Vitézy az oslói antiautós modell bevezetését szorgalmazná Budapesten is

  • narancs.hu
  • 2020. január 5.

Lokál

Vitézy szerint megérett az idő a Vision Zero Budapest program elindítására. Hisz' a gépkocsik kitiltása, a forgalomcsökkentés, a kerékpárutak építése 41-ről 1-re csökkentette a közlekedési balesetben meghaltak számát a norvég fővárosban.

Vitézy Dávidot is megérintette az Aftenposten norvég hírlap friss cikke, mely szerint míg 1975-ben még 41, 2019-ben összesen 1 ember halt meg közlekedési balesetben Oslóban. Az ily módon elhalálozott illető a kisbuszát vezette egy villamosmegálló melletti korlátnak.

A második világháború óta először fordult elő a Norvég fővárosban, hogy a közlekedési baleseteknek leginkább kitett csoportokban nem volt egyetlen áldozat sem: egyetlen 15 évnél fiatalabb gyermek, egyetlen kerékpáros, egyetlen gyalogos sem lett közlekedési baleset áldozata 2019-ben – őket veszélyezteti ugyanis legjobban az autóközpontú várostervezés, a hiányzó zebrák, hiányzó kerékpárutak, elfelejtett járdák, a sokszor indokolatlanul magas sebességhatárok és ehhez igazodva túl széles sávok.

Magyarországon a balesetek áldozatainak 35-40%-a a gyalogosok és kerékpárosok közül kerül ki, miközben a balesetek 85%-át a személyszállító járműveket vezetők idézik elő – emlékeztet Vitézy.

A BKK volt vezérigazgatója mint azt Facebook posztjában kifejtette, szerinte Osló titka abban rejlik, hogy a város aktív forgalomcsillapításba kezdett, mely kimondott célja volt a közúti halálesetek és ezt követően a balesetben súlyosan megsérültek számának nullához közelítése – ezt hívja számos város a Vision Zero programjának.

Ennek jegyében Oslo belvárosában számos útszakaszt lezártak az autók elől, helyüket új sétálóutcák és kerékpársávok vették át. 700 db utcai, felszíni parkolóhelyet pótlás nélkül felszámolták a teljes belvárosban, felismerve az olcsó közterületi parkolás káros szerepét az autóközpontú városi életmódban. Jelentősen drágult a városi útdíj és a parkolási díj is. Kiszorították a belvárosból az átmenőforgalom egy jelentős részét. Az így felszabadult helyen új buszsávok, biztonságos kerékpársávok létesültek, néhány év alatt. A megmaradt főutakon csökkentették a megengedett sebességet és ezáltal a sávok szélességét. A forgalmi rend rengeteget számít: a nem száguldásra csábító főutakon a járművezetők jobban figyelnek, lassabban haladnak és defenzívebben vezetnek.

A forgalomcsillapítás gyakran csak a környezetvédelem, klímaváltozás és a városi környezet élhetősége kapcsán kerül szóba Budapesten, pedig a baleseti kockázat és a halálos vagy súlyosan sérült áldozatok számának csökkenése is legalább ennyire fontos aspektus. Az utak, közterek felosztása, a sávok szélessége, a megfelelő szélességű kerékpársávok léte mind-mind elemi hatással vannak arra, mennyire biztonságos a város és mennyire csábítja az embereket autózásra, és ha már autóba ülnek, a száguldásra – írja Vitézy.

Mint arra emlékezetet, a KSH elérhető 2019-es adatai szerint az Oslónál 2,5-szer nagyobb Budapesten csak az első három negyedévben 35-ször többen haltak meg az utakon, mint a norvég fővárosban. Budapesten a 2018-as egész éves adat 49 halott és 819 súlyos sérült volt – a hasonló méretű Bécsben is kevesebb, mint harmadannyian haltak meg az utakon. Budapesten minden 36 ezer lakosra jut egy halálos baleset – ami azt jelenti, hogy kétszer akkora eséllyel halunk meg az utakon, mint a londoniak, háromszor akkora eséllyel, mint a bécsiek és hússzor akkora eséllyel, mint Oslo lakói. Vitézy szerint megérett az idő a Vision Zero Budapest program elindítására.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.