Film

A nőkért

  • 2018. január 7.

Film

Kevéssé ismert, hogy a minden demokráciák etalonjaként számon tartott Svájc jóval a cári Oroszország és a kemáli Törökország, s valamivel Botswana és Kenya után adta meg nő állampolgárainak a jogegyenlőséget. Petra Volpe filmjében a nőnek nemcsak javallott a fakanál–gyermekek–hitvesi ágy szentháromságát szem előtt tartva töltenie teljes életét, de kifejezetten kötelező: munkát csak férjura engedélyével vállalhat, ha meg kamasz lányként szabadosan találna viselkedni, a szerető apa egyetértésével könnyen börtönben találhatja magát. 1971-ben.

A problematika hatásos: egy falusi asszonylázadás keretébe foglalva informatív filmet látunk arról, hogy nem csak végletekig kizsákmányolt nők elkeseredett akcióihoz kapcsolható az egyenjogúságért vívott, máig befejezetlen harc (amelyről nemrégiben emlékezett meg Sarah Gavron kiváló filmje, A szüfrazsett), de napjaikat jólétben elpergető asszonyokat is éppúgy megfoszt az élet teljességének megélésétől a patriarkális önzés.

A hatás viszont problematikus: egyrészt a történetben a begyöpösödött férfipopuláció nem a mindkét nem részére megalázó helyzet tarthatatlanságát felismerve fúj visszavonulót, hanem a házimunka- és szexmegvonást nem bírják, másrészt a nők számára sem az sorsfordító, hogy elkezdik magukat politikai lényként is érzékelni, hanem öntudatra ébreszti őket egy svéd aktivista – a nemi szervük tekintetében. Így aztán a szavazati jog az orgazmushoz való joggal van tükröztetve, s ez leegyszerűsít mindent: éppen azon sztereotípiák megerősítésével, amelyek meghaladásáról szólna a feminizmus.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.