Csúnyán megbukott a Disney idei egyetlen eredeti filmje

Mikrofilm

Hiába kapott jó kritikákat, elhasalt a Pixar legújabb eredeti filmje, az Elio, ez pedig továbbra is inkább a remake-ek, folytatások és adaptációk gyártása felé terelheti a stúdiókat. 

Az amerikai Pixar stúdió neve – az ír Cartoon Saloonnal és a japán Studio Ghiblivel karöltve – egykor egyet jelentett a minőségi animációkkal és az elképesztő sikerrel. Nem is olyan régen még olyan mozikkal tarolták le a világot, mint a Toy Story-sorozat, a Wall-E, vagy épp a Fel!, mára azonban mintha megtört volna a varázs: legutóbbi filmjeik közül több is egyszerűen nem ért fel az elődökhöz, ráadásul mintha az emberek is elvesztették volna bizalmukat a stúdióban.

Nehéz pontosan rámutatni, hogy mikor kezdődött a lejtmenet, de a szakértők leggyakrabban a pandémiát jelölik meg ilyen pontként. 2020 márciusában mutatták be a mozik az Előrét, mely már némileg gyengébb kritikákat kapott, mint amit a stúdiótól megszokhattunk (a kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon a 29 Pixar-filmből az Előre csak a 20. helyen áll), de az igazi bajt inkább a karantén és a mozibezárások jelentették. Ezek miatt Dan Scanlon animációja egyszerűen nem tudta kifutni magát – a világszerte összeszedett 140 millió dolláros eredménye azonban a körülményekhez képest még így is szépnek volt mondható.

A következő két évben a Pixar három filmmel állt elő, ám a koronavírus-járvány miatt a Disney (amely 2006-ban vásárolta fel a Pixart) változtatott forgalmazási gyakorlatán, a Pixar-filmeket pedig afféle tesztalanyokként használta ehhez: a 2020 végén bemutatott Lelki ismeretek, valamint a 2021 nyarán debütált Luca a legtöbb országban egyenesen a frissen beindított streamingplatformon, a Disney+-on landolt, melynek előfizetői számát így próbálták bedurrantani.

Magukkal a filmekkel nem is volt semmi gond: a Lelki ismeretek két Oscart is elnyert, a Luca pedig ugyan kikapott a Disney-féle Encantótól, de a Pixar legjobb hagyományait folytatta, és a mai napig a stúdió egyik legjobb filmjének számít. Ezeket az animációkat azonban egyértelműen moziba szánták, így Oscar ide vagy oda, egyértelmű csalódás volt, hogy be kellett érniük a kisképernyővel. Hasonló mondható el a 2022-es Pirula pandáról is, melyet ugyan már több moziban is vetítettek (főleg ott, ahol a Disney+ nem volt elérhető), de ezzel egyidőben tettek fel a netre is, így világszinten mindössze 20 millió dollárt hozott.

A pandémia után a Lightyear volt az első, ismét széles körben a mozikba kerülő Pixar-alkotás – a végeredmény pedig a stúdió történetének egyik legnagyobb bukása volt, mely több alkotójának is az állásába került. A 200 millió dollárt kóstáló film világszinten épp hogy visszahozta gyártási büdzséjét, de arra esélye se volt, hogy a marketingköltségeit is behozza, esetleg még profitot is termeljen. Rá egy évre, 2023-ban aztán érkezett az Elemi, mely ugyancsak csalódást okozott – mi is úgy írtunk róla, mint nagy pénzügyi mellélövésről. Az Elemi azonban ha nem is mutatkozott be jó számokkal, de lassan és kitartóan gyűjtögette a nézőket, így végül világszinten csaknem 500 millió dollárt kalapozott össze, ami szolid sikernek számít; még akkor is, ha korábban a Pixar eredményei inkább az egymilliárd dollár felé tendáltak.

Persze a koronavírus utáni eredményeket nem feltétlen érdemes az azelőttiekkel összevetni: megváltoztak a mozibajárási szokások, a legtöbben már inkább a streamingen keresnek néznivalót, ráadásul az infláció a jegy- és popcornárakat sem kímélte. A szakértők szerint sok szempontból épp a Disney hibáztatható azzal, hogy egyre kevesebben nézik a filmjeiket a moziban: azzal, hogy feltették a netre a Lucát, vagy a Lelki ismereteket, ők szoktatták hozzá a nézőket ahhoz, hogy inkább a streaminghez forduljanak, ha családi mozizásra vágynak. 

