Cihanouszkaja vissza akar térni Fehéroroszországba

  • MTI
  • 2021. január 19.

Külpol

Hasonló fogadtatásban lesz része, mint Navalnijnak Oroszországban?

Vissza akar térni Fehéroroszországba Szvjatlana Cihanouszkaja, a fehérorosz ellenzék Litvániába menekült vezetője, aki ezt kedden tudatta követőivel Telegram-csatornáján.

Cihanouszkaja szerint Alekszej Navalnij orosz ellenzéki vezető - akit Oroszországba való visszatérését követően azonnal őrizetbe vettek - esete mutatja, hogy szükséges a nemzetközi közösség támogatása.

    Cihanouszkaja szólt arról is, hogy beszélt az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) tisztségviselőivel is.

    Az ellenzéki vezető - aki ellen az elnökválasztás óta két büntetőjogi eljárást is indítottak - közölte, hogy biztonságban akar hazatérni Fehéroroszországba.

    A Fehéroroszországban körözött Cihanouszkaja jelenleg Litvániában él, ahová a tavaly augusztusi, vitatott, tömegtüntetéseket kiváltó fehéroroszországi elnökválasztást követően menekült.

    Az ellenzéki vezető szintén indult az augusztus 9-i elnökválasztáson, amelyet az országot régóta Aljakszandr Lukasenka elnök nyert meg a hivatalos adatok szerint a szavazatok 80,1 százalékával. A Cihanouszkaját valódi győztesnek elismerő ellenzék csalást kiáltott, Lukasenkát egyebek között az EU sem ismeri el törvényes államfőnek.

    Cihanouszkaja helyett eredetileg férje, Szjarhej Cihanouszki akart indulni az elnökválasztáson, őt azonban bebörtönözték.

    Fehéroroszországban a választás óta hetente tartottak tiltakozó megmozdulásokat, amelyeket a biztonsági erők brutálisan levertek. Több mint 30 ezer tüntető tartóztattak le, több tiltakozó életét vesztette, további százak pedig megsérültek a megmozdulások során.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.