Film

A nőkért

  • 2018. január 7.

Film

Kevéssé ismert, hogy a minden demokráciák etalonjaként számon tartott Svájc jóval a cári Oroszország és a kemáli Törökország, s valamivel Botswana és Kenya után adta meg nő állampolgárainak a jogegyenlőséget. Petra Volpe filmjében a nőnek nemcsak javallott a fakanál–gyermekek–hitvesi ágy szentháromságát szem előtt tartva töltenie teljes életét, de kifejezetten kötelező: munkát csak férjura engedélyével vállalhat, ha meg kamasz lányként szabadosan találna viselkedni, a szerető apa egyetértésével könnyen börtönben találhatja magát. 1971-ben.

A problematika hatásos: egy falusi asszonylázadás keretébe foglalva informatív filmet látunk arról, hogy nem csak végletekig kizsákmányolt nők elkeseredett akcióihoz kapcsolható az egyenjogúságért vívott, máig befejezetlen harc (amelyről nemrégiben emlékezett meg Sarah Gavron kiváló filmje, A szüfrazsett), de napjaikat jólétben elpergető asszonyokat is éppúgy megfoszt az élet teljességének megélésétől a patriarkális önzés.

A hatás viszont problematikus: egyrészt a történetben a begyöpösödött férfipopuláció nem a mindkét nem részére megalázó helyzet tarthatatlanságát felismerve fúj visszavonulót, hanem a házimunka- és szexmegvonást nem bírják, másrészt a nők számára sem az sorsfordító, hogy elkezdik magukat politikai lényként is érzékelni, hanem öntudatra ébreszti őket egy svéd aktivista – a nemi szervük tekintetében. Így aztán a szavazati jog az orgazmushoz való joggal van tükröztetve, s ez leegyszerűsít mindent: éppen azon sztereotípiák megerősítésével, amelyek meghaladásáról szólna a feminizmus.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.