Hogyan vezették be a tandíjat? - Kés a spanyolviaszban

  • M. László Ferenc
  • 2007. december 20.

Belpol

Bár a kormánypártok a tavalyi kampányban még bőszen tagadták, hogy a tandíj bevezetését fontolgatnák, pár héttel a kormányalakítás után az oktatási tárca vezetője bejelentette: vége az ingyenebédnek, 2008-tól a hallgatóknak fejlesztési részhozzájárulást (fer) kell fizetniük. A fer keletkezéstörténetét rekonstruáltuk.
Bár a kormánypártok a tavalyi kampányban még bőszen tagadták, hogy a tandíj bevezetését fontolgatnák, pár héttel a kormányalakítás után az oktatási tárca vezetője bejelentette: vége az ingyenebédnek, 2008-tól a hallgatóknak fejlesztési részhozzájárulást (fer) kell fizetniük. A fer keletkezéstörténetét rekonstruáltuk.

Az oktatási tárcát Magyar Bálinttól megöröklő Hiller István 2006. június 27-én jelentette be, hogy a kormány "egyfajta tandíjat", hivatalos nevén fejlesztési részhozzájárulást vezet be a felsőoktatásban. Egy hónappal később a fert tartalmazó törvénymódosítás csont nélkül ment át a parlamenten, a tandíjtól korábban igencsak ódzkodó szocialista képviselők zokszó nélkül támogatták a miniszter-pártelnök javaslatát.

A hirtelen jött fordulat a koalíciós partnert lepte meg a leginkább, ugyanis az SZDSZ majd' egy évtizeden keresztül küzdött sikertelenül a tandíj bevezetéséért. Bár 2002 és 2006 között a liberálisok irányították a tárcát, esélyük sem volt a koncepciójuk megvalósítására. Az előző ciklusban, a felsőoktatási reform kidolgozásakor többször tesztelték a nagyobbik koalíciós pártot, de a szocialisták leszögezték, hogy ha az SZDSZ tovább erősködik, az Országgyűlésben kilövik a bolognai átállás lényeges elemeit. "Tudtam, hogy ennek a kérdésnek az önmagában való felvetése a teljes reformot megakadályozhatta volna" - magyarázta lapunknak tavaly februárban Magyar Bálint (lásd: "Választanom kellett", Magyar Narancs, 2006. február 16.). Nem volt ám mindig

tabutéma

a tandíj. 1993-ban az Antall-kormány csak azért napolta el a leckepénz bevezetését, mert a Mádl Ferenc vezette oktatási tárca úgy ítélte meg, előbb ki kell dolgozni a megfelelő kompenzációs rendszert. Az 1994-es kampányban a Fidesz, az MDF, az SZDSZ és az MSZP egyaránt kiállt a tandíj mellett, majd a Horn-kabinet - felülbírálva a szocialista elnökség elutasító álláspontját - a Bokros-csomag részeként 1995-ben be is vezette. A Fidesz, látva a diákság ellenkezését, 1996 végén már szembefordult a képzési hozzájárulás intézményével, és kormányra kerülése után eltörölte az első alapképzésben részt vevők tandíját. A 2002-es választások idején a jobboldal azzal riogatta a közvéleményt, hogy az MSZP meg akarja sarcolni a diákokat: a szocialistáknál ez "gázáremelés-komplexust" váltott ki, így 2006-ig hallani sem akartak a tandíjról (részletesen lásd: Jövője van, Magyar Narancs, 2007. április 19.). A bolognai rendszerre való átállás előkészítése során Semjén András közgazdász kidolgozott ugyan egy olyan koncepciót, amely ausztrál mintára a jól kereső diplomásokat "adóztatta" volna meg (ez a tervezett lett az utólagos képzési hozzájárulás alapja), de Magyar Bálint miniszter, illetve államtitkára, Hiller István elzárkózott az ötlettől, sőt 2005-ben a tandíjra vonatkozó rész teljes egészében kikerült a felsőoktatási törvényből.

A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) - mivel már 2006 első hónapjaiban hallani lehetett arról, hogy a második Gyurcsány-kormány a sarkára fog állni tandíjügyben - tavaly megpróbálta kampánytémává tenni, és így megakadályozni a tandíj bevezetését. 2006 februárjában a "Beszélgetések a felsőoktatásról" elnevezésű rendezvényen a diákvezérek szondázták a parlamenti pártok szakpolitikusait, akik persze cáfolták, hogy a bevezetését terveznék. "Tartottunk tőle, hogy megismétlődik a 2002-es történet, az MSZP újból begörcsöl, ezért mi sem erőltettük a választások előtt a dolgot" - elemezte a Narancsnak az SZDSZ tavaly év eleji viselkedését egy liberális forrásunk. A HÖOK közgyűlése májusban elvi állásfoglalást fogadott el, melyben a hallgatói érdekképviselet leszögezte: a tandíj semmilyen formáját nem támogatja, ha a kabinet mégis bevezeti, "minden törvényes eszközzel fel fog lépni ellene". Közben javában zajlottak a kormányalakítási tárgyalások, ahol az MSZP világossá tette: igényt tart az oktatási és kulturális tárcára (OKM). Ám az SZDSZ csak úgy volt hajlandó átadni a minisztériumot, ha a szocialisták garantálják a Magyar-féle reform továbbvitelét. Ennek érdekében összeállítottak egy 163 pontos követeléscsomagot, amit beillesztettek a koalíciós megállapodásba. Ennek része volt az utólagos képzési hozzájárulás (ukh) koncepciója, amely május végén bekerült a kormányprogramba is.

