Lemez

Tálas Áron Trio: Floating Island

Zene

A lemez egy kiállítás képei­vel kezdődik, vagyis olyan téma indul Mese címmel, amely a híres klasszikus Sétájára emlékeztet, de azután ellép onnan, és akkor már inkább Mehldau lehet a példakép, és persze Binder Károly is eszünkbe juthat. Azután még Oláh Kálmán, a Jazz Tanszék másik meghatározó zongoratanára. Hiszen lehet ezt a „debütáló” CD-t diplomamunkának is érteni, a szupertehetségnek tartott Tálas ugyanis tavaly kapta meg jazz-zongora diplomáját a Zeneakadémián. A stúdióalbumot Barcza Horváth Józseffel és Gyárfás Attilával szintén tavaly vették fel.

Rengeteg finom utalás hallható ki Tálas játékából, de ez mellékes. A lényeg, hogy ezen a ma már szinte elvárható virtuozitáson túl eredetisége, közlékenysége, elképesztően kifejlett formaérzéke és muzikalitása valami olyat produkált ezen a lemezen, aminek saját világa van. Amit szerzőként felvázol, zongorás triója élén felfest, kiszínez, tényleg egy képeskönyv vagy kiállítás asszociációit indítja el a figyelmes hallgatóban. Mintha a negyedik szám megint sétaféle volna, hogy elvitorlázzunk vele a valódi albumcím „úszó sziget”-éhez. Ez viszont olyan óriási szvinget hoz, hogy aki idáig végighallgatja a lemezt, már nem fogja kivenni a lejátszójából.

A fiatal zongorista immár Szabó Dániel utóda Borbély Mihály kvartettjében, Karosi Júlia zenekarának alaptagja, Lantos Zoltán, Fekete-Kovács Kornél, Juhász Márton és más zenekarvezetők építenek rá, rengetegen hívják. Sőt, időközben jazzdobosként is megtartotta diplomakoncertjét, névjegyére tehát már azt is felírhatja…

Szerzői kiadás, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.