Tánc

Nagyon fáj

Nagy Fruzsina: Pain Killer; Drawn apart

  • Molnár T. Eszter
  • 2025. december 10.

Kritika

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Bemutatására számtalan emlékezetes példát tudnánk sorolni a népi kultúrákból éppúgy, mint a klasszikus balett­ko­reográfiákból. Minden alkotó igyekszik saját nyelvet kialakítani ennek az egyetemes érzésnek az elmesélésére. A fájdalom színre vitele áll Nagy Fruzsina kísérleti kortárstánc-installációinak középpontjában is. A készülő trilógia első két darabjának bemutatójával kapcsolatban elsődlegesen felmerülő kérdés az, hogy egyéni történetek mentén vagy elvontan, általánosságban érdemes elgondolkodni a fájdalomról. Bár megközelítésükben és megoldá­saikban sok az átfedés, a két darab alapvetően eltérő választ ad.

Nagy Fruzsina az előadásokat térinstallációként fogja fel. A Pain killerben és a Drawn apartban is erősen épít a színpadi technikára: a táncosokat mindkettőben felfújható zsákok, jelmezek és erős elasztikus hálók segítik és akadályozzák, ezek egy időben működnek jelképként és térbeli akadályként. Az este első darabja, a Pain killer nem állókép ugyan, de nincs története sem. Elsődleges funkciója nem a fájdalom ábrázolása, hanem annak közösségi megélése. A színpad négy sarkában négy fekete szemeteszsák hever. Beleolvadnak a háttérbe, és a helyüket kereső, beszélgető nézők ezeket csak akkor veszik észre, amikor megtelnek levegővel, és életre kelnek. Felfújódnak, leeresztenek, úgy változtatják a térfogatukat és az alakjukat, mintha nem külső erők, hanem belső motiváció hajtaná őket. Különös, tüskés, nyúlványos lényekként mozognak a színpadon, az egyikükből „megszülető” táncos-alkotó, Góbi Rita mellett egyenrangú szereplői a darabnak. Csak addig pihennek, amíg a táncos a közönséggel beszélget. Góbi Rita jelmeze átmenet a téli futóöltözet és a green screen technika láthatatlanná tevő ruhája között, Góbi alakja törékeny és kitett, ahogy az éppen le­eresztő zsákoktól közrefogva egyedül áll a színpadon. Ajánlata egyszerű: a nézők adják oda neki a fájdalmukat, hogy ő aztán el- vagy kitáncolhassa azokat. Nem is kell sokat várni, jelentkezik az első néző. Góbi Rita lefegyverző tárgyilagossággal papírt (ostyát) vesz elő, felírja, majd megeszi a fájdalmat, végül rövid, de annál intenzívebb improvizációba kezd. Jobb? – kérdezi szinte flegmán. Jobb. Jöhet a következő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

A gyáva nyúl

Elvégeztetett: kedden délelőtt Petr Pavel államfő aláírta Andrej Babiš miniszterelnöki kinevezését, immár semmi akadálya az új cseh kormány megalakulásának. Bár a szeptember második felében megtartott parlamenti választás után Babiš gyors kormányalakítást ígért, láthatóan nem sikerült betartania: ez­irányú erőfeszítései hosszúra nyúltak, s néha egészen komikus epizódokat produkáltak.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.

Gyere ki a szökőkúthoz!

A fizetős parkolás az egyik olyan téma, amellyel meg lehet mozgatni egy komplett várost. Jól jön ez ott a Fidesznek, ahol elbukta az önkormányzati választást, és ahol a párt EP-választási eredménye sem volt túl meggyőző. Balatonalmádiban a polgármester érdes stílusával extra támadási felületet is ad.

Helyes cél, vitatott eszközök

Illegálisan leburkolt területeket zöldítenek vissza Szegeden, de régi parkolóhelyeket is felbontanak, hogy fát, bokrot ültessenek. Az önkormányzat vezetése arra számít, hogy a piac megoldja a parkolóhely-mizériát. Közben a város szélén 300 hektáron épül a kínai elektromosautó-gyár.

Mindenki nyer

Egyre több középosztálybeli is vállalja a vérplazma­adást, mert már ők is stabil jövedelemkiegészítésnek tartják a rendszeres donációt. A jelenség egy újabb társadalmi csoport ingataggá vált helyzetét is mutatja.