Publicisztika
Vágvölgyi B. András: Elektrosokk
Nemrég mesélte egy író barátom, hogy a svájci kiadója azt kéri tőle, csináljon valamit CD-ROM-ra, esetleg korábbi munkáit dolgozza át multimédiára. Lévén, hogy az egyik regényéből készült film, a dolog első blikkre egyszerűnek tűnik: szöveget és képet egymásnak megfeleltetni, összeollózni, és máris kész a multimédia. A dolog azonban nem ilyen egyszerű. CD-ROM-ot eddig eminensen két célra használtak: enciklopédiák, szótárak, nyelvtanító programok készültek, illetve játékok. A lexikális, kereshető és keresendő anyagokra ideális a CD-ROM, szöveg úgyszólván korlátlanul tárolható rajta, nagyon sok fotó vagy grafika fér el, több mint egyórányi terjedelemben lehet hangfile-okat installálni, és mozgóképből is fér 40-60 perc a korongra. (Ez utóbbi helyezi bizonyos szempontból a háló elé: a jelenlegi hálózati sávszélesség egyelőre nem teszi lehetővé a mozgóképnyi adatmennyiség továbbítását. Egyelőre addig marad a CD-ROM.) Szövegben, képben, hangban a szótár-, lexikonszerkezet révén szénné szörcsölheti magát a felhasználó; a jó CD-ROM: katedrális multimédiából. A játékok leginkább labirintuselven működnek, kincset, titkot kell felkutatni, különböző stációkban, különböző gonoszokkal megküzdeni.