Koncz Zsuzsa a Narancsnak: „Most is aktuális a Majomország”

Sorköz

Az énekesnőt a több mint 40 évig dobozban maradt Weöres Sándor versmegzenésítésről kérdeztük.

Nemrég jelent Koncz Zsuzsa Így volt szép című dupla cd-válogatása 39 jól ismert dallal, az énekesnő több mint ötven éves pályafutását nyomon követve az 1966-os Rohan az időtől a 2016-os Sírva vígad a magyarig.

De a lemezen van még egy dal, egy kiadatlan felvétel a hetvenes évek közepéről: Bródy János Weöres Sándor Majomország című versét zenésítette meg. Koncz Zsuzsával arról beszélgettünk, hogy mi volt az oka, hogy ez a szám több mint negyven évig dobozban maradt.

Magyar Narancs: Mikor készült a feldolgozás?

Koncz Zsuzsa: Ezt pontosan csak a zeneszerző, Bródy János tudná megmondani. Én már arra sem emlékszem, hogy az 1974-es Gyerekjátékok vagy az 1975-ös Kertész leszek című albumra íródott-e eredetileg. A Gyerekjátékokról tudni kell, hogy közvetlenül a Jelbeszéd botrány után készült (az 1973-as lemezt megjelenése után betiltották és rövid időn belül kivonták a forgalomból , és csak 1983-ben jelenhetett meg – L.T.), talán ezzel akarta a lemezgyár a rajongókat kiszolgálni. Egy évvel később a Kertész leszek volt az első verslemezem, úgyhogy arra is készülhetett… Egyébként megkérdeztem Bródyt, és ő sem tudja, hogy melyikről lehet szó.

MN: A vers annak idején Latinovits Zoltán előadásában vált közismertté. Mi volt előbb, a dal vagy a híres szavalat?

KZS: Bródy is Latinovits előadásában ismerte meg a verset, és utána írt hozzá zenét.

MN: Mi volt az oka, hogy nem jelent meg?

KZS: Igaz, hogy akkoriban nagyon figyelték, hogy mit csinálunk, és lehet, hogy nem tetszett az illetékeseknek a Majomország, de nem hinném, hogy direkt kicenzúrázták volna. Volt akkoriban két hasonló, kicsit „ragtime”-os zenei kíséretű dalom, a Nem tudtam azt kérem és a Rég elmúltam 60 éves, de mivel a verset nagyon szerettem, úgy gondoltam, hogy rendben, csináljuk meg így… Végül egyáltalán nem nem bántam, hogy nem jelent meg. De Bródy János olyan ember, aki nem hagy veszni egy hangjegyet sem, a Ráadás című lemezén hallható a Majomország ihlette Birkaország című szám, és ennek ugyanaz a zenéje. Úgyhogy nem veszett el a dal.

Weöres Sándor - Majomország

Uploaded by György Kapuváry on 2013-03-17.

MN: De miért van az Így volt szép című albumon?

KZS: Amikor összeállítottuk a lemezt, előkerült több kiadatlan felvétel. Ezek közül választottam ki a Majomországot, már csak a dolog pikantériája miatt. Annak idején a dalokban bújtatottak voltak az üzenetek és ez nemcsak a Bródy szövegekre volt igaz, Weöres Sándor versére is, hiszen így kezdődik: „Jaj, de messze Majomország…”, pedig egy frászt van messze. A színpadon el szoktam mondani, hogy a jó versnek megvan az a jó tulajdonsága, hogy nem évül el, tehát azért került a versmegzenésítés a lemezre, mert úgy gondolom, hogy az idő múlása nem ártott neki, a Majomország most is aktuális.

(Nyitókép: Módos Gábor felvétele)

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.