Roma rendőrök: Színesített állomány

  • Eperjesi Eszter,Vultur Csaba
  • 1996. július 25.

Belpol

A New York-i bemutatóval egy napon hozták nyilvánosságra Budapesten a Human Rights Watch/Helsinki amerikai emberi jogvédő szervezetnek a magyar cigányság helyzetéről készült felmérését. Az amerikai megfigyelők szerint a romák elleni - részben rendőrségi - atrocitások száma nőtt leginkább. Szinte ezzel egy időben jár le az a pályázat, amelyet roma fiatalok rendőrré képzésére írt ki az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). Egyes szakértők szerint elsősorban nem roma rendőrökre, hanem normális rendőrségi törvényre lenne inkább szükség.
A New York-i bemutatóval egy napon hozták nyilvánosságra Budapesten a Human Rights Watch/Helsinki amerikai emberi jogvédő szervezetnek a magyar cigányság helyzetéről készült felmérését. Az amerikai megfigyelők szerint a romák elleni - részben rendőrségi - atrocitások száma nőtt leginkább. Szinte ezzel egy időben jár le az a pályázat, amelyet roma fiatalok rendőrré képzésére írt ki az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). Egyes szakértők szerint elsősorban nem roma rendőrökre, hanem normális rendőrségi törvényre lenne inkább szükség.

Magyarországon a rendszerváltást követő évek elsősorban a kisebbségben lévők helyzetét nehezítették meg: a politikai reformok megalkotásánál a magyar törvényhozók egyáltalán nem vették figyelembe a kisebbségieket - állítja a Human Rights Watch/Helsinki jelentése. A romák elszigeteltségük, rossz társadalmi pozíciójuk miatt alig képesek saját érdekeik és jogaik védelmére; ezzel - részben - összefüggésbe hozható, hogy az elmúlt években újra megerősödtek a romák ellen elkövetett rendőri túlkapások. A szervezet legutóbbi, 1993-as jelentésével egy időben a szervezettől független Kertesi Gábor közgazdász is készített egy tanulmányt, amely szerint ha a magyarországi romákat ´93-94-ben ért hatósági diszkriminációs és rendőri jogsértéssel járó eseteket összeadnánk, és arányosítva a teljes magyar népességre vetítenénk, mintegy 180 ezerszer történt volna jogellenes fellépés magyar állampolgárral szemben a hatóságok részéről. Ha ehhez hozzáadjuk az általában "erőszakosnak" és "diszkriminatívnak" minősíthető cselekmények arányosan vetített számát, a további 560 ezer eset már megmozgatja az ember fantáziáját.

Üdvözlünk az őrsön

Az ORFK által néhány hónapja kiírt pályázatra olyan, II-IV. évfolyamos, középiskolás roma fiatalok jelentkezését várják, akik "vonzódást éreznek a rendőri pálya iránt", tanulmányi eredményük legalább közepes, "a törvényekkel összeütközésbe nem kerültek", valamint szüleik beleegyezésüket adják ahhoz, hogy ösztöndíjszerződést kössenek a rendőrséggel. A testület szándéka: növelni a roma rendőrök számát.

A rendőri hivatást ily módon elsajátítani szándékozó, első körben mindössze húsz leendő "cigány származású rendőrrel" az ORFK tanulmányi szerződést köt: a hallgatók tanulmányi eredményüktől függően 500-2000 forintos havi tanulmányi ösztöndíj mellett tanszerköltség-térítést, ruhapénzt, valamint kollégiumi elhelyezést kapnak. Cserében arra kötelezik magukat, hogy a sikeres érettségi vizsgát követően rendőr-szakközépiskolában vagy a Rendőrtiszti Főiskolán folytatják tanulmányaikat. A kétéves tiszthelyettesképzőben (aminek elvégzése, az érettségi megszerzése mellett, egy 1992-es főkapitányi rendelkezés nyomán mindegyik, nem diplomás rendőrnek kötelező) többek között angol vagy német nyelvet, közrendvédelmet, nyomozástant, informatikai ismereteket, valamint - 170 órában - intézkedéslélektant tanulnak. Egy év elteltével, próbaidősként már terepen intézkedhetnek - igaz, csak korlátozott jogkörrel -, a tiszthelyettesképző befejezése után pedig "minőségileg képzett" rendőr válik belőlük (´91 előtt egy hathetes gyorstalpaló után már fegyverrel a kezében teljesített szolgálatot a jelölt, igaz, utána még tíz hónapig képezték tovább).

A pályázattal megcélzott megyék (Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén, Nógrád és Heves) fiatal cigány lakosságának nem csupán hosszú távú munkát adna az ORFK: csökkentenék a rendőrhiányt is. Zsinka András ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság személyügyi főosztályának helyettes vezetője szerint részben javíthatná a romák és a rendőrök közötti elmérgesedett viszonyt, ha több roma rendőr lenne soraikban.

