Gyerekeket táncoltat a BFZ

Látványos helyzetű

Színház

Ötszáz „hátrányos és szerencsésebb helyzetű” gyerekkel egészül ki Fischer Iván együttese a jövő pénteki TérTáncKoncerten. Megnéztük, hogyan tanulnak Stravinskyra táncolni.

Többévnyi kihagyás után 2015-ben tért vissza a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) a Hősök terére, ahol 1993-tól rendszeresen tartott tömegeket vonzó, ingyenes kon­certeket. Az idei tehát már a második ilyen „nagy toleranciaünnep”, amelyre 22 különböző iskolából 500 nehéz és valamivel szerencsésebb sorsú fiatal érkezik. Magyarország egymástól távol eső helyein – 9 megye 18 településén – január óta készülnek arra, hogy a szorgalmasan megtanult koreográfiát közösen mutassák be. Budapest mellett Apátfalva, Berettyóújfalu, Bogád, Bükkösd, Edelény, Hódmezővásárhely, Karcag, Kecskemét, Kisvárda, Miskolc, Ózd, Pécs, Piliscsaba, Szécsény, Téglás, Tiszaszalka és Zsámbék iskolái küldtek gyerekeket, akik először helyben gyakorolták a koreográfiát, majd áprilisban kiléptek saját közegükből, és regionális próbákon tökéletesíthették tánctudásukat Vári Bertalan táncos-koreográfus vezetésével.

Zsámbékon bepillantást nyerhettünk a formálódó közösség munkájába, ahol kicsik és nagyok nemcsak szorgalmasan memorizálták és gyakorolták az elemeket, de – bár kicsit feszengve – egymással is megismerkedtek. Ebben segített Galambos Rita, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) ügyvezető igazgatójának körjátéka. Az önkéntességgel, fiatalok demokratikus készségfejlesztésével foglalkozó szervezet nem csak ezeken a próbákon vesz részt. „Miközben a 10–16 éves, többségi vagy kisebbségi társadalomhoz tartozó gyerekek együtt, kreatívan létrehoznak valamit a koncertre, mi a kölcsönös érzékenyítés és a helyi felnőttek képzése révén arra törekszünk, hogy erősödjenek a közösségek, és lássák az emberek, hogy van értelme közösen ezt vagy azt csinálni” – mondta el lapunknak Galambos Rita.

„Tavaly is voltunk, és nagyon tetszett, ezért újra akartunk jelentkezni” – mesélte három tízévesforma lány, Anna, Klaudia és Réka. „Azért tetszett, mert egy olyan különleges helyen lehettünk, mint a Hősök tere, meg azért is, mert szeretek táncolni, járok néptáncolni, és ez is nagyon megtetszett, mert bár nem ugyanaz a műfaj, ez is tánc” – lelkendezett egyikük. „Nehéz erre a zenére táncolni, mert nagyon meg kell találni az ütemét, de nagyon szép” – teszi hozzá a barátnője.

Nincs könnyű dolga az 500 gyereknek, a Fischer Iván által választott Stravinsky-mű, a Kártyajáték ugyanis más, mint amit megszoktak. „Nehézség, hogy a gyerekeknek lényegében folyamatosan számolniuk kell a sokszor szokatlan ütemváltások miatt, mert van 7 lépés, aztán szünet, de utána már csak 4 lépés van, viszont bal lábbal kell kezdeni, hogy kijöjjön” – érzékeltette Vári Bertalan az ifjú táncosok szorult helyzetét. „Ez egy eklektikus történet lesz. Nem könnyű zene Stravinsky Kártyajátéka, hogy őszinte legyek, nekem se, nemhogy a gyerekeknek. Mivel van, aki képzettebb, és van, aki egyáltalán nem foglalkozott ezelőtt tánccal, igyekeztem olyan koreográfiát kitalálni, amit mindenki meg tud csinálni, de közben látványos és izgalmas is egyszerre.”

„A zene olyan esély lehetne köztünk, amivel az elkövetkező 20 évben nagy áttörést lehetne elérni a multikulturalizmus elfogadásában – fogalmazott Bogdán László, Cserdi polgármestere, a 2016-os TérTáncKoncert egyik nagykövete. – Nem hiszem, hanem tudom, hogy a közös élmény minden pillanata építi az embert.”

A TérTáncKoncert június 3-án 18 órakor kezdődik a Hősök terén.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.