Ausztriai fotóval illusztrálja a magyar mezőgazdaság sikerességét az agrárminiszter

Fekete Lyuk

Egy kis csúsztatás a Facebook-bejegyzésében.

Nem állta ki a hitelesség próbáját Nagy István agárminiszter, aki az utóbbi időben ideje és energiái jó részét az Orbán-kormány által kipécézett Bige László ekézésére fordította. Nem mondanánk, hogy a legkényesebb ízlést kielégítően, s aligha a tények tisztelete mellett. Ám hétfőn más történt. Ezúttal nem Bigével, hanem a valósággal szállt szembe. Sikertelenül.

Az agrártárca irányítójának politikusi Facebook-oldalára hétfő kora reggel egy újabb győzelmi jelentés került fel. Mindez egyetlen bővített mondatból áll, amelyet nincs módunkban ellenőrizni, hiszen adatok, számsorok, statisztika vagy forrás megjelölése nem jár ehhez. A mondat szerénytelenség nélkül így hangzik: „Az elmúlt tíz évben a hazai mezőgazdaság a második legnagyobb növekedést produkálta az Európai Unióban.” 

Nem tudjuk meg, melyik ország lett az első, ki került még a dobogóra, kik vannak a középmezőnyben és mely államok a sereghajtók. Ahogy nem kapunk támpontot arról sem, hogy milyen bázisról indítva, milyen növekedést produkálva érte el ezt a honi mezőgazdaság. Azaz nincsenek tények, hiányzik a összehasonlítás, nem tudunk semmit a fejlődési görbéről. De ilyen „csekélységet” már szóvá sem tennénk.

Azt azonban már igen, hogy a magyar agrárium fejlődésének – természetesen – minden politikai felhang nélkül miniszteri magasztalása, azaz a szöveg és a fotó élés ellentétbe kerül egymással. Ugyanis a gyönyörű szőlőültetvényt mutató felvétel, rajta a felénk közeledő piros traktorral és háttérben a hegyekkel, nem Magyarországon készült. Shutterstock képmegosztó jogdíjmentes készletéből varázsolták el – a fotószám: 520982143 –, amely azt a képaláírást viseli: „Kilátás a Neusiedler See mellett található szőlőültetvényre Ausztriában”.

 
Forrás: Nagy István Facebook
 

A Fertő-tó mellett vagyunk, csak épp annak osztrák oldalán, melyről tudvalévő, hogy Közép-Európa harmadik legnagyobb állóvize, és nagyobb része, mintegy kétharmada az „sógorokhoz” tartozik, s nem Magyarországhoz.

Azaz: magyar propagandaszöveg, osztrák ecsettel, ausztriai fotóval. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.