A rendőrségnél az állások közel tíz százaléka betöltetlen, ez közel 3500 üres helyet jelent - leginkább a hierarchia legalsó fokain -, és havonta 100-120 rendőr távozik a csapattól; minden bizonnyal nem ez a húsz roma rendőr jelenti majd a megoldást a létszámhiányra. A bankokhoz, őrző-védő cégekhez, gazdasági társaságokhoz való nagy elvándorlás egyik oka Zsinka András szerint a rendőrök alacsony fizetése: havi 30-35 ezer forint. A szakma ettől függetlenül népszerű a fiatalok körében: idén a kétéves helyettes rendőrtiszti iskola 1800 helyére hatezren jelentkeztek. Egyre kevesebb a tapasztalt "öreg róka", akiktől tanulni lehetne. A jövőben a kétéves tiszthelyettesi képzés tananyagába beemelik a romák kultúrájáról és hagyományairól szóló anyagot: talán, ha megismertetik a cigány kultúrát és történelmet a rend őreivel, "megértőbbek és toleránsabbak lesznek a romákkal szemben" - mondta az ezredes a Narancsnak.

A pályázat egyelőre kísérleti jellegű: az is kérdés, hogy az őrsökön mit fognak szólni a rendőrök az "etnikumbeli" kollégákhoz. Az ezredes határozottan állítja, hogy belső megkülönböztetés sohasem volt, és az előfordulása is kizárt. Példaként említette, hogy náluk a rendőrnők sincsenek kitéve megkülönböztetésnek (a pályázni vágyó 20 roma fiatal közül egyébként négy lány is lehet). A rendőr, az rendőr, "ezek a fiúk pedig színesítik majd a rendőri állományt" - mondta Zsinka.

Az állomány katalizálása

Az elképzelés hatékonyságáról csak találgatni tud Bólyai János, aki a Rendőrtiszti Főiskolán tanítva nemegyszer találkozott már romaellenességgel. Az egyik problémát az okozza - fejtegeti -, hogy a rendszerváltást követően a rendőrségnél nem történt igazi személyi változás, "az emberek pedig általában megkövetelik a rendőröktől a keménységet és a maximális hatékonyságot", emiatt aztán rendőreink esetenként felhatalmazva érzik magukat diszkriminatív lépésekre, sokszor brutalitásra. Szerinte azonban elképzelhető, hogy a romákkal szembeni súrlódások enyhítését célzó pályázat rosszul sül el: mint Kurt Lewin szociálpszichológus rámutatott - emlékeztetett Bólyai - egy kisebbségből a többségi csoportba kerülő személynél felléphet az öngyűlölet és a megvetés, előfordulhat a származási csoport megtagadása; lehet, hogy a roma rendőr a saját csoportjából származókkal szemben sokkal erősebb diszkriminációval lép fel.

Horváth Aladár, a Roma Polgárjogi Alapítvány elnöke erre ironikusan annyit jegyez meg: a roma rendőr nem üti meg roma testvérét, és ez "javítja a rendőrök romák elleni atrocitásairól szóló statisztikákat". Noszkai Gábor független jogász szakértő még ennél is tovább megy: szerinte egy romának, ha rendőrnek áll, fel kell adnia identitását. Zsinka ezredes viszont abban reménykedik, hogy ha ezek a fiúk-lányok dolgozni kezdenek, "katalizálják" majd az állományt; "máshol lesznek a hangsúlyok".

Hogy most hol vannak, arról talán ősszel megtudhatunk valamit a Csepeli György vezette kutatás eredményeiből: a szociálpszichológus a rendőrök mássággal kapcsolatos attitűdjeit kívánja feltérképezni. "A kisebbségek jelenlétére mindenhol szükség van, a jog pedig nem ismer különbséget ember és ember között." Véleménye szerint mindegy, hogy a rendőr roma vagy sem, hiszen a szolgálati szabályzat nem tesz különbséget sem elkövető, sem felderítő szinten (a valóságban ez, úgy tűnik, nem egészen így van: lásd "Nemzetközi károkozás" című keretes írásunkat - a szerk.). Azt ő is elismeri: a rendőrség szervezetéről kialakult véleményt pozitívan befolyásolná, ha a diszkriminációnak még a látszatát is elkerülnék.

