Mi kerül 200 milliárdba az új Puskás Stadionon?

  • narancs.hu
  • 2017. március 3.

Belpol

Újabb 90 milliárd forint jut az eddigi 100 milliárd mellé a Puskás Stadion beruházására. Az összes fölépült és tervezett stadionra fordított vagy fordítandó közpénz összege 315 milliárdnál tart. Részlet a legfrissebb Magyar Narancsból.

Huszonnégy óra sem telt el az után, hogy Orbán Viktor visszavonta a 2024-es budapesti olimpiai pályázatot, és Lázár János a múlt csütörtöki kormányinfón máris újabb sportügyi bejelentéssel sokkolt. A kancelláriaminiszter elmondta, hogy lezárult az új Puskás Ferenc Stadion – az egykori Népstadion – kivitelezésére kiírt közbeszerzési eljárás, és a kormány úgy döntött, hogy bruttó 190 milliárd forintot fordít az építkezésre annak érdekében, hogy a 2020-as futball-Európa-bajnokság négy meccsét megrendezhessük benne. A hatalmas összegre – mely 90 százalékkal haladja meg az eddig kalkulált százmilliárdos összeget – mindenki felkapta a fejét.

false

 

Fotó: MTI

Több mint zavarba ejtő, hogy szinte csak órákkal az után jelentették be a tetemes költségnövekedést, hogy a népszavazásra összegyűlt 266 ezer aláírás láttán Orbán Viktor teljes hátraarcot vezényelt a 2024-es olimpiai pályázatból. Az első híradások szerint több hete ismert volt, hogy az új Puskás lényegesen többe kerülhet a beharangozott összegnél (100 milliárd), de a kormány a népszavazási aláírásgyűjtés miatt vonakodott igent mondani rá. Az olimpiai álom „legyilkolását” követően viszont egyből jöhetett a méregdrága új építmény. (Megjegyzendő, hogy eredetileg nem is új stadionról, hanem rekonstrukcióról volt szó.) Igaz, Orbán Viktor reflexeit ismerve legalább ennyire életszerű a másik lehetőség is: ha Budapest elvette tőle az olimpiát (meg a nagy üzletek lehetőségét), akkor kerüljön a duplájába az új stadion fölépítése. Hogy is mondta egy hasonló helyzetben Orbán? Ha támadják a felcsúti kisvasutat, akkor nemcsak Bicskéig, de Lovasberényig is meg fogják hosszabbítani.


A beruházás – és persze a folyamatos drágulás – hátteréről és folyamatáról a legújabb Magyar Narancsban olvashatnak elemzést, amelyből az is kiderül, hogy a most bejelentett plusz 90 milliárddal az Orbán-kormány stadionfejlesztési programjának költsége egy csapásra a másfélszeresére kúszott. Most 315 milliárd forintnál tart az orbáni stadionláz ára.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.