A Centrum Parkoló Kft. technikái - 2. Nem jár a járda

  • Félix Péter
  • 2009. november 26.

Belpol

A Centrum Parkoló Kft. (Centrum) járdán történő parkoltatási gyakorlata jogilag több mint kétséges, a KRESZ betartatását ellenőrizni köteles hatóságok viszont csak az autótulajdonosokkal szemben határozottak. A rendőrség és a közterület-felügyelet Centrummal szembeni vakságának komoly gazdasági motívumai lehetnek.
A Centrum Parkoló Kft. (Centrum) járdán történő parkoltatási gyakorlata jogilag több mint kétséges, a KRESZ betartatását ellenőrizni köteles hatóságok viszont csak az autótulajdonosokkal szemben határozottak. A rendőrség és a közterület-felügyelet Centrummal szembeni vakságának komoly gazdasági motívumai lehetnek.

Júniusban igencsak meglepődhetett az az autós, aki mondjuk a Mammut 1 előtt parkolt a Lövőház utcában, a Széna tér felé vezető oldalon, figyelmen kívül hagyva a megállni tilos táblát. Bírságot kaphatott a II. kerületi Közterület-felügyelettől, a helyi rendőrség is feljelenthette, ráadásul a Centrum is fizetési felszólítást, úgynevezett Mikulás-csomagot hagyhatott a szélvédőjén. De miért kérhet a megállni tilos tábla ellenére az úttesten parkolótól parkolási díjat egy magáncég? Ennek elméletileg az lehet a magyarázata, hogy a Fővárosi Önkormányzatnak a parkolás szabályairól szóló 2009. június 1-jén hatályba lépett 24/2009. számú rendeletének 1. § (1) bekezdése szerint annak hatálya kiterjed a Budapest közigazgatási területén várakozási célra igénybe vett valamennyi közterületre. A Centrum ezt úgy értelmezhette, hogy ha az általa hasznosított parkolási övezeten belül

bárhol parkol

egy gépkocsi - akár a várakozni tilos táblák hatálya alatt, akár a forgalomtól útburkolati jellel elzárt területeken, akár a KRESZ szerint felállásra alkalmatlan járdákon - parkolójegyet köteles fizetni.

Bár e logika meglehetősen abszurd, a Fővárosi Közgyűlés komolyan vehette az ilyen jellegű panaszokat, hiszen 2009. július 9-én módosította a jogszabályt, amely augusztus 1-jétől kizárta ezt az értelmezést. Sokan úgy vélik azonban, hogy a Centrum korábban is jogtalanul követelt parkolási díjat többek között a járdára felálló autósok jelentős részétől. A rendelet 3. § (2) bekezdése szerint ugyanis "amennyiben a várakozási övezetben a közúti várakozóhelyek száma a négyszázat meghaladja, várakozási díj csak parkolásüzemeltetési rendszer felállítása és üzemeltetése mellett szedhető. A parkolásüzemeltetési rendszer feltételeit jelen rendelet 6. számú melléklete tartalmazza." A melléklet viszont előírja, hogy a parkolásüzemeltetési rendszerbe bevont területnek forgalomtechnikai tervvel és érvényes forgalomtechnikai kezelői hozzájárulással kell rendelkeznie - ezek nélkül nem szedhet parkolási díjat.

A Centrum jelenleg is nagy erővel kaszál az ilyen járdákon. A KRESZ 40. § (8) bekezdése kimondja: "A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi, b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el, c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg." E négy feltétel mindegyikének teljesülnie kellene, márpedig sok helyen erről szó sincsen. A Centrum viszont arra hivatkozik, hogy érvényes forgalomtechnikai tervvel rendelkezik. A kérdés tehát az, hogy a Fővárosi Önkormányzat ez ügyben illetékes forgalomtechnikai alosztálya jóváhagyott-e olyan tervet, amely a KRESZ által alkalmatlannak minősített járdákon parkolóhely kijelölését javasolta?

