Film

Wonder Wheel – Az óriáskerék

  • - kg -
  • 2018. január 7.

Film

Alvy Singer épp 40 éve panaszolta el (lásd Annie Hall), hogy terhelt gyermekkora volt, a Coney Island-i hullámvasút alatt töltötte ifjonti éveit, és az ilyesmi – aki lakott már hullámvasút alatt, tudja – idővel kikezdi az ember idegeit. Biztos sokakban felmerült, hogy ha a hullámvasút így hat az idegekre, milyen életet élhetnek azok, akikre a Coney Island-i óriáskerék vet árnyékot. 49. filmjéhez érve Woody Allent is elővette a kétség, és „dráma” feliratú fiókjából (mely a „komédia” feliratú fiók mellett lehet) előhúzta a leharcolt Coney Island-i pincérnő kissé vázlatos alakját, melyet talán még akkor vetett papírra, amikor a kis Alvy Singert instruálta. Míg az óriáskerék forog (foroghat is, a cechet az Amazon stúdiója állta), a pincérnő megmaradt álmait kergeti, noha azt még az olaszosan elkészített húsgolyók is látják, hogy a snájdig úszómester szíve csalfa jószág, csak ideig-óráig dobog hősnőnkért. A helyzetet egy megtért maffiamaca, két olasz-amerikai jellemszínész (naná, hogy a Maffiózókból) és Jim Belushi sörhasa is bonyolítja – ők is egy fiók aljáról kerülhettek elő. Tapló férjként az öreg Jim a szegény ember John Goodmanje, anyából és Kate Winsletből azonban csak egy van, a színésznő a semmiből is képes pincérnőt faragni. Egy bölcs egyszer arra intette az Allennel elégedetlenkedő kritikust (jó 8-9 filmmel ezelőtt történhetett), hogy legyen tisztelettudó, és gondoljon az életműre. Az intés a nagy művészhez is elérhetett, a Wonder Wheelben minden és mindenki az életmű korábbi, sokkal jobb pillanatait idézi. Az óriáskerék is.

A Cinetel filmje

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."