Ez nem mindig sikerül. Tonhauser László rendőrezredesként még ´93-ban is úgy nyilatkozott: "Nem tudom elfogadni, miért ne mondhatnánk ki, hogy van cigánybűnözés, amikor például a cigányzene, a cigányfolklór kifejezések használhatók." Ez a kifejezés Noszkai szerint már csak azért is elfogadhatatlan, mert "bár a kisebb vagyoni kárt okozó tyúklopásban elképzelhető, hogy több a roma elkövető, a privatizációs visszaélések esetében meglehetősen alulreprezentált a cigányság".

"A rendőr nem pusztán állampolgár, hiszen az erőszak monopóliuma az ő kezében van, és tudatában kell lennie, hogy az állampolgárt meghaladó felelősséggel rendelkezik", állítja Noszkai. A rendőrségi túlkapások száma valószínűleg nem nőtt, csak napjainkban többet lehet az ilyen esetekről megtudni. Évente 700-800 esetben tesznek feljelentést rendőrök ellen bántalmazás hivatalos eljárásban bűncselekménye miatt. Szakértők szerint ez az előforduló eseteknek csupán a töredéke: nem mindenki fordul jogvédő szervezetekhez.

Hézagok a törvényben

Kuncze Gábor belügyminiszter egy márciusi nyilatkozata szerint "előfordul: azért gyanúsítanak meg valakit bűncselekmények elkövetésével, mert cigány. Ez tűrhetetlen, ez ellen a leghatározottabban fel is lépünk. (...) A parancsnoknak felelnie kell rendőrei tetteiért." Az ügyészi nyomozó hatóságok, amelyek a rendőrök elleni feljelentéseket vizsgálják, az esetek túlnyomó részében megszüntetik az eljárást, legtöbbször azért, mert "bűncselekmény nem állapítható meg", vagy a "tettes ismeretlen" - azaz az esetek rendőr tanúi fedezik egymást. Ez bűnpártolás - állítja a téma egyik szakértője, Kőszeg Ferenc országgyűlési képviselő (SZDSZ), a Magyar Helsinki Bizottság vezetője. A jogszerű rendőri fellépést a roma rendőrök számán - ha ez egyáltalán fontos -, a rendőrök képzettségén és felszereltségén kívül a törvényi háttér is befolyásolja. Márpedig az 1994. évi XXXIV., a rendőrségről szóló törvény (Rtv.) a témával foglalkozó szakértők szerint aggodalomra ad okot. Az "új" szabályozás hézagjai - állítják - továbbra is utat engednek a rendőri önkénynek. A törvény vélelmezett hibáit egyébként az Alkotmánybíróság három indítvány alapján vizsgálja. "A múltban megszokott rendőri normákat követve lehetetlen egy jogállamhoz méltó rendőrséget létrehozni" - utal a legalapvetőbb ellentmondásra Bólyai.

Jobb törvényt kellett volna alkotni: mint arra Kőszeg Ferenc is utalt egy, a törvényt és az arra támaszkodó Szolgálati Szabályzatot (Sz. Sz., 3/1995. [III. 1.] sz. BM-rendelet) bíráló tanulmányában, az új több tekintetben visszalépés az előző, ´89-ben készült jogszabályhoz képest. Bár például a fegyverhasználat lehetőségét a törvény szűkítette, számos ellentmondás van mindkét szövegben.

Az még csak hagyján, hogy a rendőr információkérés céljából, "annak idejére" bárkit feltartóztathat. Ha viszont a polgár nem ad információt, a törvény nem fenyegeti semmilyen következménnyel; a feltartóztatást pedig akkor kell megszüntetni, ha az intézkedés a célját elérte. Így, ha nem érte el, napokig szobrozhat a polgár és a rendőr. Nem igazán humoros azonban, hogy a törvény szerint a rendőr az "elkövetővel" szemben intézkedik, holott jogállamban akkor "elkövető" valaki, ha ezt bíróság állapítja meg róla. A testület intézkedő tagjának szemében tehát mindenki potenciális bűnöző. A rendőri intézkedés során egyébként "annak jogszerűsége nem vonható kétségbe", és a "jogszerű" intézkedésnek való ellenszegülés esetén "kényszerítő eszközök alkalmazhatók".

"Mivel a törvények a társadalom többségét veszik figyelembe, a kisebbségiek pedig a többségtől eltérő vonásokkal rendelkeznek, a jogsértések is nagyobb számban fordulnak elő a kisebbségiek körében" - mondja Szikinger István, az Alkotmány- és Jogpolitikai Intézet (COLPI) munkatársa. A kisebbséghez tartozókat nagyobb számban ellenőrzik, ami egyenesen vezet ahhoz, hogy a statisztikák szerint "több" a kisebbségi elkövető. A cigány rendőrök számának növelése a jogász szakértő szerint sem más, mint kampánykérdés.

