Lemez

Tálas Áron Trio: Floating Island

Zene

A lemez egy kiállítás képei­vel kezdődik, vagyis olyan téma indul Mese címmel, amely a híres klasszikus Sétájára emlékeztet, de azután ellép onnan, és akkor már inkább Mehldau lehet a példakép, és persze Binder Károly is eszünkbe juthat. Azután még Oláh Kálmán, a Jazz Tanszék másik meghatározó zongoratanára. Hiszen lehet ezt a „debütáló” CD-t diplomamunkának is érteni, a szupertehetségnek tartott Tálas ugyanis tavaly kapta meg jazz-zongora diplomáját a Zeneakadémián. A stúdióalbumot Barcza Horváth Józseffel és Gyárfás Attilával szintén tavaly vették fel.

Rengeteg finom utalás hallható ki Tálas játékából, de ez mellékes. A lényeg, hogy ezen a ma már szinte elvárható virtuozitáson túl eredetisége, közlékenysége, elképesztően kifejlett formaérzéke és muzikalitása valami olyat produkált ezen a lemezen, aminek saját világa van. Amit szerzőként felvázol, zongorás triója élén felfest, kiszínez, tényleg egy képeskönyv vagy kiállítás asszociációit indítja el a figyelmes hallgatóban. Mintha a negyedik szám megint sétaféle volna, hogy elvitorlázzunk vele a valódi albumcím „úszó sziget”-éhez. Ez viszont olyan óriási szvinget hoz, hogy aki idáig végighallgatja a lemezt, már nem fogja kivenni a lejátszójából.

A fiatal zongorista immár Szabó Dániel utóda Borbély Mihály kvartettjében, Karosi Júlia zenekarának alaptagja, Lantos Zoltán, Fekete-Kovács Kornél, Juhász Márton és más zenekarvezetők építenek rá, rengetegen hívják. Sőt, időközben jazzdobosként is megtartotta diplomakoncertjét, névjegyére tehát már azt is felírhatja…

Szerzői kiadás, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.