Lemez

Arkhē: Λ

  • V. Á.
  • 2016. július 2.

Zene

A több mint húsz éve Szombathelyről indult black metal zenekar, a Sear Bliss nem kisebb fegyverténnyel büszkélkedhet, mint hogy első magyar igazán under­ground zenekarként külföldi lemezszerződést kapott, és átturnézta Európát a műfaj leghírhedtebb képviselőivel. Szerződtetésében nyilván benne volt, hogy akkoriban a black metal volt az a hívószó, amelyre világszerte ugrottak a ki­adók, de a trombitával, harsonával, szintetizátorral dolgozó Sear Bliss már abban a dömpingben is különleges, kreatív csapatnak számított, és az idő őket igazolta: noha lemezt már jó pár éve nem csinált, a zenekar a mai napig létezik.

Ha pedig egy zenekar szünetelteti az albumkészítést, akkor menetrendszerűen érkezni szoktak az ilyen-olyan szólólemezek, és ez alól a Sear Bliss sem kivétel. Az Arkhē Nagy András énekes/basszusgitáros projektje, az Λ pedig örvendetesen sokszínű lemez, amely kellő távolságot tart az anyazenekartól, de úgy, hogy mégsem lett homlokegyenest másmilyen. Talán a kései Ulver lehet a megfelelő párhuzam ­ ­ – ők közelítettek ilyen jó értelemben vett eklektikussággal a black metálból kiinduló zenéjükhöz. Itt is vannak a norvégokat idéző, tiszta énekkel fűszerezett, pszichedéliával is flörtölő megoldások (Rianás, Fergeteg hava), és mondjuk a Kovenantre emlékeztető indusztriális masírozások (Lélekölők, Meditation), plusz meglepő módon egy korai Napalm Death-feldolgozás (Scum), amely olyan, amilyennek minden átdolgozásnak lennie kéne: csak a szövegből lehet felismerni az eredetit, annyira kreatív, merész és kiválóan sikerült munka.

Hammer/Nail, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.