Civil élvezetek: Proton

  • - szilasi -
  • 1996. július 25.

Zene

- szilasi -

1983 novemberében valaki megmutatott nekem egy vékony, titokzatos verseskötetben egy képet. A magyar költő. A kávéfőzőgép mellett hosszú hajú, szakállas, fiatal férfi támaszkodik a presszó pultjához. Néz bele az objektívbe. Kezében féldecis pohár. (Úgy képzeltem, cseresznyepálinka van benne.) Persze cigarettázik is. Lepusztult, elszánt és méltóságteljes. Múlt századi miniszterelnök a kivégzése előtti hajnalon. A kép Petri Györgyöt ábrázolta.

Verseit akkor nem szerettem meg. De azonnal kétségbevonhatatlanná vált, egyszerűen ott volt, jelen volt, mint az óraketyegés vagy a tücsökszó, vagy mint a bodzaillat (hogy így mondjam), az a tény, hogy becsületes és fontos poézis ez. A szerelmi és a politikai költészet nyelvének nagy megújítóját tiszteltem benne, s némiképp aggódtam érte, amikor kimúlt a rendszer s vele, gondoltam, az oppozíció lehetősége is. De nem történt semmi baj. Az alulretorizáltság, az antipoétikusság, az irónia átmentette magát, a keménységből nem engedett, de megtelt fénnyel és melegséggel, súlyos lett, tiszta és egyszerű, mint a fontos dolgok általában.

A júniusi Holmiban ott van például az a vers, hogy Proton. Egy szöveg a halál közeledtéről, a szép meghalásról, matematikáról, fizikáról: három történet egy régvolt tanárról. Ars moriendi.

Én most eltávozom,

el az élők sorából.

Hogy porként-e vagy sugárzás formájában,

ki tudja? Nincs különösebb

bizalmam a modern fizika

képszerű megfogalmazásai iránt.

"Eltávozott az élők sorából." Ennek az iszonyúan banális mondatnak a jelen idejűvé tétele, feltagolása, az igekötő értelmező, meditatív megismétlése oly módon tudja felszámolni a banalitást, hogy ugyanakkor mégsem fordítja át az egészet súlytalan iróniába. Sőt: a kínálkozó, a modern fizikából eredő közhelyszerű vigaszok, képszerű megfogalmazások elutasítása visszaadja a mondat eredeti súlyát, jelentését kitágítja, s e nyelvi kritika ráadásul olyan emberi méltóságot kölcsönöz a beszélőnek, amit korántsem szoktunk a halálra készülők sajátjának tudni. És aztán. a szentenciának a végére járván. persze hirtelen véget ér látszólag az egész: Szalmai tanár úr történetei következnek.

Szalmai tanár úr hősiesen szembeszállt Heisenberggel,

Einstein álláspontján volt,

miszerint Isten nem kockajátékos.

Kitelepített szerzetestanár lévén

lehet, hogy többet tudott nálamnál,

afelől, hogy hol lakik az Úristen.

Terv vagy kockajáték. Bizonyosság vagy határozatlansági reláció és tartózkodási valószínűség. A modern fizika alapítói és az általuk felvetett fizikai és ismeretelméleti problémák gond nélkül simulnak bele a történetmondás hangsúlyozottan hétköznapi nyelvezetébe. A beszélő nem keresi a választ, nem kíván választani, ráhagyatkozik a régi mesterre, régi ellenfélre: a frissen felismert tekintélyre. Szalmai tanár úrról csak mindezek után derül ki, hogy az igazi neve: Proton. Ez nem csak azért érdekes, mert a szöveg szerint fiatal, lázadó, a kocsmában, kisfröccsök után, az indiántáncot feszülettel a kézben táncoló hallgatósága éppen a koton szót véli leginkább rímelni rá, hanem mert az atommag nukleon-modelljét éppen Heisenberg dolgozta ki. Vagyishogy Szalmai-Protonnak nevet, létet éppen az kölcsönzött, akivel szándéka szerint hősiesen szembeszállni vél.

Aztán jött a történelmi jelentőségű érettségi ügy.

Sz. tanár úr arra kért föl, hogy rajzoljak

egy szinuszgörbét,

én pedig dacosan húztam egy vonalat,

és föl le menő négyszögeket rajzoltam föl:

Hősnek véltem magam, Sz. tanár úr megszemlélte

a produkciómat, és azt kérdezte: "Hallott már

maga a Poisson-eloszlásról?"

Én mondtam neki, hogy a poászon,

az vagy hal, vagy méreg.

Õ azt mondta: "Menj helyre, gyiriköm."

Õ már meghalt. Én próbálok a helyemre menni.

A beszélő érettségiző elődje tehát hasonlóképpen hősies lázadásnak tudja a szinuszgörbe négyszögesítését meg a Poisson nevű tudós nevére mondott (közhelyes) tréfát, és az is, valóban, de az azonnali újabb kérdés éppen azt mondja, hogy a (matematikai) törvényt nem lehet megsérteni, megsebezni: mindenféle támadástól függetlenül van, mert semmiféle lázadás nem képes megérinteni a létét. Még fontosabb azonban, hogy folytatódik a megelőzöttségek története. Simeon Denis Poisson francia matematikus ugyanis épp a modern (kockajátékos) atomfizikát megalapozó valószínűségszámítás klasszikus elméletének volt az egyik legfontosabb kidolgozója: a termodinamika egyik állandója, a matematikai fizika egy nevezetes differenciálegyenlete mellett ezért viseli egy valószínűségi elosztás is az ő nevét. Proton tehát éppen az ellenfelének tudott Kockajáték elődjére való hivatkozással védelmezi a Tervet, ha tehát az érettségiző a Kockajátékost támadja, akkor épp Proton pozícióit erősíti meg: a lázadásnak így és ezért nincs értelme. És persze a Kockajáték is Törvény: a hal és a méreg szavak francia megfelelőinek (poisson-poison) hasonlóságán alapuló nyelvi játék nem képes megtörni Poisson hatalmát. "Menj helyre, gyiriköm."

És most próbál. Keresi a helyét. Tartózkodási valószínűség: halál.

A kör bezárult. Mindenkit megelőz valaki, nincs eredetiség, az oppozíció pedig átránt a támadni vélt pozícióba. Amikor az érettségiző (a Heisenberget támadó) Proton (Heisenberget támogató) Poissonját támadja, akkor valójában (a Protont támogató) Einsteint támogatja, és ahogyan Proton létét az általa támadni vélt Heisenberg szavatolja, úgy szavatolja a beszélő létét a támadni vélt Proton.

A proton pozitív elektromos töltésű stabilis elemi részecske. A neutronnal együtt az atom magját alkotja. Az atommag pozitív töltése a protonok számával egyenlő. A kémiai elem rendszámát ez határozza meg. A proton a legegyszerűbb elem, a hidrogén atommagja. A nagy egyesítés elmélete szerint a proton is bomlik, de élettartama a világegyetem korával esik egybe, így ennek kísérleti bizonyítása még várat magára.

"Ilyenkor már le szoktam pihenni. Mulassatok jól."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.