Osztrák + magyar: Laza a magasban

  • Keresztury Tibor
  • 2001. február 8.

Lélek

Hófödte csúcsok, kardszerű sziklaszirtek felé araszol a hatüléses sílift gyufaszálnyi ősfenyők, pontnyi méretű lesiklók fölött. Két ember ül benne: egy tipikus faarcú és egy kétségbeesett, aki avval a céllal érkezett az Alpok közepébe, hogy szokásosan visszatérő, szorult pszichés helyzetében egy hétre most lelazuljon, erőt gyűjtsön, előkészítvén a talajt ahhoz, hogy bizonyos később meghozandó döntések folyományaképpen mentális státusában pozitív irányú, kardinális változások történjenek. A félórás út alatt cikkünk két főhőse egyetlen szó elhangzása nélkül a következőképpen diskurált, ekképp értekezett.
Hófödte csúcsok, kardszerű sziklaszirtek felé araszol a hatüléses sílift gyufaszálnyi ősfenyők, pontnyi méretű lesiklók fölött. Két ember ül benne: egy tipikus faarcú és egy kétségbeesett, aki avval a céllal érkezett az Alpok közepébe, hogy szokásosan visszatérő, szorult pszichés helyzetében egy hétre most lelazuljon, erőt gyűjtsön, előkészítvén a talajt ahhoz, hogy bizonyos később meghozandó döntések folyományaképpen mentális státusában pozitív irányú, kardinális változások történjenek. A félórás út alatt cikkünk két főhőse egyetlen szó elhangzása nélkül a következőképpen diskurált, ekképp értekezett.

- Mi van, magyar?

- Mi van, osztrák? Mit akarsz?

- Mi van, magyar, síelgetünk? Ide jöttél a tutiba, ide toltad a képedet a levegőt rontani, síelgetel, telelgetel, élvezgeted az osztrák tél áldásait? Beleülsz a készbe? Egy hétig nagykanállal eszel? Szereted a frankót, mi, baszkikám? Látom, szereted nagyon.

- Hú, testvérem, ez nagyon nem kéne, ez a kérdő hangsúly, ez a megvető tekintet, meg ez a frankó, meg ez a nagykanál. Ne nézzél rám, ne provokálj, ne szólj hozzám, kérlek szépen, én teveled nem beszélgetek.

- Hogy nézel ki, mondjad szépen, mi ez a szerkó rajtad: ez valami új magyar sídivat? Guberáltad a felszerelést valahol? Lerohad a léced mindjárt, leesik: ballaghatsz majd le a hegyről, alkonyatig keresheted.

- Megkérnélek nagyon szépen, fejezzük be sürgősséggel, tartalmas volt, jó volt, de részemről ennyi volt a beszélgetés. Ne teszteljél, ne méregess, megkérnélek ismételten, fordítsd azt a rendkívüli módon bunkó arcodat a táj felé. Nézzük inkább a hegyeket. Megtehetem, hogy itt legyek? Na, ugye. Punktum, osztrák. Uff, én beszéltem. Megtehetem.

- Most azt hiszed, hogy kurva laza vagy, most azt hiszed, bátor vagy, hogy ilyen megvetéssel nézel vissza rám? Mi, magyar? Megvan az öntudat.

- Jaj, tesókám, inkább hagyjuk, pont az teng bennem túl, az önbizalom meg az öntudat. Ahhoz van most éppen kedvem, hogy öntudatos legyek. Evvel szemben elmondanám, hogy a kétségbeesésnek ez a totálisan flegma, lazaságig fokozódó válfaja, amit láthatnál az arcomon, ha nem fedné el az irántad érzett, általad generált s megengedem: kissé túltengő megvetés, épp annak a pillanatnyi, később általában megbánt, semmiféle következménnyel nem számoló hangulatnak a kedvezően termékeny táptalaja, melyben embert szoktak ölni, minden mindegy alapon. Például, ha sokat néznek, ha sokáig bámulnak bele az arcba, ebben az állapotban általában kilökik a síliftből az ilyeneket. Esetleg maguk is leugranak. Úgyhogy pihengess, mereszd előre azt a kancsal szemedet, mindjárt kiérünk ebből a dzsuvából a felhőhatár fölé. Ott majd sütni fog a nap is, valószínűtlenül kék lesz az ég, hogy a hozzád hasonlóak átszellemült, bamba képpel, felhőtlenül gyönyörködjenek, élvezkedjenek - már ha nem velem foglalkoznak továbbra is, természetesen.

