Az amerikai Pixar stúdió neve – az ír Cartoon Saloonnal és a japán Studio Ghiblivel karöltve – egykor egyet jelentett a minőségi animációkkal és az elképesztő sikerrel. Nem is olyan régen még olyan mozikkal tarolták le a világot, mint a Toy Story-sorozat, a Wall-E, vagy épp a Fel!, mára azonban mintha megtört volna a varázs: legutóbbi filmjeik közül több is egyszerűen nem ért fel az elődökhöz, ráadásul mintha az emberek is elvesztették volna bizalmukat a stúdióban.
Nehéz pontosan rámutatni, hogy mikor kezdődött a lejtmenet, de a szakértők leggyakrabban a pandémiát jelölik meg ilyen pontként. 2020 márciusában mutatták be a mozik az Előrét, mely már némileg gyengébb kritikákat kapott, mint amit a stúdiótól megszokhattunk (a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon a 29 Pixar-filmből az Előre csak a 20. helyen áll), de az igazi bajt inkább a karantén és a mozibezárások jelentették. Ezek miatt Dan Scanlon animációja egyszerűen nem tudta kifutni magát – a világszerte összeszedett 140 millió dolláros eredménye azonban a körülményekhez képest még így is szépnek volt mondható.
A következő két évben a Pixar három filmmel állt elő, ám a koronavírus-járvány miatt a Disney (amely 2006-ban vásárolta fel a Pixart) változtatott forgalmazási gyakorlatán, a Pixar-filmeket pedig afféle tesztalanyokként használta ehhez: a 2020 végén bemutatott Lelki ismeretek, valamint a 2021 nyarán debütált Luca a legtöbb országban egyenesen a frissen beindított streamingplatformon, a Disney+-on landolt, melynek előfizetői számát így próbálták bedurrantani.
Magukkal a filmekkel nem is volt semmi gond: a Lelki ismeretek két Oscart is elnyert, a Luca pedig ugyan kikapott a Disney-féle Encantótól, de a Pixar legjobb hagyományait folytatta, és a mai napig a stúdió egyik legjobb filmjének számít. Ezeket az animációkat azonban egyértelműen moziba szánták, így Oscar ide vagy oda, egyértelmű csalódás volt, hogy be kellett érniük a kisképernyővel. Hasonló mondható el a 2022-es Pirula pandáról is, melyet ugyan már több moziban is vetítettek (főleg ott, ahol a Disney+ nem volt elérhető), de ezzel egyidőben tettek fel a netre is, így világszinten mindössze 20 millió dollárt hozott.
A pandémia után a Lightyear volt az első, ismét széles körben a mozikba kerülő Pixar-alkotás – a végeredmény pedig a stúdió történetének egyik legnagyobb bukása volt, mely több alkotójának is az állásába került. A 200 millió dollárt kóstáló film világszinten épp hogy visszahozta gyártási büdzséjét, de arra esélye se volt, hogy a marketingköltségeit is behozza, esetleg még profitot is termeljen. Rá egy évre, 2023-ban aztán érkezett az Elemi, mely ugyancsak csalódást okozott – mi is úgy írtunk róla, mint nagy pénzügyi mellélövésről. Az Elemi azonban ha nem is mutatkozott be jó számokkal, de lassan és kitartóan gyűjtögette a nézőket, így végül világszinten csaknem 500 millió dollárt kalapozott össze, ami szolid sikernek számít; még akkor is, ha korábban a Pixar eredményei inkább az egymilliárd dollár felé tendáltak.
Persze a koronavírus utáni eredményeket nem feltétlen érdemes az azelőttiekkel összevetni: megváltoztak a mozibajárási szokások, a legtöbben már inkább a streamingen keresnek néznivalót, ráadásul az infláció a jegy- és popcornárakat sem kímélte. A szakértők szerint sok szempontból épp a Disney hibáztatható azzal, hogy egyre kevesebben nézik a filmjeiket a moziban: azzal, hogy feltették a netre a Lucát, vagy a Lelki ismereteket, ők szoktatták hozzá a nézőket ahhoz, hogy inkább a streaminghez forduljanak, ha családi mozizásra vágynak.
