Első magyar Lara Croft-hasonmásverseny: A mellbőség zavara

  • Bodoky Tamás
  • 1999. február 4.

Tudomány

Lara Croft, a Tomb Raider sorozat párductestű, egyes értelmezésekben eszes főhősnője az egyik legnépszerűbb karakter a számítógépes akció-kalandjátékok mocskos szájú, izomagyú verőemberekkel zsúfolt világában. Játékosok százezrei látják őt, amikor a barátnőjüket nézik, néhányan be is nevezik a kedvest a játék promóciós hadjáratának szerves részét képező hasonmásversenybe. Az első magyar Lara Croftot vasárnap délután választották meg a Műegyetemen.

Lara Croft, a Tomb Raider sorozat párductestű, egyes értelmezésekben eszes főhősnője az egyik legnépszerűbb karakter a számítógépes akció-kalandjátékok mocskos szájú, izomagyú verőemberekkel zsúfolt világában. Játékosok százezrei látják őt, amikor a barátnőjüket nézik, néhányan be is nevezik a kedvest a játék promóciós hadjáratának szerves részét képező hasonmásversenybe. Az első magyar Lara Croftot vasárnap délután választották meg a Műegyetemen.Szebb, mint Naomi Campbell, keményebb, mint Béres Alexandra, híresebb, mint a Spice Girls, és okosabb, mint Yoda. Mozgása annyira kecses és nőies, hogy a játékos megfeledkezik a testét felépítő pixelekről és poligonokról, miközben védelmezi és uralkodik rajta. Önéletrajza szerint "1967. február 14-én született Angliában, ahol Lord Henshingly Croft egyetlen leányaként főúri nevelésben részesült. Huszonegy éves korában egy sítúrán repülőgépe lezuhant a Himalájában, egyetlen életben maradottként kénytelen volt elsajátítani a túlélés művészetét, miközben két hetet töltött a vadonban. Megmenekülése után hátat fordított a felső tízezernek, inkább felfedezőként, régészként járja a világot ősi civilizációk nyomai után kutatva. Családja megszakította vele a kapcsolatot, így írásaiból finanszírozza utazásait." A Tomb Raider első része 1996-ban került piacra, kitalálója, Adrian Smith brit játéktervező, a Core Design szürke eminenciása egy Doom-szerű, de agyasabb háromdimenziós játékot képzelt arisztokratikus, de bombázó női Indiana Jones-figurával, aki az egyiptomi piramisok és királysírok labirintusában küzdi le az akadályokat két krómozott félautomatával.

*

Bevált: A Sony Playstation konzolon és PC-n hozzáférhető játék első három része összesen 17 millió példányban fogyott (plusz a kalózkópiák), sokan csak azért vásároltak grafikus gyorsítókártyát, hogy jobban láthassák Larát, aki mostanáig több mint 80 magazin címlapján szerepelt, és mítosza a hálózaton is egyre terebélyesedik: Douglas Coupland, az internetgeneráció amerikai guruja egész könyvet szentelt a jelenségnek Lara´s Book címmel. A Times brit napilap, amely 1922-ben elsőként tudósított Tutenkamon sírjának felfedezéséről, exkluzív Tomb Raider pályát rendelt a Core Designtől: Ebben a kalandban - amely a Times weboldaláról letölthető - Lara a lap szerkesztőségében old meg egy kínzó rejtélyt. A játék minden folytatással kifinomultabbá és részletgazdagabbá válik, miközben Lara többek között az Antarktiszra, Indiába és a Nevadai-sivatag ufók látogatta 51-es körzetébe is eljut.

A Tomb Raider IV: The Last Revelation című rész novemberben került a boltokba, minden eddigit túlszárnyaló felhajtással övezve. Néhányan háborognak azon, hogy az új Lara a korábbinál is keskenyebb derékkal és nagyobb mellekkel nyomul, a viktoriánus ízlésű játékosok szerint kurvásra vették a Lady figuráját a haszonleső marketingesek. A többség azonban ettől még jobban kedveli, és a játék mellett igen kelendőek a relikviák is: Lara Croft baba, képregény, sőt csoki. Gőzerővel folyik a krossz-promóció, az interneten futótűzként terjed a híre, ha Lara felbukkan egy videoklipben, tévéreklámban, szappanoperában, az új James Bond- filmben vagy a MaNcsban mint leendő kulturálisrovat-vezető. Mozifilm is készül róla a Paramountnál, melynek producere a Die Hard és a Predator szériákat jegyző Larry Gordon, a főszereplője azonban még nem ismert, ami őrült találgatásra ad okot: a jól értesültek szerint Catherine Zeta-Jonestól Demi Moore-on keresztül Uma Thurmanig egy egész sor hollywoodi színésznő biztos befutónak tűnik, az internetes szavazáson Sandra Bullock vezet Milla Jovovitch (Ötödik elem) és Lucy Lawless (Xena) előtt, de szóba került a mostanában a neten terjesztett hardcore házimozijáról híres Pamela Lee egykori Baywatch-szőkeség és a Terminátor-killer Linda Hamilton is.

