Zámbó Jimmy temetése: Erőltetett menet

  • Kovács Róbert
  • 2001. január 25.

Lélek

Már egy órával a ceremónia kezdete előtt tömegek néznek mereven a görög katolikus templom irányába, ahol a gyászszertartás zajlik. Ahová beállok, a magasabb növésűek jól láthatják a Jimmy adakozásából fölépült templomot. Az alacsonyabbak az előttük állók hátát nézhetik végtelen türelemmel, amely természetesen a legtöbb esetben fekete színű, de azért akad sárga-rózsaszín, apró virágmintás és csíkos gyászruha is. Néha megkérdezik, mi történik.
Már egy órával a ceremónia kezdete előtt tömegek néznek mereven a görög katolikus templom irányába, ahol a gyászszertartás zajlik. Ahová beállok, a magasabb növésűek jól láthatják a Jimmy adakozásából fölépült templomot. Az alacsonyabbak az előttük állók hátát nézhetik végtelen türelemmel, amely természetesen a legtöbb esetben fekete színű, de azért akad sárga-rózsaszín, apró virágmintás és csíkos gyászruha is. Néha megkérdezik, mi történik.

"Nagydarab kopasz biztonsági őrök állnak a templom bejárata előtt, és jegyeket kezelnek" - mondom egy kedves, idős néninek, aki cserébe elmondja, hogy szerinte hat darab fehér paripa húzza majd a Jimmy koporsóját szállító hintót.

Három toprongyos férfi mászik fel erőlködve a sarki trafik tetejére, amikor futótűzként terjed a hír, hogy az utca túloldalán, kivetítőről "élvezhetjük" a szertartást. Feltűnő, hogy a gyászolók valamiért nagyon sietnek, már-már tülekednek. A templom mögötti beton kézilabdapályán és a környező parkban vagy kétezren állnak mozdulatlanul, és

nézik a sötét kivetítőt

Csak pillanatokra fordítják el fejüket, például ha valaki meglöki őket, vagy ha feltűnik egy-egy Jimmy-hasonmás. A bejáratnál háromszázötvenért egy Jimmy-szertartáskönyvet árulnak, amiben "a Király két dalának teljes szövege is benne van".

A meghitt várakozást a pap ezerwattos gyászbeszéde töri meg, aki fülsértő hangerővel sorozatgyilkossággal vádolja a halált. A kivetítőn nehezen lehet kivenni a kontúrokat, amikor a kamera egy fejet mutat hosszú tinccsel, akkor a tömeg elégedetten nyugtázza, hogy ez maga Kozsó. Nem tudom, miért, de a gyászbeszédet mondó énekes valamiért nagyon népszerű a Jimmy-rajongók körében. Többen azt állítják, hogy a Király trónjára ő a legesélyesebb, hiszen "ő is érzelmes dalokat énekel, nem játssza meg magát, és valóban jó barátja volt Jimmynek". Schmuck Andorról azonban szinte senki sem hallott, amikor megmutatjuk a szertartáskönyvben azt a részt, hogy "köszönet... Schmuck Andornak, a jó barátnak", mindenki hülyén néz ránk.

Nem várjuk meg a ceremónia végét, inkább helyzetbe hozzuk magunkat a temetési menet útvonalán. A templomhoz vezető utca két oldalán ezrek

bámulnak a templom irányába,

amely előtt már ott áll a fekete üveghintó fekete lovakkal. A bakon lehajtott fejű gyászhuszár, mozdulatlanul.

"Mert szívünkből szólt. Hitet, reményt adott nekünk, nem csak magát kaserolta" - mondja egy ötvenes nő, és talán ez a legkimerítőbb válasz arra a kérdésre, hogy miért éppen Jimmy volt a király. Egy tinédzserlány-csapat közli, hogy ha tudnák, miért szeretik Jimmyt, akkor mindent tudnának. De ha megtudom a titkot, akkor szóljak nekik. A szószátyárabbak azzal indokolják rajongásukat, hogy szép volt a hangja, esetleg azzal, hogy jó ember volt. Sokan egyáltalán nem tudják szavakba önteni, miért vannak itt, állnak kisírt szemmel, virággal kezükben, és rendületlenül néznek a hintó felé. Aztán elindul a temetői gyászmenet, a felvezető rendőrautó bekapcsolja villogóját.

A hintót két, koszorúkkal megrakott halottaskocsi követi, az egyik koszorú gitár alakú. Jimmy édesanyja egy fekete autóból fehér kendővel integet, őt a család követi, aztán újabb autók jönnek, és a barátok gyalogszerrel, Schmuck Andor, Delhusa Gjon és a többiek.

Nem értjük, miért, de a tempó egyre gyorsul. Sikerül jó ütemben beállnunk a menetbe, és egészen közel kerülni a jó barátokhoz, de a hintó egyszer csak befordul egy szűk utcába. Talán a keresztmetszet hirtelen csökkenése miatt vagy a rajongók fürgeségének köszönhetően, őrült hajsza veszi kezdetét. Mindenki rohanásba és lökdösődésbe kezd,

az addig meghitt

és kegyeletteljes hangulat hirtelen eszeveszett pánikká fajul. A nem sokkal korábban még könnyeikkel küszködő emberek minden erejüket összeszedve szaladnak előre. Az egyik halottaskocsi tetejéről éppen Jimmy Élni akarok című dala szól, amikor egy nyúlszőr bundás asszony mellettem elesik. Felsegítem, de amint lábra áll, kitépi magát kezeim közül, és rohan tovább. Egy alacsony pufidzsekis nő rám kiabál, hogy ha nem érdekel az egész, akkor ne álljam el az útját. Négy kilométerre vagyunk a temetőtől.

Fél óra múlva egy kiszélesedő placcra ér a menet eleje. A hintó megáll, egyesek szerint a lovak nem bírják a tempót. A környező házak ablakaiból fürtökben lógnak az emberek, a párkányokon gyertyák égnek. Egy lihegő, kalapos nő szerint csak a legigazabb rajongók vannak itt. Akik otthon, kényelmes karosszékben, a tévében nézik a temetést, azok legfeljebb csak Jimmy-szimpatizánsoknak nevezhetők.

Szinte futólépésben érkezünk a temető elé. Mivel először csak a közvetlen hozzátartozók mehetnek be a sírhelyhez, a tömeg a kerítésnél foglalja el állását, és a rácsokon keresztül néz befelé. Nem látni a sírt, csak azt, amint a keresztek tövében, a köveken riporterek és operatőrök üldögélnek cigarettázva. Aztán rengeteg galamb az égnek, végül megnyílik a temető kapuja a rajongók előtt is. Újabb tülekedés, lökdösődés, valaki bosszankodik, mert eltört az otthonról hozott sárga rózsa, Jimmy kedvenc virága, és a szemközti üzletben nyolcszázért vehet másikat.

Kovács Róbert

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.