A sztrájkot előkészítő kollektív munkaügyi vitát kezdeményez a BKV-nál a közlekedési vállalat két legnagyobb érdekvédelmi szervezete, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége.
Ha a BKV sztrájktörvényi kötelezettségének megfelelően összehívja, és hét nap után sem születik egyezség, a szakszervezetek bejelenthetik a sztrájk időpontját. Mivel a Fidesz 2011-ben jelentősen szűkítette a sztrájkhoz való jogok körét és kiterjesztését, az érdekvédők előbb várhatóan bírósági kontrollra küldik kezdeményezésüket.
A kétszintű bírósági eljárás 15 napot vehet igénybe, így, ha nem lesz megállapodás, április elején akár munkabeszüntetés kezdődhet. A személyszállítási törvény alaposan korlátozta a BKV-sok sztrájkolási lehetőségeit: az első napon minden órában és minden viszonylaton 66 százaléknyi szolgáltatást kell biztosítaniuk. A második naptól már csak viszonylatonként napi átlagban 66 százalékot ír elő.
|
A BKV-dolgozók képviselői decemberben kezdtek tárgyalni 2019-es béreik és juttatásaik emeléséről, a BKV gyors megállapodást ígért, ám szakszervezetis forrásaink szerint érdemi ajánlatot hetekig nem kaptak. A BKSZSZ és a VTDSZSZ tagságánál a múlt csütörtöki újabb eredménytelen tárgyalás után telt be a pohár, amikor a BKV közölte első konkrét, 5 százalékos emelésről szóló ajánlatát. Ezzel szemben áll a szakszervezetek 13 százalékos béremelési igénye, amit bejelentettek munkaügyi vitát kezdeményező levelükben.
Ezen kívül a BKV-dolgozók valamennyi családtagjának ismét ingyenes bérletet igényelnek.
A sztrájkra való előkészület nem meglepő fordulat, mivel, mint megírtuk: idén a főváros 19 milliárd forintot, költségvetésének 16 százalékát tervezi elvonni. Tíz százalékos emelés legalább 7 milliárd forintba kerülne a közlekedési vállalatnak, 13 százalékos növekedés esetén meghaladhatja a 9 milliárd forintot.
Az 5 százalékos emelést a szakszervezetek nem tekintik tárgyalási alapnak, mint Bolla Tibor vezérigazgatót felszólító levelükben írják, a munkaerő elvándorlásnak nem lehet alternatívája, csak a méltányos béremelés.
Csődveszély? 19 milliárdot vonna el Tarlós a BKV-tól
Emberemlékezet óta nem akart ennyi pénzt elszívni a közlekedési társaságtól a főváros, mint amire most készül a főváros vezetése. Ha megvalósítják a tervet, a BKV 19 milliárd forintnak inthet búcsút, miközben üzleti tervében plusz 9-15 milliárd beruházási forrásra számít, nem beszélve a legalább 7 milliárd forintos béremelési költségtételről.