A kérdés tisztázása érdekében Pásti Imre alosztályvezető első lépésként hozzájárult ahhoz, hogy a XII. kerületi Városmajor utcában szúrópróbaszerűen sor kerülhessen egy bejárásra, amelyre Szabó Gábor kollégáját jelölte ki. Szabó a helyszínen elismerte, hogy a bejárás időpontjában mintegy 50 gépjármű parkolt az utca járdáin szabálytalanul. Azt is elismerte, hogy a Városmajor utca Budagyöngye felé vezető oldalán legalább ötszáz méternyi járdán sem útburkolati jel, sem tábla nem engedélyezte a járdára felállást, a másik oldalon lévő járdán pedig vagy száz méteren keresztül a KRESZ-szabályokkal ellentétesen felfestett útburkolati jeleket vesz figyelembe a Centrum. Második lépésként Szabó Gábor bemutatta a Városmajor utcára beadott forgalomtechnikai tervet. Ennek vizsgálata során egyértelműen kiderült, hogy a Centrum durván eltért attól annak érdekében, hogy növelje a profitját. A parkoltatást végző társaság tehát hosszú évek óta jogosulatlanul szed parkolójegyet a Városmajor utca nagy részén, ami felveti a csalás bűncselekményének gyanúját. Egy esetben még azt is megállapíthattam, hogy a terv eleve ellentétes volt a KRESZ előírásaival - a forgalomtechnikai alosztály mégis hitelesítette! Pásti Imre ezen aggályomra írásban a következőket válaszolta: "A forgalomtechnikai tervek elenyésző része tartalmaz olyan kialakítást, mely esetleg a KRESZ írott szabályaival nincs összhangban. A várakozási övezetek kialakításakor lehetőség szerint igyekeztünk a kialakult, elfogadott több évtizedes várakozási módot, illetve férőhelyszámokat a helyi lakosság érdekében megtartani." Vagyis azért fogadták el olykor a KRESZ előírásait szándékosan megszegő forgalomtechnikai terveket, mert a helyi lakosság parkolási igényét fontosabbnak tartották a jogszabály betartásánál.

A Városmajor utca nem az egyetlen ilyen példa: az I., II., XI. és XII. kerületi bejárásaim során azt tapasztaltam, hogy tömegesen alakítottak ki a jóváhagyott forgalomtechnikai tervekkel köszönő viszonyban sem lévő parkolóhelyeket. Pásti e felvetésemre azt közölte, hogy ügyosztálya ötévente vizsgálja felül a közutak forgalmi rendjét, és a jövőben kiemelten figyelik a várakozási övezetekben a parkolóhelyek határát jelző burkolati jelek szabályosságát. A jövőben biztos - de eddig ezt vélhetően soha nem tették. Ellenkező esetben mi magyarázná, hogy a Centrum sok helyen akár nyolc éve szedheti a járdákon illegálisan a parkolási díjat?

A törvénytelen parkoltatás

ellenőrzésére nem a forgalomtechnikai alosztály a legalkalmasabb szervezet. A közterület-felügyeleteket többek között éppen a KRESZ betartásának ellenőrzésére hozták létre. A Centrum-ügynél minden érintett kerület önkormányzatának önálló közterület-felügyelete van. Az önkormányzatok a területükön kialakított parkolási övezetben a Centrum által beszedett pénzből szerződés alapján részesülnek - vagyis jelentős anyagi érdekük fűződik ahhoz, hogy a Centrum minél több parkolóhelyen szedjen parkolási díjat, akkor is, ha azok egy részét a Centrum a KRESZ tételes tiltását figyelmen kívül hagyva, a szükséges forgalomtechnikai tervtől jelentősen eltérve működteti. Az anyagi érdekeltség mindenesetre magyarázza azt a tényt, hogy azokon a járdákon, ahol a Centrum évek óta megszegi a rá vonatkozó parkoltatási előírásokat, az önkormányzati közterület-felügyelők csak elvétve bírságolták meg a parkolójegyet fizető autókat, és még soha nem kezdeményeztek semmiféle eljárást a Centrum ellen.

