Egy négy éve elkaszált sorozat épp nézettségi rekordokat döntöget

  • narancs.hu
  • 2023. augusztus 21.

Mikrofilm

Üdv a streaming korában: a Briliáns elmék holtából feltámadva minden idők egyik legnézettebb sorozatává vált.

Több mint egy évtizede, 2011 júniusában kezdte el sugározni az USA Network a Briliáns elmék (eredeti címén Suits, azaz Öltönyösök) című drámát. A sorozat egy Mike Ross nevű fickóról szól, aki ugyan soha nem végezte el a jogi egyetemet, de fotografikus memóriájának köszönhetően mégis képes egyre feljebb lépkedni a szamárlétrán egy kitalált New York-i ügyvédi irodánál. A műsort a nézők és a kritikusok is szerették, de semmilyen téren nem számított egyedinek vagy kiemelkedőnek, a 2010-es években egyre nagyobbat szóló sorozatbumm közben pedig szép lassan el is sikkadt a hatalmas felhozatalban. Míg az első évadot átlagosan több mint 4 millióan követték, az egyres felvonások során fokozatosan csökkent a nézettség. A 2018-ban bemutatott nyolcadik évadra a főszereplők közül többen is otthagyták a sorozatot, ami ekkor már csak alig több mint egymillió embert érdekelt. Az utolsó, kilencedik évadra pedig csak még tovább csökkent a nézettség. A Briliáns elméket nem jelölték Emmyre, sőt, még csak Golden Globe-ra sem, egyedül Patrick J. Adams húzott be egy nominációt a Színészek Céhétől még 2012-ben. Sokáig úgy tűnt, az egyedüli említésre érdemes dolog a műsorral kapcsolatban, hogy ez volt Meghan Markle talán legismertebb színészi alakítása: 108 epizód erejéig alakította a Rachel Zane nevű tehetséges ügyvédjelöltet, még mielőtt Harry herceg oldalán a királyi ház tagjává vált.

A legfrissebb hírek szerint azonban a Briliáns elmék valósággal feltámadt a hamvaiból: a 2019-ben elkaszált sorozat immár sorozatban a negyedik héten szedett össze több mint 3 milliárd percnyi nézési időt, amivel a Nielsen adatai szerint megdöntötte saját korábbi rekordját. Július 17-23 között ugyanis a cég mérése szerint a tengerentúli nézők 3,88 milliárd percnyi Briliáns elméket néztek, az azt megelőző héten pedig 3,67 milliárd percnyit. Mint az AV Club rámutatott, mindez azt jelenti, hogy a rekorddöntő júliusi héten 7382 évnyi Briliáns elméket fogyasztottak a tengerentúlon – ha mindezt elosztjuk a föld népességével, akkor minden egyes élő és lélegző emberre 30 percnyi műsoridő jut Gabriel Macht öltönyös figurájával.

Hogyan jöhetett össze a nézettségi rekord egy régóta elkaszált sorozatnak? A Briliáns elmék jelenleg két platformon, a Netflixen és a Peacockon (itthon műsoraik nagy részét a SkyShowtime vette át) is nézhető. A streamingek azonban híresen hallgatagok saját nézettségükkel kapcsolatban, jellemzően csak akkor állnak elő számokkal, ha dicsekedni szeretnének. Az itthon is ismert Nielsen 2020 óta méri a streamingsorozatok nézettségét is, de csak a televíziókészülékek esetében, azaz csak azt, ha valaki a tévéjén nézi a sorozatokat; a mobilos és számítógépes lejátszásokat nem. Utóbbiakat is számba véve valószínűleg a Briliáns elmék még elképesztőbb számokat produkálna.

A sorozat sikere több dologgal is magyarázható: szórakoztató, jól megírt, lebilincselő, gyönyörű színészekkel, akik ügyeket nyernek, afférokba bonyolódnak és titkos ügyleteket bonyolítanak le egymás háta mögött. Épp annyira komoly, hogy úgy érezhessük, megéri a képernyőre tapadjunk, de annyira nem bonyolult, hogy összezavarjon minket. Mindezt 9 évadon és 134 epizódon keresztül, azaz a rajongóknak hosszú ideig néznivalót nyújt; mindez a mai streamingvilágban, amikor egy-két, amúgy is exrarövid évad után a műsorok többségét elkaszálják, kuriózumnak számít. A Briliáns elmék emellett az Utódlás farvizére is felülhetett: napjaink leginkább méltatott sorozata nemrég véget ért, a rajongók pedig érthető módon valami hasonló szórakozásra vágynak, a Briliáns elmék pedig pont ilyen szórakozást ígér.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.