Meghalt Erős Ferenc pszichológus

  • narancs.hu
  • 2020. február 10.

Lélek

73 éves volt.

Életének 74. évében elhunyt Erős Ferenc pszichológus, a Pécsi Tudományegyetem tanára - a hírt a Magyar Pszichoanalitikus Egyesület Konferencia osztotta meg a Facebookon.

Erős Ferenc Zalaegerszegen született 1946-ban, majd gimnáziumba és egyetemre is Budapestre járt, 1969-ben szerzett pszichológus diplomát. Egyetem után a Magyar Rádió és Televízió Tömegkommunikációs Kutató Központjába, majd az Ifjúsági Lapkiadó Vállalat közvélemény-kutató részlegéhez került. 1972-ben védte meg doktoriját, 1973-tól az MTA Pszichológiai Kutatóintézetben dolgozott kutatóként.

Kutatási területei a magyar pszichoanalízis története, Ferenczi Sándor munkássága, a társadalmi jelenségek vizsgálata analitikus szemszögből. A hatalmi struktúrák, az autoritáriánizmus, a társadalmi kisebbségek terén jelentős kutatások fűződnek a nevéhez. Alapítója és főszerkesztője volt a Thalassa, majd Imágó Budapest néven megjelenő analitikus szakfolyóiratnak.

Kutatói tevékenysége mellett oktatott is Budapesten, Szegeden, és Pécsen, a kilencvenes években egy ideig a szegedi József Attila Tudományegyetem Pszichológiai Tanszékének vezetője is volt.

Vele készült 2015-ös interjúnkat itt olvashatják:

„Nehogy megfertőzzenek bennünket" - Erős Ferenc pszichológus, a Pécsi Tudományegyetem tanára a homofóbiáról

Mi játszódik le azoknak a lelkében, akik kikelnek az egyneműek kapcsolata ellen? Honnan ered a melegek gyűlölete az egyes emberekben? Vajon a kulturális, tanult elemek vagy az ösztönök ébresztik? (Hétfőn elhunyt Erős Ferenc, a magyar pszichológia egyik legjelentősebb alakja. 2015-ben interjúztunk vele többek között arról, honnan ered a homofóbia.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.