*

Nem elképzelhetetlen, hogy a főszerepet végül Lara Weller, az ügyeletes "hivatalos" Lara-hasonmás kapja, egy profi manöken, akit az idei Electronic Entertainment Expón mutatott be az Eidos Interactive, a játék disztribútora. A 24 éves Weller immár a harmadik hivatalos Lara, elődje, Nell McAndrews a Playboy hasábjain is megmutatta magát - ami ugye összeférhetetlen a megközelíthetetlen és betonkemény régésznő imidzsével. A cég jogászai egyébként is jogi ellenlépésekkel fenyegették meg azoknak a weboldalaknak a készítőit, amelyeken Lara Croft meztelenül vagy szexuálisan explicit tevékenység végzése közben látható, mert az ilyesmi ellentétes a szerzői joggal, ráadásul érzelmi válságot idézhet elő Lara kiskamasz rajongóiban. Weller kisasszony méretei (magasság 173 cm, mellbőség 86 cm, derékbőség 61 cm, csípőbőség 86 cm) egyébként hajszálpontosan megegyeznek a fiktív Laráéval, szeme és haja természetes barna, és műcopfra sincs szüksége az alakításhoz.

*

A klasszikus Lara-kosztüm magas szárú bakancsból, a hosszú combokat fedetlenül hagyó shortból, ujjatlan zöld pólóból és egy brutális fegyverövből áll, a hátizsák és a napszemüveg opcionális. Mindössze erre volt szüksége annak a tizenkét versenyzőnek is, akik a PCformat és a Playstation magazin magyar mutációját kiadó Computer Média Kiadói Kft. által meghirdetett hasonmásverseny döntőjébe jutottak. Számukra iparművész tervezte a jelmezt, de a 128 jelentkező körülbelül fele házilag gyártott egyenruhában fotóztatta magát, ami a szervezőket is meglepte. Klausz Anikó PR-főnök elmondása szerint a döntőbe a zsűri döntése és internetes szavazás alapján lehetett bejutni, ahol három nap alatt, profi koreográfus segítségével készítették fel a lányokat. A BME aulájában előadott produkció közös táncból, majd egyéni kűrökből állt, amelyeket a lányok vérmérsékletük és képzettségük függvényében hongkongi (fejrúgások, bukfenc), domina (szigorú nézés, erotikus pózok a pisztoly csövével) vagy fitnesz (fekvőtámaszok, spárga, hátsó híd) stíluselemekkel gazdagítva adtak elő, néhányan suta mozdulatokkal, mások vérprofi benyomását keltve. A mezőny a 18-22 éves korosztályból került ki, ami jelentősen elmarad a virtuális Lara életkorától, viszont vizuálisan nagyon rendben volt, és heves tetszésnyilvánításra késztette a huszonéves közönséget.

*

A lányok jórészt barátjuk, ismerőseik unszolására neveztek be a versenybe, és újságokból lesték el Lara mozdulatait, még a győztes, Fésűs Virág (21) sem játszott Tomb Raidert korábban. Virág civilben idegenforgalmi és környezetvédelmi szakmenedzsernek készül Tapolcán, és 165 centivel nincsenek modell ambíciói. Rendszeresen tornászik, de nem azonosul Larával: "most, ahogy kinézek, az abszolút nem én vagyok. A barátnőmmel kialakítottunk egy koreográfiát a harcos lányra, Aerosmithre pedig amúgy is imádok mozogni" - nyilatkozta a MaNcsnak a tökéletes alakú, szép szemű nyertes, aki százezer forinttal, egy Playstationnel és más ajándékokkal lett gazdagabb. Klausz Anikó nagy fantáziát lát a hasonmásversenyekben: "Van egy újabb játék, amelynek főhősnője esélyes arra, hogy kedvenc váljék belőle - szörnyetegversenyt nem tervezünk, de a hölgyek kedvéért elképzelhető, hogy fiú karaktert is fogunk keresni."

Bodoky Tamás

közreműködött: Babarczy Eszter

Lara Croft-hírek az interneten: www.ctimes.net

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.