Színház

Kelemen Kristóf: Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk

  • Tompa Andrea
  • 2016. július 2.

Színház

Vannak valódi vesztesek, csak ritkán láthatóak, mert a megszólalók mindig a nyertesek, nekik jut tér, mikrofon, színpad. Egy ismert színész hiába is beszélne kudarcairól, az ő ismertsége, sikerei valójában kioltják kudarcát. Ennek a kis, szerény formájú előadásnak rendkívüli pillanata, amikor egy általam nem ismert, pár éve már színészi pályán lévő színésznő előadja egyetem utáni szerződtetésének egyszerű, mindennapi, de valódi kegyetlenségét: hogyan utasítja el őt, a színésznőt, akinek „vastag a bokája” az igazgató, aki „nem látja benne a sztárt”. Tisztán, szerényen, közvetlenül mondja el vígszínházi történetét Tar Judit.

Kelemen Kristóf dramaturg-rendező ötszereplős előadása látszólag csak a Színművészeti Egyetem múltjáról és jelenéről szól. Ebben a múltban furcsán bukott meg egy vizsgaelőadáson egy jelentős német darab, és vajon miért; ahogy a jelenben is elmaradnak órák, és nem születnek meg bemutatók – erről mesél nagyon konkrét és bevállalós történetet Horváth Márk bábszínész szakos egyetemista. Az előadás azonban nem csak a nagyon kompetitív Színművészetit mutatja meg, de legjobb pillanataiban széles felületet kínál saját választásainkkal, kínlódásainkkal, reményeinkkel is szembesülni.

A színházi forma egyszerű, közvetlen, dokumentumalapú, az előadás feszeget etikai határokat (tanáraikról név szerint is szólnak). Beszél kockázatról, váltásról, pályaelhagyásról és amiről a legnehezebb: szabadságról. Vannak öncélúbb pillanatok, a színészlét üzleti, „add el magad” oldalának „kis színesei”, bár a kiváló Eke Angéla ezt is remekül előadja. Az előadásról – ilyet sem láttam még színházban – az egyik színésznek, a Radnóti tagjának, Rétfalvi Tamásnak el kell távoznia, mert másutt játszik – gyönyörű illusztrációja a darabnak, a hajszoltságnak; Rétfalvi most 28 estén keresztül van színpadon.

Trafó, május 25.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.