"Politikai nyomás nehezedik a rendőrségre, hogy enyhítsen a roma-rendőr-konfliktusok élén és csökkentse számukat", amióta hivatalba léptek és tevékenykednek az ombudsmanok és a nemzetközi szervezetek (a már említett Watch mellett az Amnesty International) is egyre nagyobb számban számolnak be az emberi jogok megsértéséről.

A Narancs értesülései szerint egyébként a rendőrség vezető köreiben a magas bűnözési arány láttán - még a törvény megalkotása előtt - megfogalmazódott: mivel a szocializmus idején kevesebb volt a bűnelkövetés, vissza kell állítani a régi rendszer régi törvényeiből valamit - ez a megoldás. A COLPI munkatársa szerint nem túlzó a megállapítás: a testület törvényesíteni próbálta módszereit; "a rendőrségi törvény ismeretében ez részben sikerült is".

Eperjesi Eszter

Vultur Csaba


"Nemzetközi károkozás"

A Human Rights Watch/Helsinki jelentésének budapesti publikálása után a Magyar Rádió tudósítója megszólaltatta Gellért Kis Gábort, a parlament emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottságának elnökét, aki szerint a jelentés nem a valóságot tükrözi, és megjelenése kárt okozhat Magyarország nemzetközi megítélésének. A jelentés ajánlásokban szólítja fel a kormányt, hogy "vesse alá magát a nemzetközi jogból fakadó kötelezettségeinek".

Az alábbiakban a Watch-jelentés egyes pontjait emeljük ki, valamint (dőlt betűkkel) a korábban nagy sajtóvisszhangot kiváltott esetek közül emlékeztetünk néhányra.

A szervezet elvárja, hogy a kormány tiltsa meg a romák elleni diszkriminációt az állami, a nyilvános és a kereskedelmi szférákban, valamint "rettentsen el a romák elleni rendőri erőszaktól és büntesse azt: a túlkapások elkövetőit állíttassa bíróság elé". Megfogalmazzák annak fontosságát is, hogy a rendőrség kötelékén belül működjön független, állandó felügyelő hivatal, amely a rendőrök ellen benyújtott kérelmeket vizsgálja. A Narancs - a Legfőbb Ügyészségről származó - 1995-ös adatai szerint például 1993-ban 1739 esetben érkezett feljelentés rendőrök ellen, ebből kényszervallatás miatt 275-öt regisztráltak. Az összes feljelentés után csupán négy esetben emeltek vádat.

A Watch jelentése felhívja a kormányt arra is: vizsgáltassa ki a bántalmazottak panaszait a zaklatásokról és a rossz bánásmódról. A Magyar Helsinki Bizottság jelentése szerint egy alkalommal két előállított egyikét, egy román állampolgárt annyira bántalmaztak, hogy kéthetes kórházi kezelésre szorult. A bántalmazó rendőröket feljelentették, a nyomozóügyész azonban nem látta bizonyítottnak, hogy a rendőrségen keletkeztek a sérülések. A tanúként kihallgatott rendőrök azt állították: az előállított ellenállásának leküzdésére kellett erőszakot alkalmazniuk.

A szervezet szerint nagyobb hangsúlyt kellene helyezni a skinheadcsoportok működésének megfigyelésére. A Roma Sajtóközpont információi szerint azon a napon, amikor megkezdődött az emlékezetes 1994-es gyöngyösi Molotov-koktélos támadás skinhead elkövetőinek büntetőpere - a roma Farkas család házát felgyújtották -, ismeretlenek újból megtámadták a házat: ablakait kövekkel zúzták be.

A szervezet kéri a kormányt, hogy szüntessék meg a nagyszabású rendőri kommandóakciókat a roma telepek ellen, vizsgálják felül az eddig végrehajtott akciókat, és helyezzék vád alá az abban résztvevőket, valamint azokat, akik engedélyt adtak a támadásokra. A Pécs melletti György-telepen 1995-ben egy lopás gyanúsítottainak keresése közben sokakat összevertek a telep roma lakói közül.

A Watch szerint lényeges a kormány fellépése az iskolai megkülönböztetés ellen. A Roma Sajtóközpontnak nyilatkozva Magyar Bálint kultuszminiszter is elismerte, hogy felfedezhetők diszkriminatív elemek a kisegítő iskolába kerülő tanulók kiválasztása során: a tanulók fele cigány.

A Watch felhívja a kormány figyelmét, hogy tartassa be a munkaerőpiaci megkülönböztetés megfékezésére hivatott tiltó intézkedéseket. Szintén Pécs környékén történt 1996-ban, hogy leendő munkaadók olyan információs lap kitöltését várták el a Munkaügyi Központ ügyintézőjétől, amelyen jelölték, ha a munkavállaló cigány.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.