Film

A nőkért

  • 2018. január 7.

Film

Kevéssé ismert, hogy a minden demokráciák etalonjaként számon tartott Svájc jóval a cári Oroszország és a kemáli Törökország, s valamivel Botswana és Kenya után adta meg nő állampolgárainak a jogegyenlőséget. Petra Volpe filmjében a nőnek nemcsak javallott a fakanál–gyermekek–hitvesi ágy szentháromságát szem előtt tartva töltenie teljes életét, de kifejezetten kötelező: munkát csak férjura engedélyével vállalhat, ha meg kamasz lányként szabadosan találna viselkedni, a szerető apa egyetértésével könnyen börtönben találhatja magát. 1971-ben.

A problematika hatásos: egy falusi asszonylázadás keretébe foglalva informatív filmet látunk arról, hogy nem csak végletekig kizsákmányolt nők elkeseredett akcióihoz kapcsolható az egyenjogúságért vívott, máig befejezetlen harc (amelyről nemrégiben emlékezett meg Sarah Gavron kiváló filmje, A szüfrazsett), de napjaikat jólétben elpergető asszonyokat is éppúgy megfoszt az élet teljességének megélésétől a patriarkális önzés.

A hatás viszont problematikus: egyrészt a történetben a begyöpösödött férfipopuláció nem a mindkét nem részére megalázó helyzet tarthatatlanságát felismerve fúj visszavonulót, hanem a házimunka- és szexmegvonást nem bírják, másrészt a nők számára sem az sorsfordító, hogy elkezdik magukat politikai lényként is érzékelni, hanem öntudatra ébreszti őket egy svéd aktivista – a nemi szervük tekintetében. Így aztán a szavazati jog az orgazmushoz való joggal van tükröztetve, s ez leegyszerűsít mindent: éppen azon sztereotípiák megerősítésével, amelyek meghaladásáról szólna a feminizmus.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.