"Bonyolult sztár vagyok" (Till Attila, a Big Brother műsorvezetője)

  • Bogár Zsolt
  • 2002. szeptember 5.

Lélek

Magyar Narancs: Hogyan lettél a Big Brother (BB) műsorvezetője?
Magyar Narancs: Hogyan lettél a Big Brother (BB) műsorvezetője?

A pesti underground közismert figurája, festőművész, a Vákuum Tévé kocsmai performanszainak oszlopos alakja. A tévénéző kulturális műsorokból, például a Múzsából és a 72 órából ismerheti. Szeptembertől a Big Brother társműsorvezetője, a Tv 2 egyik "új arca".

Till Attila: Behívott magához a Sváby (Sváby András, a Tv 2 producere - B. ZS.), és megkérdezte, akarok-e a világ egyik legsikeresebb show-műsorának műsorvezetője lenni. Mit mondhattam volna? Hát persze, hogy akarok! De nagyon fontos, hogy ők kerestek meg, és nem én nyomultam.

MN: Kínos lett volna?

TA: Nem, csak nem szokásom. Egyébként a BB-ről egyáltalán nincs rossz véleményem, ha erre gondolsz.

MN: Dehogyis. Csak korábban kulturális műsorokban lehetett téged látni.

TA: Igaz, de ez betudható annak a véletlennek is, hogy képzőművészetisként ilyen közegben mozogtam. Aki ismeri a munkáimat, tudja, hogy egyikhez sem úgy közelítettem, mint egy komoly újságíró, inkább a showbiznisz felől. Ehhez értek.

MN: Tőled mégis valami szabálytalant, kötetlent, kísérletit várnak. A Big Brother pedig licenc formátum, szűkre szabott kitörési lehetőségekkel.

TA: A Nagy Testvérnek nem én vagyok a főszereplője, hanem a tizenkét játékos. Egyébként pedig három hónapon keresztül minden este kapok fél órát élőben: ülök egy kis pulpituson, küldhetnek sms-t, telefonálhatnak. Beszélgetek az emberekkel, ki mit gondol a BB-ről. Vicceskedek, cinikuskodom, felturbózom a műsort. Bár a tizenkét bentlakó a főszereplő, Claudiával mi leszünk a köret. (Liptai Claudia, a BB női műsorvezetője - B. ZS.) Számomra is nagy a tét: nézni fogják, milyen gyorsan reagálok egy furcsa beszólásra, vannak-e különös mondataim, milyen az ízlésem. Három perc alatt eldöntheti a néző, tahónak vagy értelmesnek tartson. A BB számomra fontos állomás, mert olyan felület, ahol lemérhető, hogy egészen kiváló vagyok-e, vagy halál gyatra. De mégse az van, hogy "Nesze, öcsi, itt egy ezer négyzetméteres stúdió, állj ki, és szórakoztass!". Nem kizárt, hogy alkalmas lennék, de ott már nagyon kell kapaszkodni.

MN: A Vákuum Tévéből, de még a 72 órából is jó esetben pár ezren ismertek, miközben a Tv 2 promói már hetek óta gyártják belőled a sztárt.

TA: Álljunk meg! Én eleve azt gondolom, hogy baromi egészséges dolog, ha belőlem is sztár lesz: hátha lesz ennek valami jelentőségteljes hatása a rendszerre. Nem osztom azt a nagyon magyar nézetet, hogy a sztárok csak hülyék lehetnek, így nem is kell az érzés elől bujkálnom: nekem a sztárság alkatilag megy. Amúgy sincs időm azon morfondírozni, mit szól ehhez az egyik tábor meg a másik. A BB-vel nem ér véget az életem, egyre fontosabb feladataim vannak, és ez meg fog védeni attól, hogy öntelt legyek, vagy rosszul viseljem a népszerűséget. Erre készülök már évek óta.

MN: A többség számára mégis csak most válsz köznapi emberből sztárrá - a BB-nek köszönhetően. És ebben nem különbözöl a villa lakóitól.

TA: Igen, itt most sok embernek megadatik az a lehetőség, hogy országos ismertséget szerezzen. Mivel három hónapig furcsa szituációban élnek, közülük néhányat kiemel majd a közönség. ´k lesznek a jövő nagy amatőr sztárjai, az pedig majd elválik, mit kezd velük hosszú távon a média. Nem elég a hírnév, ügyesnek kell lenniük, de ilyenkor szörnyen tud hiányozni mondjuk az a nyolc év, amit én tévézéssel töltöttem.

MN: A kulturális műsorokat abbahagyod?

TA: Egyáltalán nem, sőt. Tavaly, amikor Csernátony Dórával és Kistamás Lászlóval (a Supergroup tagjai, T. A. legközelebbi tévés munkatársai - B. Zs.) eljöttünk a Tv 2-höz, azt az ígéretet kaptuk, hogy hamarosan önálló kulturális műsorunk lehet. Először hétfőn és pénteken ment a miXer, most a BB-vel párhuzamosan kezdődik egy nagyobb szabású produkció, a Propaganda, amit szintén Kistamás László rendez, és az elfoglaltságaim miatt váltott riporterekkel fut. A Propaganda nem a 72 órát utánozza, kidobjuk az összes lencsét, a régi sablonok helyett új ötleteket akarunk, és még arra is rádurvítunk, ami volt. A Tv 2 vezetősége egyébként nagyon tisztességesen bánt velem, leszögezték, hogy mindent megtarthatok, amit addig csináltam. Már elértem valamit, még ha nem is ismer az egész ország, és hajlandók vállalni, hogy egy bonyolult sztár vagyok.

MN: Mi lesz a Supergrouppal, amely az Erzsébet hidat felöltöztette, legutóbb pedig egy úszó szigetet épített a Sziget fesztiválnak?

TA: Megy tovább az is, egyre elmebetegebb projektekkel.

Bogár Zsolt

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.