rés a présen - Az őrültség, amit mi csinálunk - Pereszlényi Erika színésznő

  • .
  • 2010. január 14.

Trafik

rés a présen: Miért kezdtél pont a Pont Műhellyel dolgozni? Pereszlényi Erika: A Hudi László vezette Mozgó Házban dolgoztam. Valahogy belekeveredtem a 24 órás színházi előadásukba, a Checkpoint Charlie-ba még 1999-ben, aztán amikor a Család című előadás készült, akkor Keszég Laci megkeresett, hogy lenne-e kedvem játszani benne, nekem meg volt.
Azóta itt vagyok.

rap: Mi az igaz abból, hogy mindannyiótoknak van civil melója is?

PE: Annak, hogy más dolgokkal is foglalkozunk, van egy praktikus oldala: a megélhetés. Másrészt jó, ha az ember nem csak egyfélét csinál. Ez nagy szabadság. Természetesen néha nehéz, főleg az egyeztetések, illetve a minimális támogatás miatt, de valahogy mindig megtaláljuk a módját, hogy tudjunk dolgozni. Amúgy angolt tanítok. Időnként találkozik is a két életem, például amikor a Krétakör Színházban tanítottam, vagy a Színművészeti Egyetemen.

rap: Milyen egy próbafolyamat a PM-ben?

PE: Többnyire együtt dolgozzuk ki az előadást, mindenki beleadja az ötleteit, de a végső szó a rendezőé. Attól is függ a munkamódszer, hogy előre megírt darabbal van-e dolgunk, vagy pedig innen-onnan összeollózott anyagokból, saját improvizációkból dolgozunk.

rap: Szerinted milyen színházként lehetne definiálni benneteket?

PE: Ez abszolút alternatív színház! Remélem, hogy mindig lesznek olyanok, akiket ez az őrültség, amit mi csinálunk, érdekel. Talán jelent valamit, hogy a Pont Műhely minden nehézség ellenére 1992 óta működik.

rap: Sok darabban van utalás a jugoszláv múltra. Ez mindenkit érint a társulatban?

PE: A társulatból három ember (Baranyi Szilvia,Keszég László, Vicei Zsolt) a Vajdaságban nőtt fel, nekik ez a múltjuk, sok mindent hoztak onnan. Mesélnek történeteket, és így nyilván valami képünk nekünk is kialakul az ottani életről. Voltunk néhányszor Szabadkán vendégszerepelni, de a jugoszláv múlthoz csak nekik van közvetlenül közük.

rap: A legújabb darab, A konyha címe Wesker drámáját idézi.

PE: Semmi köze hozzá. Ez a mi konyhánk. Egy trilógia része, aminek az első darabja a Kunyhó volt. Az a fajta előadás, amit mi állítunk össze, különböző jelenetszilánkokból, lesz ugyan benne egy előre megírt jelenet is Szegedi-Szabó Béla tollából, de többnyire saját szövegek, mozgás, zene, animáció, koreográfia. Leginkább gasztroenterológiai és gasztrofilozófiai kérdéseket feszegetünk.

rap: Mikor játsszátok A konyhát, és mennyi van repertoáron a régebbi darabokból?

PE: A konyha bemutatója január 14-én lesz, de játszszuk még január 15-én, valamint február 2-án és 3-án a Mu Színházban. A régebbi darabok közül repertoáron van még a Kunyhó, ez február 21-én lesz, szintén a Mu Színházban. A Sirályban játsszuk a Bill a mennybe megy című előadásunkat január 18-án és 19-én, és a YU-HU Rapet február 15-16-án, szintén a Sirályban.

Neked ajánljuk

Grandiózus pamparamm

Raffaello 1514-ben befejezett freskóján I. Leó pápa és Attila néz farkasszemet egymással. Míg az egyházfő felett Szent Péter és Szent Pál levitál, a hun lovak riadtan szökellnek hátra, a barbár küldöttség pedig megretten a keresztény Isten jelenlététől.

Vivát!

Ha azt mondjuk, hogy augusztus 20. Magyarországon immár hagyományosan a nagy fővárosi falunap izzadmányos ünnepe, a színes, szagos, hangos talmi kunsztstüklik, égbe lőtt hamburgerek rajongóinak nagy találkozója, amikor megnyílnak a főváros csak erre az alkalomra tartogatott csodái az egymás sarkára hágni, falkában élvezkedni imádó tömegek előtt, akkor nyilvánvalóan lenézzük a vidéket, a vidékieket, a városi alacsonyabb néposztá­lyo­kat, mindenkit, aki úgymond felutazott, aki szembejön, s nincs kalap a fején.

Bármilyen szakos

Az elmúlt napokban több felől hallottuk rebesgetni – és nemcsak tanároktól, szülőktől, hanem tankerületi szakelemektől is –, hogy a kormány az ősszel a koronavírus-járvány újabb hullámára hivatkozva online oktatást rendel el. Néhány nappal ezelőtt Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő is erről posztolt a közösségi oldalán, mi több, szerinte már „főispáni hivatalból” is érkezett ilyen értelmű szóbeli jelzés. A képviselő „teljesen életszerűnek” nevezi e lehetőséget, ámbár némi kétkedés is kiérződik soraiból.

Nadrágszíj a függönyre

Nem hirtelen támadtak és nem is múlnak el egyhamar a színházi szakma gazdasági nehézségei. A független, az önkormányzati és az állami fenntartású teátrumok növekvő rezsiárakkal és csökkenő nézőszámmal számolnak, de a jegyárakon senki sem mer nagyot emelni.

„Ha nem dicsérnek”

Urbán András előadásaiban láthattuk először itthon, aztán egyre több darabban tűnt fel. Nagyabonyi Emese újvidéki színésznővel a hazai és vajdasági színjátszás közötti különbségekről, a pálya nehézségeiről és a megtett útról beszéltünk.

A pimasz légy

A nemzetközi jog alapja az államok szuverén egyenlősége. Ebből adódóan bármely állam nemzetközi kapcsolataiban szinte semmi sem történhet annak kifejezett hozzájárulása, azaz szavazata nélkül. Kende Tamás írása az uniós magyar vétók margójára.

Haptákban

A kormány 52 milliárdos bérfejlesztést jelentett be, amelyből a rendőrök is részesülnek. Ez komoly emelés, de kérdés, hogy hosszú távon megállítja-e az állomány csökkenését.

Lombjuk se rezzen

A közelmúltban a mindenféle szükséghelyzetre hivatkozva született, s nagy szakmai felháborodást kiváltó kormányrendelet az egyéb szempontból is sérülékeny erdőállományban könnyítené meg a fakivágást. Nem véletlenül.

„Ötven százalék!”

Évek óta 25 ezer szakdolgozó hiányzik a magyar egészségügyi rendszerből, és ha nem jön érdemi változás, 2023 januárjára ötszörös lesz a különbség az orvosok és a szakdolgozók bére között. A MESZK javaslatcsomagot küldött az államtitkárságnak, és bízik a párbeszédben, a mielőbbi béremelésben.

Nagykapu

Aj Vej-vej következetesen és mindenáron, minden megnyilatkozásával, ideértve a műalkotásait is, az emberi szabadságról, mint alapvető jogról beszél. Nála nincs kiskapu és mellékzönge: az üzenet a kezdetek óta ugyanaz. A kifejezési formák változtak, azok is szervesen egymásból építkezve.