Értetlenül áll az ELTE Társadalomtudományi Kara a gender szak bezárása előtt

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 12.

Belpol

Miért nem értik? Mit nem értenek?

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kara (ELTE TÁTK) értetlenül áll az előtt, hogy a magyar kormány mindenféle szakmai indoklás és előzetes kifogás nélkül egy tudományos akkreditációval rendelkező szak bezárására készül – áll abban a közleményben, amit Juhász Gábor, a TÁTK dékánja tett közzé a kar honlapján szombat este.

Mint ismert, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) a hét elején közölte az egyetemmel, hogy rendeletmódosítás keretében készül megszüntetni az intézményben egy éve indult társadalmi nemek tanulmánya szakot, a gender szakot. Az ELTE 24 órát kapott arra, hogy véleményezze a döntést, aminek értelmében nemcsak a most működő szakokat kell megszüntetni (az ELTE-n kívül a Közép-európai Egyetemen, a CEU-n működik még ilyen szak), hanem ezentúl egyetlen magyar felsőoktatási intézményben sem lehet társadalmi nemek tanulmánya szakot indítani.

A tervezet nyilvánosságra kerülését követően először az Emmi napokig hallgatott, majd gazdasági racionalitással indokolta a döntést, míg az ELTE közölte, hogy tiszteletben tartja a kormány határozattervezetét, ami lényegében elrendeli a szak bezárását.

Az ELTE oktatója elkeserítőnek tartja egyeteme tegnapi reakcióját

Gregor Anikó nem ért egyet a kihátrálással. „Az ELTE-s társadalmi nemek mesterszak egyik oktatójaként az ELTE tegnapi sajtónyilatkozatát elkeserítőnek tartom.

Az ELTE TÁTK közleményében Juhász Gábor dékán többek között arról tájékoztat, hogy a társadalmi nemek tanulmánya mesterképzés 12 évvel ezelőtt került fel a felsőoktatási szakok jegyzékébe. Míg egy 2016-os Emmi-rendelet alapján megtörtént a szak felülvizsgálata, ahol „egyetlen minisztérium, tudományos, szakmai vagy társadalmi szervezet észrevételt, megjegyzést, aggályt vagy kritikát a szak tartalmával kapcsolatosan nem fejtett ki”.

„Értetlenül állunk az előtt, hogy az Emmi egy alig 2 évvel ezelőtti, saját hatáskörében elfogadott rendeletének egy konkrét mesterszakra vonatkozó alpontját indokolás, illetve a szakot működtető egyetemek felé előzetes kifogás emelése, a képzési és kimeneti követelmények újbóli felülvizsgálatának elrendelése nélkül azért módosítja, hogy – ahogyan az előterjesztésből egyértelműen kiderül – az egyébként érvényes tudományos akkreditációval rendelkező szak megszűnjön. Ezt az eljárást a felsőoktatás és a tudomány Alaptörvényben rögzített autonómiája szempontjából aggályosnak tartjuk.

A közlemény szerint a mesterszak oktatói bármikor szívesen folytatnak szakmai vitát a szakról, a annak rendeleti úton történő megszüntetése azonban azt a látszatot kelti, hogy „érdemi viták nélkül kerülhetnek megszüntetésre tudományos fórumok által megméretett szakok”.

„Aggályosnak tartjuk, hogy az előterjesztés olyan szak megszüntetését irányozza elő, ami a férfiak és nők közötti társadalmi viszonyokkal és nemi egyenlőtlenségekkel, így a család és a népesedés kérdéseivel, mindezek magyarországi és globális gazdasági és kulturális okaival és következményeivel foglalkozó szakemberek hosszútávú utánpótlását biztosíthatja.”

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.