Tánc

Somló Dávid

  • - sisso -
  • 2018. január 7.

Színház

szabadzenész, konceptualista és performer Mandala című koreográfiai és zenei társasjátékában a MU Színházban rendezett Open Fesztivál első napján lehetett részt venni. A színházi tér üres és a nézőtéren sincsenek széksorok. Az általában táncszőnyegként funkcionáló padlón geometrikus ábrák láthatók, különböző színű és méretű négyszögek, körök, háromszögek, vonalak. A belépéskor mindenki, aki kér és részt szeretne venni, kap egy preparált hangszórót a kezébe. A hangszórón ábra van, amely a résztvevő saját, padlóra ragasztott pályájára utal, amelyen a későbbiekben kisbolygóként kell majd keringenie, vagy járkálnia fel és alá zeneszerű valamire. A zaj, avagy hangkompozíció egységesen a kis hangszórókból jön, hol erősebb, hol halkabb, és a rezonanciájával is lehet játszani. Semmi más nem történik, csak mozogni kell, megadott szabályok szerint. Azt már közben, illetve később látja a résztvevő, hogy miként viselkedik egy ilyen helyzetben, hogyan tud kapcsolatokat létesíteni meghatározott körülmények között. És elmondhatjuk, elég érdekesen, illetve jellemzően mozog mindenki, sőt azok is résztvevővé válnak, akik végig csak nézik, mi történik a színpadon. Sajátos világot alakított ki a csoport, és voltak forradalmi elképzelései is a szabadulásról. Akadtak egységesen gyűlölt pokoli ábrák, amelyekben mindenki rosszul érezte magát, voltak, akik nem merték áthágni a szabályokat, de voltak hivatásos táncosok, provokátorok, akik indokolatlanul felszabadultan ugráltak, és ezzel mindenkit frusztráltak. Nem utolsósorban voltak tánckritikusok, akik örömmel fedezték fel, hogy két lábuk és két kezük van. A legfiatalabb résztvevő hozzászólása csak ennyi volt: érdekes élmény fizetni azért, hogy megcsináljunk magunknak egy előadást.

MU Színház, november 13.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.