Még mielőtt azonban a Pixarnál kongatni kezdték volna a vészharangot, megérkezett a tavalyi Agymanók 2, amely egészen parádésan szerepelt a kasszáknál: közel 1,7 milliárd dolláros összbevételével nemcsak a stúdió legjobbjává, de minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjévé is vált; ezt a címet aztán az idén év elején bemutatott kínai csoda, a Ne Zha 2 vette el tőle, amelyről itt írtunk bővebben.
Így érkeztünk el a Pixar idei dobásához, a nemrég bemutatott Elióhoz, amelyben egy űrmániás kisfiú egy űrlénnyel köt barátságot. Adrian Molina, Madeline Sharafian és Domee Shi filmje a bemutatója hétvégéjén azonban mindössze 21 millió dollárt gyűjtött, amely a harmadik helyre volt csak elegendő a tengerentúli toplistán, a stúdió történetében pedig egyetlen film sem nyitott még ilyen gyengén a moziban – az eddigi negatív rekorder a már emlegetett 2023-as Elemi volt 29,6 millió dollárral. A Pixar most abban bízhat, hogy ahhoz hasonlóan az Elio is képes lesz hosszú ideig kitartani a nagyvásznon, így ha szép lassan is, de valahogy csak összegyűjt párszáz milliót. Ennél sokkal nagyobb probléma azonban, hogy amint arra a Variety elemzése felhívja a figyelmet, a Pixar szemmel láthatóan évek óta képtelen sikert elérni eredeti filmjeivel.
Hiába volt ugyanis siker a tavalyi Agymanók 2, a stúdiónak arra lenne szüksége, hogy további olyan blockbustereket szüljön, amikből később hasonló folytatások születhetnek. A számok azonban azt mutatják, hogy a 2017-es Coco óta képtelenek voltak egy olyan, eredeti (azaz nem adaptáció, folytatás, spinoff, reboot vagy franchise része) animációval kijönni, amellyel kapcsolatban akár csak felmerülhetne a gondolat, hogy folytatni kellene.
A Coco második része természetesen már teljes gőzerővel készül, 2029-ben tervezik bemutatni. Ugyancsak úton van A hihetetlen család harmadik és a Toy Story ötödik része is – utóbbi sorozatnak azonban intő jel lehet a Lightyear bukása; azt bizonyítja, hogy kezd a franchise elfáradni. A belátható jövőben mindössze két eredeti Pixar-film van tervbe véve: a 2026 márciusára tervezett Hoppers, amelyre egy stáblista utáni rövidke jelenetben az Elio is utalt; valamint a Gatto, melyről évekig nem érkezett hír, de nemrég megerősítették, hogy továbbra is készül.
A szakértők egyelőre csak találgatnak, mi okozhatta az Elio bukását. Valószínűleg a már részletezett, megváltozott mozizási szokások ugyanúgy közrejátszottak benne, mint az, hogy egyszerűen rossz időben volt a premierje: a Lilo és Stich és az Így neveld a sárkányodat remake-je is épp nagy sikerrel fut, így egyszerűen nem maradt nézője a Pixarnak. Ezek ráadásul a trendekbe illeszkedve egy-egy jól bejáratott, jól ismert animációhoz kapcsolódnak – ma pedig, ilyen infláció mellett úgy tűnik, a szülők inkább olyan filmre ülnek be, amelyet már ismernek és tudják, hogy jól fognak szórakozni.
Az Elio rossz eredménye viszont nemcsak a Pixar számára jelent rossz hírt: mint a Deadline is felhívja rá a figyelmet, a stúdiók is azt a következtetést vonhatják le belőle, hogy óvatosan kell bánni az eredeti filmekkel; miközben a folytatások, adaptációk és remake-ek (Minyonok; Moana 2; Agymanók 2; Lilo és Stich; Így neveld a sárkányodat) továbbra is sikeresek – tehát inkább ezekbe érdemes fektetni.
Az Elio ráadásul a Disney stúdió egyetlen eredeti filmje 2025-ben, és nemcsak az animációkat, de az összes bemutatót egybevéve is. Ami az animációkat illeti, ebben a Reddit-posztban összegyűjtötték a nagyobb stúdiókra lebontva, mi vár ránk a jövőben: a Sonynál 3, a Warnernél 2, a Universalnál mindössze 2 eredeti animáció van készülőben a következő években. Kérdés, ezek után ezek valóban eljutnak-e a mozikig, vagy inkább a streamingen mutatják majd be őket.