Gyerekeket táncoltat a BFZ

Látványos helyzetű

Színház

Ötszáz „hátrányos és szerencsésebb helyzetű” gyerekkel egészül ki Fischer Iván együttese a jövő pénteki TérTáncKoncerten. Megnéztük, hogyan tanulnak Stravinskyra táncolni.

Többévnyi kihagyás után 2015-ben tért vissza a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) a Hősök terére, ahol 1993-tól rendszeresen tartott tömegeket vonzó, ingyenes kon­certeket. Az idei tehát már a második ilyen „nagy toleranciaünnep”, amelyre 22 különböző iskolából 500 nehéz és valamivel szerencsésebb sorsú fiatal érkezik. Magyarország egymástól távol eső helyein – 9 megye 18 településén – január óta készülnek arra, hogy a szorgalmasan megtanult koreográfiát közösen mutassák be. Budapest mellett Apátfalva, Berettyóújfalu, Bogád, Bükkösd, Edelény, Hódmezővásárhely, Karcag, Kecskemét, Kisvárda, Miskolc, Ózd, Pécs, Piliscsaba, Szécsény, Téglás, Tiszaszalka és Zsámbék iskolái küldtek gyerekeket, akik először helyben gyakorolták a koreográfiát, majd áprilisban kiléptek saját közegükből, és regionális próbákon tökéletesíthették tánctudásukat Vári Bertalan táncos-koreográfus vezetésével.

Zsámbékon bepillantást nyerhettünk a formálódó közösség munkájába, ahol kicsik és nagyok nemcsak szorgalmasan memorizálták és gyakorolták az elemeket, de – bár kicsit feszengve – egymással is megismerkedtek. Ebben segített Galambos Rita, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) ügyvezető igazgatójának körjátéka. Az önkéntességgel, fiatalok demokratikus készségfejlesztésével foglalkozó szervezet nem csak ezeken a próbákon vesz részt. „Miközben a 10–16 éves, többségi vagy kisebbségi társadalomhoz tartozó gyerekek együtt, kreatívan létrehoznak valamit a koncertre, mi a kölcsönös érzékenyítés és a helyi felnőttek képzése révén arra törekszünk, hogy erősödjenek a közösségek, és lássák az emberek, hogy van értelme közösen ezt vagy azt csinálni” – mondta el lapunknak Galambos Rita.

„Tavaly is voltunk, és nagyon tetszett, ezért újra akartunk jelentkezni” – mesélte három tízévesforma lány, Anna, Klaudia és Réka. „Azért tetszett, mert egy olyan különleges helyen lehettünk, mint a Hősök tere, meg azért is, mert szeretek táncolni, járok néptáncolni, és ez is nagyon megtetszett, mert bár nem ugyanaz a műfaj, ez is tánc” – lelkendezett egyikük. „Nehéz erre a zenére táncolni, mert nagyon meg kell találni az ütemét, de nagyon szép” – teszi hozzá a barátnője.

Nincs könnyű dolga az 500 gyereknek, a Fischer Iván által választott Stravinsky-mű, a Kártyajáték ugyanis más, mint amit megszoktak. „Nehézség, hogy a gyerekeknek lényegében folyamatosan számolniuk kell a sokszor szokatlan ütemváltások miatt, mert van 7 lépés, aztán szünet, de utána már csak 4 lépés van, viszont bal lábbal kell kezdeni, hogy kijöjjön” – érzékeltette Vári Bertalan az ifjú táncosok szorult helyzetét. „Ez egy eklektikus történet lesz. Nem könnyű zene Stravinsky Kártyajátéka, hogy őszinte legyek, nekem se, nemhogy a gyerekeknek. Mivel van, aki képzettebb, és van, aki egyáltalán nem foglalkozott ezelőtt tánccal, igyekeztem olyan koreográfiát kitalálni, amit mindenki meg tud csinálni, de közben látványos és izgalmas is egyszerre.”

„A zene olyan esély lehetne köztünk, amivel az elkövetkező 20 évben nagy áttörést lehetne elérni a multikulturalizmus elfogadásában – fogalmazott Bogdán László, Cserdi polgármestere, a 2016-os TérTáncKoncert egyik nagykövete. – Nem hiszem, hanem tudom, hogy a közös élmény minden pillanata építi az embert.”

A TérTáncKoncert június 3-án 18 órakor kezdődik a Hősök terén.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.