Információink szerint a liberálisok az egyeztetések alatt attól tartottak, hogy a szocialisták továbbra is elzárkóznak a tandíjtól, ezért nem mertek az ukh-nál többet kérni. Abban bíztak, hogy a késleltetett leckepénz - a tervek szerint 2010-ben szedték volna először - ötlete elnyeri a népszerűségvesztéstől félő MSZP tetszését. Ugyanakkor végig arra hivatkoztak, hogy az ukh kifejezetten baloldali, a társadalmi igazságosságot figyelembe vevő intézmény, hiszen csak azok fizetnék, akik a diplomájuk megszerzése után jól fizető állásba kerülnek. Bár néhány szakértő - arra hivatkozva, hogy az ukh második diákhitelként működne, és felerősítené a jövedelemeltitkolást (lásd: Nem csak népszerűtlen, Magyar Narancs, 2006. június 8.) - élesen bírálta a tervezetet, érdemi vita nem alakult ki, az OKM pedig feltűnően hallgatott. Időközben a radikálisabb reformokat szorgalmazó Államreform Bizottság, illetve a konvergenciaprogramot kidolgozó, a bevételek miatt aggódó Pénzügyminisztérium (PM) bátrabb fellépésre noszogatta a szaktárcát. Egy epés liberális megjegyzés szerint Hiller

mindenáron reformminiszter

szeretett volna lenni, ki akart lépni Magyar Bálint árnyékából, ezért rálicitált az SZDSZ koncepciójára: június végén nyilvánosságra hozta a fer-tervezetet.

Bár a HÖOK továbbra is ellenezte a tandíj bevezetését, a várakozásokkal ellentétben a fer nem váltott ki különösebb izgalmat az egyetemi polgárok körében. A Műegyetem vezetője, a 72 felsőoktatási intézményt tömörítő Magyar Rektori Konferencia (MRK) elnöke, Molnár Károly már a bejelentés napján kiállt Hiller mellett, július 3-án pedig az MRK elnöksége is támogatásáról biztosította a fer-t. Az OKM végig ügyesen taktikázott: a tandíjról szóló tárgyalások idején egyeztetett a hároméves finanszírozási koncepcióról is, ráadásul hárította a PM törekvéseit, megakadályozva, hogy a tandíjból származó bevételek a központi büdzsébe kerüljenek. A diákvezérek azt hangsúlyozzák, hogy a rektorokat már Magyar Bálint "lekenyerezte", amikor a két választási forduló között ajánlást fogalmazott meg a vezetők fizetésemeléséről - a minisztercsere után Hiller ellenjegyezte a dokumentumot. A felsőoktatási intézmények egyébként korábban sem ellenezték a tandíj bevezetését: két évvel ezelőtt, amikor több egyetemről és főiskoláról kiderült, hogy jogtalanul szedtek különféle "díjakat", a rektorok még az őket elmarasztaló oktatási ombudsmannal is szembehelyezkedtek (lásd: Szervezet és működés, Magyar Narancs, 2006. április 27.). 2006. szeptember 13-án, a Felsőoktatási Kerekasztal (FKA) alakuló ülésén az OKM már maga mögött tudhatta a legjelentősebb szervezeteket, a tandíj ellen csak a HÖOK és a Nagycsaládosok Országos Egyesülete szólalt fel.

Az intézményvezetőknél kisebb turbulenciát okozott az a törvényi passzus, amely lehetővé teszi, hogy az alapképzés és a mesterképzés irányadó tandíjösszegétől plusz-mínusz 50 százalékkal eltérjenek. Ugyanis az OKM úgy döntött, hogy 2007-től hatezer fővel csökkenti az államilag finanszírozott helyek (áfh) számát, továbbá aszerint határozta meg az áfh-k intézmények közti arányát, hogy melyik képzést hány felvételiző írta be első helyre. Ez versenyhelyzetet teremthetett volna az egyetemek között - a hallgatók a kisebb tandíj irányába vándoroltak volna -, ezért az MRK elnöksége 2006. december 13-án azt ajánlotta az intézményeknek, hogy a kezdő tanévre a képzési hozzájárulás összegét egységesen állapítsák meg.