- Erről beszélsz? Erről, amit most már látunk? Ez azért nincsen otthon, mi, te geci, ez a természeti környezet.

- Az Avas pont ilyen részegen.

- Mégis itt vagy, mocsadék.

- Ne tegyél már úgy, mintha te gyártottad volna a hegyeket.

- Jó lesz azért innen mindjárt lesiklani, nemdebár? Avval a jó kis fasza technikával, amit mi itt csak magyaros stílusként emlegetünk. Azok az olajozott, kifinomult mozdulatok. Közvetlen életveszély.

- Paraszt. Még jó, hogy nem kell soká nézzed, mert az első utad a Hüttébe vezet, besiklasz a legfelsőbe azonnal egy korsó sörre, virslire. Ott abszoválod a sportéletet, közben meg Alberto Tombának képzeled magad. Én már készen vagyok, olyan vagyok, amilyen, az igaz, de azt azért megsúgnám a füledbe halkan, hogy a legkisebb gyerekem is lesíeli a tiedet, pedig az a szülőcsatornából egyenesen a sípályára érkezett, az enyémek meg egy évben egy hetet síelnek, megjegyzem, kéthavi fizetésemért.

- Költenéd el inkább otthon. Jobb lenne mindenkinek.

- Az én pénzemen is fejlesztik itt neked évről évre ezt a síparadicsomot.

- Lenne inkább kicsit lassabb az ütem.

- Ja, oszt´ szaladnál az irodára kiabálni, asztalt verni, hogy miért nincs több hóágyú, miért nem döngölik simábbra a gépek neked éjszaka a felületet. Kikaparnád a jégbordát, amin hasra estél, vinnéd mutogatni, miként egy bűnjelet, hogy milyenek a feltételek. Ismerem én kívül-belül azt a kevéssé cizellált lelkedet.

- Én is a tiedet.

- Na, ezt az egyet tényleg hagyjuk, de komolyan, kérlek szépen, azt még én se ismerem. Húsz év analízis kevés volna neked ahhoz, hogy egyetlen sima, hétköznapi ébredésem közelébe juss. Mikor összeraktak, kihagytak pár komponenst belőled: az empátia helyén, bugris, éjsötét, fekete lyuk.

- Nézd, magyarom, most már jó ideje beszélgetek itt veled, de szemernyit sem lettél vonzóbb, szimpatikusabb. Menj a picsába, nem fogok itt kínlódni veled.

- Te, figyelj csak, nagyon figyelj, sógorom! Előbb említettem, ez a megvetéssel vegyes flegma, amit a diskurzusunk kezdetétől az arcomon hol elfedve, hol tündökölve láthatsz, az afféle baljós, s terád nézve egyáltalán nem kedvező, veszélytelen lazaság. Szerencséd, hogy szelídségem alkatilag a gesztenyefán gubbasztó vadgalambéhoz mérhető. Ámde ettől még rekesszük be a társalgást, tényleg, ne feszítsük túl a húrt: láttam én már olyat, épp itt, mester, nálatok, hogy azok az áldozatos hegyi mentők szánra csatolt zsákban vittek le a pálya tetejéről valakit. Úgyhogy kussolj, könyörögve kérlek, gondolj a virslire, rögtön felérünk, én meg, nézd, demonstratív módon elfordítom tőled a fejemet. Megismétlem, mert úgy látom, nem érted, kevés neked valamit egyszer elmondani. Elmagyarázom megint. Hozzád fordulok, rád nézek újra, egyenest abba az értelmes szemedbe, láthatod, tele vagyok jósággal, megértő részvéttel irántad, attól, hogy utállak, mint a szart - rád nézek még egyszer, egyet sem pislogok, és akkor slussz-passz, befejeztük, csocsesz, osztrák: látod, egész testemből elfordulok. Egy hangyányit darabosabb lett bennem a lazaság, de a másik serpenyőben ott van az újabb tapasztalat, amit ez a nagy ívű, vizuális módon zajló konzultáció adott. Felértünk, itt a csúcs, kétezerötszáz méter magasan vagyunk: csússzál, eridj, szevasz.

Keresztury Tibor

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.