Tánc

Somló Dávid

  • - sisso -
  • 2018. január 7.

Színház

szabadzenész, konceptualista és performer Mandala című koreográfiai és zenei társasjátékában a MU Színházban rendezett Open Fesztivál első napján lehetett részt venni. A színházi tér üres és a nézőtéren sincsenek széksorok. Az általában táncszőnyegként funkcionáló padlón geometrikus ábrák láthatók, különböző színű és méretű négyszögek, körök, háromszögek, vonalak. A belépéskor mindenki, aki kér és részt szeretne venni, kap egy preparált hangszórót a kezébe. A hangszórón ábra van, amely a résztvevő saját, padlóra ragasztott pályájára utal, amelyen a későbbiekben kisbolygóként kell majd keringenie, vagy járkálnia fel és alá zeneszerű valamire. A zaj, avagy hangkompozíció egységesen a kis hangszórókból jön, hol erősebb, hol halkabb, és a rezonanciájával is lehet játszani. Semmi más nem történik, csak mozogni kell, megadott szabályok szerint. Azt már közben, illetve később látja a résztvevő, hogy miként viselkedik egy ilyen helyzetben, hogyan tud kapcsolatokat létesíteni meghatározott körülmények között. És elmondhatjuk, elég érdekesen, illetve jellemzően mozog mindenki, sőt azok is résztvevővé válnak, akik végig csak nézik, mi történik a színpadon. Sajátos világot alakított ki a csoport, és voltak forradalmi elképzelései is a szabadulásról. Akadtak egységesen gyűlölt pokoli ábrák, amelyekben mindenki rosszul érezte magát, voltak, akik nem merték áthágni a szabályokat, de voltak hivatásos táncosok, provokátorok, akik indokolatlanul felszabadultan ugráltak, és ezzel mindenkit frusztráltak. Nem utolsósorban voltak tánckritikusok, akik örömmel fedezték fel, hogy két lábuk és két kezük van. A legfiatalabb résztvevő hozzászólása csak ennyi volt: érdekes élmény fizetni azért, hogy megcsináljunk magunknak egy előadást.

MU Színház, november 13.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.