Film

Wonder Wheel – Az óriáskerék

  • - kg -
  • 2018. január 7.

Film

Alvy Singer épp 40 éve panaszolta el (lásd Annie Hall), hogy terhelt gyermekkora volt, a Coney Island-i hullámvasút alatt töltötte ifjonti éveit, és az ilyesmi – aki lakott már hullámvasút alatt, tudja – idővel kikezdi az ember idegeit. Biztos sokakban felmerült, hogy ha a hullámvasút így hat az idegekre, milyen életet élhetnek azok, akikre a Coney Island-i óriáskerék vet árnyékot. 49. filmjéhez érve Woody Allent is elővette a kétség, és „dráma” feliratú fiókjából (mely a „komédia” feliratú fiók mellett lehet) előhúzta a leharcolt Coney Island-i pincérnő kissé vázlatos alakját, melyet talán még akkor vetett papírra, amikor a kis Alvy Singert instruálta. Míg az óriáskerék forog (foroghat is, a cechet az Amazon stúdiója állta), a pincérnő megmaradt álmait kergeti, noha azt még az olaszosan elkészített húsgolyók is látják, hogy a snájdig úszómester szíve csalfa jószág, csak ideig-óráig dobog hősnőnkért. A helyzetet egy megtért maffiamaca, két olasz-amerikai jellemszínész (naná, hogy a Maffiózókból) és Jim Belushi sörhasa is bonyolítja – ők is egy fiók aljáról kerülhettek elő. Tapló férjként az öreg Jim a szegény ember John Goodmanje, anyából és Kate Winsletből azonban csak egy van, a színésznő a semmiből is képes pincérnőt faragni. Egy bölcs egyszer arra intette az Allennel elégedetlenkedő kritikust (jó 8-9 filmmel ezelőtt történhetett), hogy legyen tisztelettudó, és gondoljon az életműre. Az intés a nagy művészhez is elérhetett, a Wonder Wheelben minden és mindenki az életmű korábbi, sokkal jobb pillanatait idézi. Az óriáskerék is.

A Cinetel filmje

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.