Színház

Kelemen Kristóf: Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk

  • Tompa Andrea
  • 2016. július 2.

Színház

Vannak valódi vesztesek, csak ritkán láthatóak, mert a megszólalók mindig a nyertesek, nekik jut tér, mikrofon, színpad. Egy ismert színész hiába is beszélne kudarcairól, az ő ismertsége, sikerei valójában kioltják kudarcát. Ennek a kis, szerény formájú előadásnak rendkívüli pillanata, amikor egy általam nem ismert, pár éve már színészi pályán lévő színésznő előadja egyetem utáni szerződtetésének egyszerű, mindennapi, de valódi kegyetlenségét: hogyan utasítja el őt, a színésznőt, akinek „vastag a bokája” az igazgató, aki „nem látja benne a sztárt”. Tisztán, szerényen, közvetlenül mondja el vígszínházi történetét Tar Judit.

Kelemen Kristóf dramaturg-rendező ötszereplős előadása látszólag csak a Színművészeti Egyetem múltjáról és jelenéről szól. Ebben a múltban furcsán bukott meg egy vizsgaelőadáson egy jelentős német darab, és vajon miért; ahogy a jelenben is elmaradnak órák, és nem születnek meg bemutatók – erről mesél nagyon konkrét és bevállalós történetet Horváth Márk bábszínész szakos egyetemista. Az előadás azonban nem csak a nagyon kompetitív Színművészetit mutatja meg, de legjobb pillanataiban széles felületet kínál saját választásainkkal, kínlódásainkkal, reményeinkkel is szembesülni.

A színházi forma egyszerű, közvetlen, dokumentumalapú, az előadás feszeget etikai határokat (tanáraikról név szerint is szólnak). Beszél kockázatról, váltásról, pályaelhagyásról és amiről a legnehezebb: szabadságról. Vannak öncélúbb pillanatok, a színészlét üzleti, „add el magad” oldalának „kis színesei”, bár a kiváló Eke Angéla ezt is remekül előadja. Az előadásról – ilyet sem láttam még színházban – az egyik színésznek, a Radnóti tagjának, Rétfalvi Tamásnak el kell távoznia, mert másutt játszik – gyönyörű illusztrációja a darabnak, a hajszoltságnak; Rétfalvi most 28 estén keresztül van színpadon.

Trafó, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.