Még mielőtt azonban a Pixarnál kongatni kezdték volna a vészharangot, megérkezett a tavalyi Agymanók 2, amely egészen parádésan szerepelt a kasszáknál: közel 1,7 milliárd dolláros összbevételével nemcsak a stúdió legjobbjává, de minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjévé is vált; ezt a címet aztán az idén év elején bemutatott kínai csoda, a Ne Zha 2 vette el tőle, amelyről itt írtunk bővebben.

Így érkeztünk el a Pixar idei dobásához, a nemrég bemutatott Elióhoz, amelyben egy űrmániás kisfiú egy űrlénnyel köt barátságot. Adrian Molina, Madeline Sharafian és Domee Shi filmje a bemutatója hétvégéjén azonban mindössze 21 millió dollárt gyűjtött, amely a harmadik helyre volt csak elegendő a tengerentúli toplistán, a stúdió történetében pedig egyetlen film sem nyitott még ilyen gyengén a moziban – az eddigi negatív rekorder a már emlegetett 2023-as Elemi volt 29,6 millió dollárral. A Pixar most abban bízhat, hogy ahhoz hasonlóan az Elio is képes lesz hosszú ideig kitartani a nagyvásznon, így ha szép lassan is, de valahogy csak összegyűjt párszáz milliót. Ennél sokkal nagyobb probléma azonban, hogy amint arra a Variety elemzése felhívja a figyelmet, a Pixar szemmel láthatóan évek óta képtelen sikert elérni eredeti filmjeivel.

Hiába volt ugyanis siker a tavalyi Agymanók 2, a stúdiónak arra lenne szüksége, hogy további olyan blockbustereket szüljön, amikből később hasonló folytatások születhetnek. A számok azonban azt mutatják, hogy a 2017-es Coco óta képtelenek voltak egy olyan, eredeti (azaz nem adaptáció, folytatás, spinoff, reboot vagy franchise része) animációval kijönni, amellyel kapcsolatban akár csak felmerülhetne a gondolat, hogy folytatni kellene.

A Coco második része természetesen már teljes gőzerővel készül, 2029-ben tervezik bemutatni. Ugyancsak úton van A hihetetlen család harmadik és a Toy Story ötödik része is – utóbbi sorozatnak azonban intő jel lehet a Lightyear bukása; azt bizonyítja, hogy kezd a franchise elfáradni. A belátható jövőben mindössze két eredeti Pixar-film van tervbe véve: a 2026 márciusára tervezett Hoppers, amelyre egy stáblista utáni rövidke jelenetben az Elio is utalt; valamint a Gatto, melyről évekig nem érkezett hír, de nemrég megerősítették, hogy továbbra is készül.

A szakértők egyelőre csak találgatnak, mi okozhatta az Elio bukását. Valószínűleg a már részletezett, megváltozott mozizási szokások ugyanúgy közrejátszottak benne, mint az, hogy egyszerűen rossz időben volt a premierje: a Lilo és Stich és az Így neveld a sárkányodat remake-je is épp nagy sikerrel fut, így egyszerűen nem maradt nézője a Pixarnak. Ezek ráadásul a trendekbe illeszkedve egy-egy jól bejáratott, jól ismert animációhoz kapcsolódnak – ma pedig, ilyen infláció mellett úgy tűnik, a szülők inkább olyan filmre ülnek be, amelyet már ismernek és tudják, hogy jól fognak szórakozni.

Az Elio rossz eredménye viszont nemcsak a Pixar számára jelent rossz hírt: mint a Deadline is felhívja rá a figyelmet, a stúdiók is azt a következtetést vonhatják le belőle, hogy óvatosan kell bánni az eredeti filmekkel; miközben a folytatások, adaptációk és remake-ek (Minyonok; Moana 2; Agymanók 2; Lilo és Stich; Így neveld a sárkányodat) továbbra is sikeresek – tehát inkább ezekbe érdemes fektetni.

Az Elio ráadásul a Disney stúdió egyetlen eredeti filmje 2025-ben, és nemcsak az animációkat, de az összes bemutatót egybevéve is. Ami az animációkat illeti, ebben a Reddit-posztban összegyűjtötték a nagyobb stúdiókra lebontva, mi vár ránk a jövőben: a Sonynál 3, a Warnernél 2, a Universalnál mindössze 2 eredeti animáció van készülőben a következő években. Kérdés, ezek után ezek valóban eljutnak-e a mozikig, vagy inkább a streamingen mutatják majd be őket.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.