Dávid Gábor, a Hegyvidéki Közterület-felügyelet vezetője kérdésemre elismerte: ők még egyetlen bírságot sem vetettek ki a járdán szabálytalanul parkoló, de parkolójegyet fizető autósokra. Ezt azzal magyarázta, hogy még csak két hónapja működnek, és "nem állt fel a számítógépes rendszerük". Nehezebben érthető például a II. kerületi Közterület-felügyelet passzivitása. Vajthó Gábor, a szervezet vezetője kérdésemre úgy nyilatkozott, hogy száz százalékig igazam van, jogsértő a parkoltatás a járdák jelentős részén a kerületben. Azért nem bírságolnak, mert ha szó szerint betartanák az előírásokat, akkor a most illegálisan működő parkolóhelyek nagy részén egyáltalán nem lehetne parkolni, amit a helyi lakosok igencsak zokon vennének. Felvetésemre, hogy a Buday László utcában, éppen a székhelyük előtt fittyet hány a Centrum a forgalomtechnikai tervben szereplő parkolóhely-kialakításra, Vajthó beismerően bólogatott. Mikor felvetettem, hogy

a Centrum tízmilliókat szedett be

az évek során a kerületben illegális parkolóhelyek üzemeltetésével, annyit válaszolt: "Bevételi oldalról soha nem törődtem a parkolási rendszerrel." Mikor megjegyeztem, hogy ha a közterület-felügyelet eltűri, hogy a Centrum jogsértően szedje a parkolójegyet a kerületben, és ebből a felügyeletet alapító önkormányzatnak jelentős haszna származik, az igencsak korrupciógyanús együttműködésnek tűnik, nem kívánt reagálni.

S ha már a Buday utcánál tartunk: itt székel a kerületi rendőrség is, amely hat nap alatt utasította el a feljelentésemet, miszerint a Centrum csalást követ el, amikor olyan helyen kér parkolójegyet, ahol nincs is joga a járdán történő parkoltatásra. Elismerték viszont, hogy a környéken nem indítottak még soha szabálysértési eljárást olyan autós ellen, aki parkolójegyet váltott. Ez hihető is, hiszen a rendőrség épülete körüli illegális járdai parkolók jó részét éppen a rendőrségi dolgozók, illetve a rendőrség hivatali autói foglalják el: nekik nem kell parkolójegyet fizetniük. Amikor ezt a problémát egy szabálytalanul parkoló rendőrnek felvetettem, azzal vádolta meg 86 éves édesanyámat, hogy szexuális szolgáltatások nyújtásából él.

Hasonló a helyzet a XII. kerületi Rendőrkapitányságnál is. Igaz, azt legálisan elérték, hogy tábla jelezze: 40 méter hosszban, a járdával párhuzamosan ingyen parkolhatnak a rendőrség autói a Maros utcában. Ennyi parkoló azonban nem elég, ezért felállnak a járdára, merőlegesen a menetiránynak, így sokkal több embernek jut hely. Csakhogy a járdán parkolást a Maros utcában a Krisztina körúttól a Csaba utcáig sem útburkolati jel, sem tábla, sem a Szabó Gábor bemutatta forgalomtechnikai terv nem engedélyezi, sőt kifejezetten tiltja. Azaz illegális. A Centrum a rendőröket a 40 méter hosszban nem pótdíjazza - ellenben minden olyan autóst igen, aki a rendőrökhöz hasonló módon áll fel a járdára, és nem fizet parkolójegyet. Milyen erkölcsi alapjuk lenne a rendőröknek szabálysértési eljárást indítani a járdán parkolójeggyel vagy anélkül jogellenesen parkoló autósok ellen, ha maguk is ugyanezt teszik? Nem is lépnek fel ellenük évek óta. Sem a Maros utcában, sem a XII. kerületi parkolási övezet más utcáiban, amelyekben szintén tömegesen üzemelnek illegális parkolóhelyek. A Centrum pedig rendületlenül kaszál, és egyetlen hatóság sem tesz ez ellen semmit.

Igaz, a XII. kerületi Rendőr-kapitányság immár négy hónapja nyomoz a Centrum ellen csalás miatt tett feljelentésem ügyében. Azt mondják, ebben az évben ne reméljem a nyomozás lezárását.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.