Krétakör az OSA-ban

  • 2016. május 4.

Snoblesse

Mindent megtudhat a múltjukról. Immár online Schilling színháza.

A lehető legjobb helyre került az Európai Kulturális Alapítvány Margit hercegnő díja, melyet idén a Krétakör kapott meg. A díjjal járó pénzjutalmat Schilling Árpád és csapata, a Krétakör online archívumának fejlesztésére szánta; hogy milyen eredménnyel, azt mindenki megtekintheti itt.

false

Kapva kaptunk az alkalmon mi is, legkedvesebb színházi emlékeink után kutatva két kattintással már benne is voltunk a Fészek emeletén megrendezett legendás Siráj és a még legendásabb Liliom előadásában.

Siráj

Siráj

Liliom

Liliom

 

A Krétakör azonban nem lenne Krétakör, ha az archívum indulását ne követné nagyszabású, szókimondó, szakmai diskurzus: ma épp erre kerül sor az OSA Archívumban. Mindenkit és minden építő gondolatot szeretettel várnak a beszélgetésen, melynek keretében biztosan szó lesz a hasonló adatbázisok világáról, a politikai környezetről, a társadalmi szerepvállalásról, a függetlenségről és az érdekképviseletről. Meg persze még sok minden másról.

Előadók:

Jászay Tamás kritikus, Schilling Árpád próbanaplóinak szerkesztője

Schilling Árpád alapító, Krétakör Alapítvány

Kricsfalusi Beatrix színháztörténész

Gáspár Máté kuratóriumi elnök, Krétakör Alapítvány

Török András filantrópia-tanácsadó

Lengyel Anna dramaturg, a Panodráma vezetője

Zubek Adrienn ügyvezető, Stúdió K; egykori FESZ-elnök

Potyondi Linda ügyvezető, Krétakör Alapítvány

Juhász Bálint projektvezető, Krétakör online archívum

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.