórokozó rendkívül virulens, lehet, hangsúlyozzuk, lehet a magyar disznóössznépesség végzete is.

De lehet, hogy nem lesz az.

Hiszen az már kevésbé világos, hogy ez a mostani járvány Magyarországon a tenyésztett sertésállomány hány százalékát veszélyeztetheti közvetlenül. A legális hizlaldákból hivatalosan egyetlen esetet sem jelentettek eddig, a nem legálisakról (márpedig ilyenekben cseperedik a magyar malacpopuláció tetemes hányada) értelemszerűen nem tudunk, a vaddisznó pedig a vírus szabad prédája. Mégis, a kormányzati jelentések szerint az export csaknem harmada már megakadt a határon; az élő disznó ára két hét alatt 8–10 százalékot esett, a tenyésztők veszteségei napról napra nőnek, és az import csak jön és jön befelé.

És miközben tényleg senkinek nincs pontos fogalma arról, hogy hol állhat meg a járvány és mekkora most valójában, a törvényben az is benne van, hogy a járványintézkedéshez kapcsolódó kártérítés összegét teljes egészében az állam fizeti; értéke pedig a végrehajtásba vont állatok forgalmi értékének száz százaléka. Azaz a kór minden egyes áldozatáért helytáll az állam – az igazi megoldás természetesen az volna, ha az EU tenné ezt. A kényszereljárás pedig jól tudna jönni annak a szűk tucatnyi nagy agrárbefektetőnek, akik az európai konkurenciáénál lényegesen kevésbé hatékony hízóállománnyal rendelkeznek. (A rossz hatékonyság itt azt jelenti, hogy máshol egységnyi takarmányból több húst tudnak termelni, mint minálunk.) Nagy pénzekről beszélünk: a színvonaljavításra nagyszerűen alkalmas teljes állománycsere százmilliárd forintos tétel lenne.

Ez a kór volt, van és lesz a jövőben is. Értelmes szakmai és hatósági intézkedésekkel kordában lehet tartani. Jó agrárdiplomáciával, netán a nemzetközi szervezetekkel kötött megállapodásaink érvényesítésével (például, hogy betegséggyanú esetén csak az érintett régió termékeire vonatkozhat szállítási korlátozás, más térségre vagy pláne az egész országra nem) a gazdasági veszteség hatékonyan kompenzálható lehetne. Ami most zajlik, nem ezt sugallja. Sokkal inkább azt, hogy a váratlan, de végeredményben egyáltalán nem kezelhetetlen járvány ajtót nyithat némi okosság előtt. Az pedig már tényleg csak szalonnapörc a sült kolbászon, ha az egészet a „migránsra” lehet fogni.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.