rés a présen

„Ismétlődő, következetes, átgondolt showcase”

Jászay Tamás kritikus, kurátor

  • rés a présen
  • 2017. december 16.

Színház

rés a présen: Mit akar a dunaPart – Kortárs Magyar Előadóművészeti Platform?

Jászay Tamás: Az első dunaPart 2008-ban zajlott, és a célja egyértelmű volt: a magát akkoriban nem túl hatékonyan menedzselő hazai független színházi szakma legjobbjait akarta a külföldi előadó-művészeti szakemberek, fesztivál- és színházigazgatók látóterébe tolni. Amellett, hogy magas színvonalú független előadásokat gyűjtött össze, lényeges volt az előadások eladhatósága: itt a könnyen utaztatható, aktuális problémákat boncolgató előadások jobb helyezést érnek el, mint az óriási díszlettel bemutatott megaprodukciók. Ugyanakkor a sokszínűség hívei vagyunk, tehát vannak nagy léptékű produkciók az idén is, mint a Látszatélet, a Cseppkánon vagy a Forte élőzenés Bartók-estje.

rap: Hogyan keveredtél bele?

JT: A dunaPartot egy alkalom erejéig „felváltó”, részben hasonló irányelvek alapján szervezett Hungarian Showcase, majd 2015-ben a dunaPart3 kurátora voltam, és boldogan vállaltam az újbóli felkérést. Kritikusként nagy kedvvel követem a hazai függetlenek munkáit, emellett rendszeresen megfordulok külföldi fesztiválokon, köztük hasonló rendezvényeken is, mint a miénk. Abban az illúzióban ringatom magam, hogy tudom, mire bukik a fesztiválközönség.

rap: Kik válogattak még?

JT: A dunaPart abban is egyedülálló, hogy a főprogramot három színikritikus (Herczog Noémi, Varga Anikó és én) és három tánckritikus (Bálint Orsolya, Fuchs Lívia, Százados László) válogatta. Két párhuzamos programot kínálunk: lesz egy szépen követhető színházi és egy táncos csapás, meg a kettő között egy újcirkusz, de átjárókat is nyitottunk. Eleve nehéz ma műfaji határokat megvonni, ehhez elég Horváth Csabát megemlíteni, akitől a színházi meg a táncos csapat is választott egy-egy produk­ciót. Színházi vonalon a nemzetközi kedvencek mellett, mint Mundruczó Kornél vagy Bodó Viktor, bemutatunk olyan alkotókat is, mint Pass Andrea, illetve Kelemen Kristóf, és jön a két legrégebbi hazai színházi nevelési társulat, a Káva és a Kerekasztal is. Leginkább az egy éven át tartó Sajátszínház projekt keretében, borsodi roma nőkkel készült Éljen soká Regina! című előadást várom, amely eddig csupán egyszer volt látható Budapesten.

rap: Mikor és hol lesz a rendezvény?

JT: November 29. és december 2. között közel egy tucat helyszínen mennek majd az előadások, a bázis a főszervező Trafó összes terme lesz, de a Jurányitól a Müpáig, a Szkénétől a Várkert Bazárig sokfelé járunk majd.

rap: Milyen hatással lehet/van a dunaPart a hazai előadó-művészetre?

JT: A hatás lehet azonnali, de érvényesülhet hosszú távon is. A táncosmezőny érthető okokból „kelendőbb”, hiszen nincs nyelvi korlát. Jó színházi példa: Pintér Béla idén januári amerikai turnéja a Titkainkkal a 2015-ös dunaPart3 eredménye. A fiatal alkotók közül Boross Martin visszatérő szereplő a dunaParton, ő az idén Baltimore multikulturális közegére alakíthatta a Promenád című előadását, és rögtön egy fontos díjat el is nyert vele, ami további együttműködések sorát nyithatja meg.

rap: Sok hasonló nemzetközi mustrát ismersz?

JT: A komoly színházi kultúrával rendelkező nemzetek mind fontosnak tartják promotálni az eredményeiket. A közepes és nagy nemzetközi színházi fesztiválokon (Wrocław, Nyitra, Pozsony, Várna stb.) gyakran önálló blokkban szerepelnek az adott nemzet előadásai, emellett minden európai és sok tengerentúli országnak van párnapos táncos platformja azért, hogy tágabb kontextusban is megmutatkozzanak az előadások. Néhány kőszínház alkalomszerűen nálunk is próbálkozott hasonlóval, de rendszeresen ismétlődő, következetes, átgondolt showcase ma Magyarországon egyedül a dunaPart.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.