Az ajtók záródnak - A Hotel Modern holland színházi kollektíva Tábor c. előadása

  • - bbss -
  • 2008. február 28.

Zene

A rotterdami társulat előadásának díszleteként az auschwitzi koncentrációs tábor pontos makettje látható. Több száz, kézzel készített mini ember, papundeklibarakkok, apró rudakból összetákolt akasztófa, szögesdrót. Középen a sín a vagonokkal, jobbra az Appelplatz, az ismert kapu, balra meg a gázkamrák, kicsiben. Épp kel fel a nap a tábor felett, ciripelnek a tücskök, kezdetét veszi a szöveg nélküli, alig elviselhető zajokban gazdag, bizarr bábelőadás. Három színész mozgatja az apró alakokat (Herman Helle, Pauline Kalker és Arléne Hoornweg). Nem rejtik el magukat, minden a nézők szeme előtt zajlik, járkálnak egyik helyszíntől a másikig. Nem is láthatnánk pontosan, mit csinálnak, ha egy optikai szálas minikamerával nem vetítenék ki a színpad fölé: fenn egy film zajlik párhuzamosan, vagy inkább közvetítés.

A rotterdami társulat előadásának díszleteként az auschwitzi koncentrációs tábor pontos makettje látható. Több száz, kézzel készített mini ember, papundeklibarakkok, apró rudakból összetákolt akasztófa, szögesdrót. Középen a sín a vagonokkal, jobbra az Appelplatz, az ismert kapu, balra meg a gázkamrák, kicsiben. Épp kel fel a nap a tábor felett, ciripelnek a tücskök, kezdetét veszi a szöveg nélküli, alig elviselhető zajokban gazdag, bizarr bábelőadás. Három színész mozgatja az apró alakokat (Herman Helle, Pauline Kalker és Arléne Hoornweg). Nem rejtik el magukat, minden a nézők szeme előtt zajlik, járkálnak egyik helyszíntől a másikig. Nem is láthatnánk pontosan, mit csinálnak, ha egy optikai szálas minikamerával nem vetítenék ki a színpad fölé: fenn egy film zajlik párhuzamosan, vagy inkább közvetítés. Amikor a kamera kikapcsol, rövid tereprendezés következik. A dramaturgiát a tábor napi rutinja vezeti, történet nincs, csak jelenetek, a katarzis is elmarad. A sorakozóhoz szenvtelenül pakolják a lapra rögzített bábcsapatokat, betolják a kamerát a gázkamrába, hogy azt is megmutassák, hogyan csukódik be az ajtó belülről, agyonvernek egy bábut, aki a végkimerülésben elesett. Bábtesteket tolnak be a kemencékbe. A vetítővásznon az arcok is láthatók, szinte csak szemüregük van, és állandó sikolyba torzult arcuk, mégis mindegyik különbözik. Minden fekete-fehér, kivéve a levetett, miniatűr ruhákat, meg a tiszti barakk borosüvegeit, amelyek az "életet" szimbolizálják. Aztán lemegy a nap, mi meg kivonulunk.

Nem láttunk még ilyen furcsa előadást. A holokauszt képei "rendes" művészi, vagy akár dokumentarista alkotásban alighanem rekonstruálhatatlanok: nem bírják el a színészi játékot sem a színpadon, sem a filmvásznon. Auschwitzról működés közben tényfilmek sem készültek; a gázkamrából belülről, az ajtók bezáródása után nem tudósított senki, senki nem fényképezett. A képek, amelyek az emlékezetünkben élnek a haláltáborról, utólag, a láger felszabadítása után készültek; a tábor hétköznapjainak elképzeléséhez csak ennyi a fogódzónk. Meg persze az olvasmányokból, utólagos elbeszélésekből szerzett tudás, melyet az előadás jelenetei megidéznek, mozgósítanak a nézőkben. A Hotel Modern szenvtelen előadása azt a módszert, a kifejezésnek, a megmutatásnak azt az eszközét találta meg, amely kikerüli a haláltábor élő emberek általi eljátszásának csapdáit, s amely mégis elénk tár mindent; mindazon részleteket is, amelyeknek nem maradt élő szemtanúja. Az egész tábort mutatja meg, pontosan és a maga teljességében. Előttünk van, ha lekicsinyítve is, de élethűen és méretarányosan, s ezért beláthatóan, felfoghatóan a színpadon. Ez ennek az előadásnak a tisztessége. Nem is előadás volt, inkább szertartás, három szertartásmesterrel, amely során senki nem szabadult meg semmitől, de legalább rezzenéstelen arccal belepusztult kicsit.

LOW holland-flamand Kultfeszt, Trafó, február 22. és 23.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."