Az osztrák kancellár kiakadt a civilekre, egy lapon említette a menekülteket segítőket az embercsempészekkel

  • narancs.hu
  • 2018. október 14.

Külpol

„Nem állapot, hogy egynéhány nem kormányzati szervezet meghiúsítsa a huszonnyolc európai állam és kormányfő világos célját.” Kurznak az SOS Méditerranée és az Orvosok Határok Nélkül segélyszervezetek által üzemeltetett Aquarius 2 nevű mentőhajóval van például problémája.

Sebastian Kurz osztrák kancellár a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című német napilapnak adott interjújában azzal vádolta a Földközi-tengeren migránsokat mentő civil szervezeteket, hogy Európa szívébe akarják vinni az illegális bevándorlókat.

„Nem állapot, hogy egynéhány nem kormányzati szervezet meghiúsítsa a huszonnyolc európai állam és kormányfő világos célját. Nemcsak az vezérli őket, hogy életeket mentsenek, hanem hogy a csempészekkel közösen embereket vigyenek Közép-Európába” – jelentette ki Kurz a FAZ vasárnapi számában megjelenő interjújában, amelyből előzetesen részleteket közöltek hírügynökségek.

A néppárti kancellár ezzel összefüggésben különösen az SOS Méditerranée és az Orvosok Határok Nélkül (MSF) francia segélyszervezetek által üzemeltetett Aquarius 2 nevű mentőhajót említette.

Hangsúlyozta, hogy az olyan hajók, mint az Aquarius, igyekeznek megelőzni a líbiai parti őrséget a tengerre szálló migránsok kimentésében, ami szerinte abszurd szituációkhoz vezet.
Kurz kiemelte, hogy „amennyiben nem európai, hanem líbiai vagy egyiptomi hajók végzik a mentést, úgy fel sem merülnek bonyolult jogi kérdések”.

„Vehemensen tiltakozunk Sebastian Kurz kancellárnak a tengeri mentést végzők ellen előhozott vádjaival szemben, amelyek semmilyen formában nem tükrözik a tényeket és a valóságot a Földközi-tengeren” – reagált Kurz interjújára szombat este az Orvosok Határok Nélkül.

Az MSF közleménye szerint „könnyű a humanitárius segítséget nyújtókat hibáztatni”, ez azonban – hangsúlyozta a segélyszervezet – mindössze eltereli a figyelmet az EU és az unió soros osztrák elnökségének kudarcáról, hogy végtére emberséges bánásmódban részesítsék az Európába igyekvő menekülteket, menedékkérőket és menekülteket.

A civil szervezet szerint Kurz vádjai „magától értetődően” alaptalanok: „Az Aquarius 2, amely jelenleg Marseille-ben horgonyoz, mentési bevetései során a nemzetközi és a tengerjog alapján jár el, így nem követ el jogellenes cselekedeteket a tengeren.” Az MSF hozzátette, mindez azt jelenti, hogy a kimentett embereket nem vihetik vissza egy konfliktus dúlta országba, vagyis Líbiába, ahol a menedékkérők riasztó mértékben ki vannak téve az erőszaknak és kizsákmányolásnak.

Az Orvosok Határok Nélkül ezért felszólítja az osztrák kancellárt és más uniós döntéshozókat is, hogy „találjanak emberséges megoldásokat a veszélyben lévők számára ahelyett, hogy a menekültek és migránsok visszaszállítását támogatnák a líbiai pokolba”.

Az Aquarius 2 az utóbbi hónapokban többször is a sajtófigyelem középpontjába került. Augusztus 20-ig a hajó Aquarius néven hajózott, s miután a gibraltári hatóságok törölték nyilvántartásukból, a hajót átnevezték és Panamában jegyeztették be. Panama szeptember végén a nemzetközi jogi eljárások megsértésére hivatkozva úgy döntött, hogy bevonja a hajó regisztrációját. A FAZ szerint a gibraltári és a panamai hatóságok döntésére az olasz vezetés nyomására került sor.

Matteo Salvini olasz belügyminiszter június közepén kitiltotta az olasz kikötőkből a mentőhajót. Az Aquarius akkor 629 menedékkérőt szállított a fedélzetén, és Málta sem fogadta a hajót. Az Aquarius sorsa végül két nappal később rendeződött: olasz hajók segítségével mindenkit átszállítottak a spanyolországi Valenciába. Egy hónapra rá már Aquarius 2 néven a hajó a Líbia előtti nemzetközi vizeken az észak-afrikai állam parti őrségének mentési övezetében újabb migránsokat vett fel. A parti őrség felszólítása ellenére az Aquarius 2 kapitánya elutasította az emberek átadását azzal az indoklással, hogy a nemzetközi jog alapján hajótörötteket a legközelebbi biztonságos kikötőbe kell szállítani, ami Líbia esetében nem adott.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.