Film

Wonder Wheel – Az óriáskerék

  • - kg -
  • 2018. január 7.

Film

Alvy Singer épp 40 éve panaszolta el (lásd Annie Hall), hogy terhelt gyermekkora volt, a Coney Island-i hullámvasút alatt töltötte ifjonti éveit, és az ilyesmi – aki lakott már hullámvasút alatt, tudja – idővel kikezdi az ember idegeit. Biztos sokakban felmerült, hogy ha a hullámvasút így hat az idegekre, milyen életet élhetnek azok, akikre a Coney Island-i óriáskerék vet árnyékot. 49. filmjéhez érve Woody Allent is elővette a kétség, és „dráma” feliratú fiókjából (mely a „komédia” feliratú fiók mellett lehet) előhúzta a leharcolt Coney Island-i pincérnő kissé vázlatos alakját, melyet talán még akkor vetett papírra, amikor a kis Alvy Singert instruálta. Míg az óriáskerék forog (foroghat is, a cechet az Amazon stúdiója állta), a pincérnő megmaradt álmait kergeti, noha azt még az olaszosan elkészített húsgolyók is látják, hogy a snájdig úszómester szíve csalfa jószág, csak ideig-óráig dobog hősnőnkért. A helyzetet egy megtért maffiamaca, két olasz-amerikai jellemszínész (naná, hogy a Maffiózókból) és Jim Belushi sörhasa is bonyolítja – ők is egy fiók aljáról kerülhettek elő. Tapló férjként az öreg Jim a szegény ember John Goodmanje, anyából és Kate Winsletből azonban csak egy van, a színésznő a semmiből is képes pincérnőt faragni. Egy bölcs egyszer arra intette az Allennel elégedetlenkedő kritikust (jó 8-9 filmmel ezelőtt történhetett), hogy legyen tisztelettudó, és gondoljon az életműre. Az intés a nagy művészhez is elérhetett, a Wonder Wheelben minden és mindenki az életmű korábbi, sokkal jobb pillanatait idézi. Az óriáskerék is.

A Cinetel filmje

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.