Leszámítva a HÖOK tiltakozását, a tandíj eddig könnyedén vette az akadályokat. Átmeneti zavart csak a köztársasági elnök okozott, ugyanis Sólyom László előzetes alkotmányossági normakontrollt kért a parlament által július 24-én megszavazott törvénymódosításról. Ám az államfő nem magát a tandíjat kifogásolta, hanem azt, hogy a felsőoktatási intézmény rektora csak a gazdasági tanács egyetértésével nyújthatna be az intézmény autonómiáját alapvetően érintő előterjesztéseket a szenátusnak. Az Alkotmánybíróság (AB) igazat adott az elnöknek, az Országgyűlés pedig október 29-én átszabta a kifogásolt részt. A Fidesz oktatáspolitikusa, Pokorni Zoltán viszont kifejezetten a tandíjra vonatkozó passzusokat tartotta alaptörvénybe ütközőnek, ezért 2006 októberében ő is a taláros testülethez fordult. Bár az Alkotmány 70/f paragrafusa leszögezi, hogy az államnak biztosítania kell a "képességei alapján mindenki számára hozzáférhető közép- és felsőfokú oktatást", a lapunk által megkérdezett alkotmányjogászok úgy vélik, ez a passzus nem zárja ki a tandíj bevezetését, az AB várhatóan elutasítja Pokorni beadványát. A Fidesz nem is erre építi a fer megbuktatására szőtt tervét: Orbán Viktor tavaly a párt október 23-i astoriai megemlékezésén jelentette be, hogy

ügydöntő referendumot

kezdeményeznek hét kérdésben - az egyik a leckepénzről szavaztatná meg a népet.

"Amikor jeleztem, hogy tudunk egy olyan pénzszerzési metódust, amely kiváltaná a tandíjat, a minisztériumban azt mondták, nem gondolhatom komolyan, hogy Hiller visszavonulót fúj, és átveszi a mi koncepciónkat" - elevenítette fel lapunknak Miskolczi Norbert, a HÖOK elnöke, miként merevedtek meg az álláspontok a tavalyi egyeztetésen. Ezért a szervezet, kihasználva a gólyatáborok őszi szezonját, nekilátott a tüntetések megszervezésének. Az október 19-én megtartott demonstráció viszont nem vonzott akkora tömeget, mint a Bokros-csomag elleni 1995-ös tüntetés, így az érdekvédők újból tárgyalóasztalhoz ültek.

A HÖOK első perctől kezdve jelezte ugyan, hogy semmilyen tandíjkoncepciót nem támogat, a szervezetnek voltak konstruktív észrevételei. A tárgyalások során a HÖOK-osok szóvá tették, hogy miért csak feltételes módban ("adható") nyilatkozik a törvény a legjobb tanulóknak (15 százalék) járó tandíjmentességről. Erre a minisztérium is felkapta a fejét, a jövő évi költségvetési törvény már kötelezővé tette a mentesség biztosítását - pedig a rektorok ellenezték a változást -, illetve megszüntette azt az előírást, miszerint a jók tandíjmentességét az intézmények kötelesek a többi hallgatóval megfizettetni. A tárca vezetősége is reménykedett abban, hogy végül mégiscsak sikerül kiegyezni a HÖOK-kal, ezért különféle kedvezményekkel próbálta érdekeltté tenni a diákvezéreket a változásokban. A felsőoktatási törvényt kiegészítő januári kormányrendelet előírta, hogy az első évben a fer ötven százalékát a jó tanulók jutalmazására kell fordítani, továbbá megszabta, hogy a tanulók legfeljebb fele ösztöndíjban részesíthető. A felosztási arányokat az FKA határozta meg - a HÖOK is áldását adta a tervezetre -, a kormány csak rábólintott. Igaz, a HÖOK közleményében leszögezte: "nem a tandíj bevezetéséről állapodott meg, hiszen azt nem a rendelet, hanem a felsőoktatási törvény szabályozza".

A HÖOK egyébként még tavaly júliusban előállt egy alternatív tandíjjavaslattal. A szervezet felvetette a kormánynak, hogy átlagosan tíz százalékkal csökkentse a képzési keretszámokat, gondolja végig a normatív finanszírozás kérdését, és írja elő, hogy egy oktatónak csak egy főállása lehet. A szervezet javasolta a "büntetőpénz" bevezetését is: a diákok a leckekönyvbe felvett, de nem teljesített tanegységek után a hallgatói normatíva éves összege egy százalékának megfelelő büntetést fizetnének kreditenként. Míg az első három javaslatot az oktatási kormányzat megszívlelte, a nem teljesített tanegységek után szedhető pénzről sokáig nem nyilvánított véleményt. A HÖOK nem adta fel, az ötlet a 2007-es nyári debreceni EFOTT-táborban is előkerült - az összeget időközben 3-6 százalékra emelték. A tárca, arra hivatkozva, hogy a javaslat büntető jellegű, és nincs tekintettel a szociális szempontokra, előbb elutasította a koncepciót, ám pár hét múlva mégiscsak tárgyalási alapnak minősítette. "Vizsgáljuk a javaslatot, megnézzük, hogy a két rendszer kompatibilis-e" - nyilatkozta a Narancsnak Manherz Károly, a minisztérium szakállamtitkára. Az érintettek azt ígérik, hogy karácsonyig tető alá hozzák az egyezséget, a HÖOK - kormányzati forrásaink szerint alaptalanul - abban reménykedik, hogy a tárca lecseréli a fert az általa szorgalmazott megoldásra.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.