Színház

Godot-ra várva

Színház

Lehet-e lenyűgöző bármi is a semmi közepén? Van önmagában értelme a ragyogásnak? Kovács Kristóf harmadjára nyúlt a Godot-hoz. Saját bevallása szerint – szemben a stockholmi rendezőszak diploma-előadásaként bemutatott első változat kérdésfelvetésével, miszerint merre indulhat az ember – a mostani verzió a halálról szól. Azaz nem nyit meg utakat, azt a pontot modellezi, ahonnan már nincs tovább. Aranyasztalok és -székek, szigorúan a leg­egyszerűbb formájúak, a bársonyfalon sorban képkeretek képek nélkül, azaz az üresség portréi, csendéletei. A végső kocsma. Mert hiába a röpke mondén sugallat, ez bizony csak egy utolsó hely, nem meleg, nem otthonos, nem csábít maradásra, továbbélésre. Egy ilyet könnyű otthagyni. Vagy mégsem? És csak azért nem, mert nincs megfelelő kötél? Tágabban értelmezve a kereteket, a sok kis arany mellett a nagy keret, a színpad a feketeségével tüntet és zár magába. Ebben a keretben minden a minimálisra egyszerűsödik, a lényegére szűkül, lecsupaszodik, mint az a csenevész cserje, amit hőseink fának neveznek. Csak mert ezt találták meg. Mert valahol csak-csak várniuk kell. Ebbe a keretbe robban be a robusztus Pozzo (Ilyés Róbert) zseniálisan eltalált figurája Luckyval. Székely B. Miklós ősöreg, szikár, a leg­­egyszerűbb gesztusokból építkező Vladimirjának és Tóth József néha esetlen, legtöbbször gyermeki bájjal működő Estragonjának kettőse még inkább a végletekkel szembesít. A két figura téblábol a térben, szenvedésük kitölti a számukra kijelölt helyet. Mégis visszatérnek másnap. Ki hagyta őket magukra? Ki tette őket erőtlenné? Erre persze sosem kaphatunk választ. De az nagyon erősen kiragyog ebből a minden felesleges gesztust mellőző, olykor-olykor felvillanó humorával még inkább megütő rendezésből, hogy a gyötrődésükkel semmiképp nincsenek egyedül.

A Budaörsi Latinovits Színház vendégelőadása a Bethlen Téri Színházban, november 9.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.