Film

A nőkért

  • 2018. január 7.

Film

Kevéssé ismert, hogy a minden demokráciák etalonjaként számon tartott Svájc jóval a cári Oroszország és a kemáli Törökország, s valamivel Botswana és Kenya után adta meg nő állampolgárainak a jogegyenlőséget. Petra Volpe filmjében a nőnek nemcsak javallott a fakanál–gyermekek–hitvesi ágy szentháromságát szem előtt tartva töltenie teljes életét, de kifejezetten kötelező: munkát csak férjura engedélyével vállalhat, ha meg kamasz lányként szabadosan találna viselkedni, a szerető apa egyetértésével könnyen börtönben találhatja magát. 1971-ben.

A problematika hatásos: egy falusi asszonylázadás keretébe foglalva informatív filmet látunk arról, hogy nem csak végletekig kizsákmányolt nők elkeseredett akcióihoz kapcsolható az egyenjogúságért vívott, máig befejezetlen harc (amelyről nemrégiben emlékezett meg Sarah Gavron kiváló filmje, A szüfrazsett), de napjaikat jólétben elpergető asszonyokat is éppúgy megfoszt az élet teljességének megélésétől a patriarkális önzés.

A hatás viszont problematikus: egyrészt a történetben a begyöpösödött férfipopuláció nem a mindkét nem részére megalázó helyzet tarthatatlanságát felismerve fúj visszavonulót, hanem a házimunka- és szexmegvonást nem bírják, másrészt a nők számára sem az sorsfordító, hogy elkezdik magukat politikai lényként is érzékelni, hanem öntudatra ébreszti őket egy svéd aktivista – a nemi szervük tekintetében. Így aztán a szavazati jog az orgazmushoz való joggal van tükröztetve, s ez leegyszerűsít mindent: éppen azon sztereotípiák megerősítésével, amelyek meghaladásáról szólna a feminizmus.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.