Értetlenül áll az ELTE Társadalomtudományi Kara a gender szak bezárása előtt

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 12.

Belpol

Miért nem értik? Mit nem értenek?

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kara (ELTE TÁTK) értetlenül áll az előtt, hogy a magyar kormány mindenféle szakmai indoklás és előzetes kifogás nélkül egy tudományos akkreditációval rendelkező szak bezárására készül – áll abban a közleményben, amit Juhász Gábor, a TÁTK dékánja tett közzé a kar honlapján szombat este.

Mint ismert, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) a hét elején közölte az egyetemmel, hogy rendeletmódosítás keretében készül megszüntetni az intézményben egy éve indult társadalmi nemek tanulmánya szakot, a gender szakot. Az ELTE 24 órát kapott arra, hogy véleményezze a döntést, aminek értelmében nemcsak a most működő szakokat kell megszüntetni (az ELTE-n kívül a Közép-európai Egyetemen, a CEU-n működik még ilyen szak), hanem ezentúl egyetlen magyar felsőoktatási intézményben sem lehet társadalmi nemek tanulmánya szakot indítani.

A tervezet nyilvánosságra kerülését követően először az Emmi napokig hallgatott, majd gazdasági racionalitással indokolta a döntést, míg az ELTE közölte, hogy tiszteletben tartja a kormány határozattervezetét, ami lényegében elrendeli a szak bezárását.

Az ELTE oktatója elkeserítőnek tartja egyeteme tegnapi reakcióját

Gregor Anikó nem ért egyet a kihátrálással. „Az ELTE-s társadalmi nemek mesterszak egyik oktatójaként az ELTE tegnapi sajtónyilatkozatát elkeserítőnek tartom.

Az ELTE TÁTK közleményében Juhász Gábor dékán többek között arról tájékoztat, hogy a társadalmi nemek tanulmánya mesterképzés 12 évvel ezelőtt került fel a felsőoktatási szakok jegyzékébe. Míg egy 2016-os Emmi-rendelet alapján megtörtént a szak felülvizsgálata, ahol „egyetlen minisztérium, tudományos, szakmai vagy társadalmi szervezet észrevételt, megjegyzést, aggályt vagy kritikát a szak tartalmával kapcsolatosan nem fejtett ki”.

„Értetlenül állunk az előtt, hogy az Emmi egy alig 2 évvel ezelőtti, saját hatáskörében elfogadott rendeletének egy konkrét mesterszakra vonatkozó alpontját indokolás, illetve a szakot működtető egyetemek felé előzetes kifogás emelése, a képzési és kimeneti követelmények újbóli felülvizsgálatának elrendelése nélkül azért módosítja, hogy – ahogyan az előterjesztésből egyértelműen kiderül – az egyébként érvényes tudományos akkreditációval rendelkező szak megszűnjön. Ezt az eljárást a felsőoktatás és a tudomány Alaptörvényben rögzített autonómiája szempontjából aggályosnak tartjuk.

A közlemény szerint a mesterszak oktatói bármikor szívesen folytatnak szakmai vitát a szakról, a annak rendeleti úton történő megszüntetése azonban azt a látszatot kelti, hogy „érdemi viták nélkül kerülhetnek megszüntetésre tudományos fórumok által megméretett szakok”.

„Aggályosnak tartjuk, hogy az előterjesztés olyan szak megszüntetését irányozza elő, ami a férfiak és nők közötti társadalmi viszonyokkal és nemi egyenlőtlenségekkel, így a család és a népesedés kérdéseivel, mindezek magyarországi és globális gazdasági és kulturális okaival és következményeivel foglalkozó szakemberek hosszútávú utánpótlását biztosíthatja.”

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.