Hunyadi-sorozat: csak a díszbemutató 73 millió forintba került

  • narancs.hu
  • 2025. március 7.

Belpol

Ahogy az egyik forgatókönyvíró üzente: FUCK NER.

A Nemzeti Filmintézet február 14-i döntési listája szerint 72,9 millió forintot különített el a Hunyadi című tévésorozat csütörtöki díszbemutatójára – hívta fel a figyelmet olvasónk. A bemutatót a Müpában szervezték meg, ami nem lehet véletlen: a Filmintézet vezetője, Káel Csaba egyben a koncerthelyszín igazgatója.

A díszbemutatót a tévésorozat gyártócége, a Hollósgyűrű-SPC Kft. szervezte, amelyet Robert Lantos és a magyar producerek cégei jegyeznek. A sorozat büdzséje egyébként húszmilliárd forintnál sem állt meg, és több mint 15,2 milliárd forint állami pénz került bele. Legutóbbi becslésünk szerint legalább 22,5 milliárd forint volt a teljes költségvetés, hiszen közel 6,8 milliárd forint az az összeg, ami adókedvezmény formájában jár, ha minden számlát benyújtanak a gyártás után.

A Hunyadi-sorozat bemutatóján a fél NER-elit ott volt, többek között Sulyok Tamás köztársasági elnök, Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, Csák János volt és Hankó Balázs jelenlegi kulturális és innovációs miniszter, Szalay-Bobroviczky Kristóf honvédelmi miniszter és felesége, Szentkirályi Alexandra fővárosi Fidesz-frakcióvezető, Ókovács Szilveszter, az Opera igazgatója, Schmidt Mária, a Terror Háza igazgatója, Vaszily Miklós Index-tulajdonos, Gönczi Gábor Tények-műsorvezető, Kárász Róbert msorvezető. Annál nagyobbat ütött Ruttkay Zsófia, az egyik forgatókönyvíró akciója, aki FUCK NER feliratú felsőben vett részt az eseményen.

Összehasonlításképpen érdemes megjegyezni, hogy Reisz Gábor legutóbbi filmje, amelyhez a Filmintézet 0, azaz nulla forint támogatással járult hozzá, összesen 53 millió forintból készült. Ahhoz képest többen látták a premierhéten a Magyarázat mindenre című filmet, mint a milliárdos állami támogatással dicsekvő Blokádot.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.