Színház

Godot-ra várva

Színház

Lehet-e lenyűgöző bármi is a semmi közepén? Van önmagában értelme a ragyogásnak? Kovács Kristóf harmadjára nyúlt a Godot-hoz. Saját bevallása szerint – szemben a stockholmi rendezőszak diploma-előadásaként bemutatott első változat kérdésfelvetésével, miszerint merre indulhat az ember – a mostani verzió a halálról szól. Azaz nem nyit meg utakat, azt a pontot modellezi, ahonnan már nincs tovább. Aranyasztalok és -székek, szigorúan a leg­egyszerűbb formájúak, a bársonyfalon sorban képkeretek képek nélkül, azaz az üresség portréi, csendéletei. A végső kocsma. Mert hiába a röpke mondén sugallat, ez bizony csak egy utolsó hely, nem meleg, nem otthonos, nem csábít maradásra, továbbélésre. Egy ilyet könnyű otthagyni. Vagy mégsem? És csak azért nem, mert nincs megfelelő kötél? Tágabban értelmezve a kereteket, a sok kis arany mellett a nagy keret, a színpad a feketeségével tüntet és zár magába. Ebben a keretben minden a minimálisra egyszerűsödik, a lényegére szűkül, lecsupaszodik, mint az a csenevész cserje, amit hőseink fának neveznek. Csak mert ezt találták meg. Mert valahol csak-csak várniuk kell. Ebbe a keretbe robban be a robusztus Pozzo (Ilyés Róbert) zseniálisan eltalált figurája Luckyval. Székely B. Miklós ősöreg, szikár, a leg­­egyszerűbb gesztusokból építkező Vladimirjának és Tóth József néha esetlen, legtöbbször gyermeki bájjal működő Estragonjának kettőse még inkább a végletekkel szembesít. A két figura téblábol a térben, szenvedésük kitölti a számukra kijelölt helyet. Mégis visszatérnek másnap. Ki hagyta őket magukra? Ki tette őket erőtlenné? Erre persze sosem kaphatunk választ. De az nagyon erősen kiragyog ebből a minden felesleges gesztust mellőző, olykor-olykor felvillanó humorával még inkább megütő rendezésből, hogy a gyötrődésükkel semmiképp nincsenek egyedül.

A Budaörsi Latinovits Színház vendégelőadása a Bethlen Téri Színházban, november 9.


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.