A PDSZ levélben követeli az iskolai mobilhasználatot korlátozó rendelet hatályon kívül helyezését

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 31.

Belpol

Rengeteg aggály merül fel a rendeletet illetően, a szervezet Maruzsához és Pintérhez fordult. 

Levelet írt a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkárnak és Pintér Sándor belügyminiszternek. A levélben a PDSZ azt követeli, hogy kezdeményezzék a kormánynál a diákok mobiltelefonjainak iskolai begyűjtésére vonatkozó új kormányrendelet hatályon kívül helyezését – írja a Telex

„A rendelet, amely előírja, hogy a tanulók mobiltelefonjait minden reggel be kell gyűjteni, és csak a tanítás végén adhatják vissza őket, komoly alkotmányos aggályokat vet fel”

– fogalmaz a PDSZ levelében. 

Az aggályok az alábbiak a szervezet szerint: 

  • Tulajdonhoz való jog megsértése: a mobiltelefonok sok esetben jelentős anyagi értéket képviselnek, a PDSZ szerint nem tartoznak olyan tárgyak közé, melyek elkobzása ne lenne indokolatlan és aránytalan beavatkozás az alkotmányos jogba.
  • A pedagógusok felelősségvállalásának kérdése: a rendelet a pedagógusokra hárítja a begyűjtött telefonokért való felelősséget, ami jelentős anyagi és jogi kockázat számukra. „Nem várható el, hogy több millió forint értékű eszközökért vállaljanak teljes körű felelősséget, különösen olyan esetekben, amikor az iskolák nem rendelkeznek megfelelő biztosítással, és a telefonok sérülése vagy eltűnése esetén a megőrzésre kijelölt intézményi dolgozók nem tudják a károkat megtéríteni. Az eszközök begyűjtésére, biztonságos tárolására, és azonosítható módon történő visszaadására vonatkozó garanciákat a jogszabály nem tartalmazza.”
  • Az oktatási autonómia és a pedagógiai szabadság korlátozása: a PDSZ szerint a rendelet sértheti az iskolák és a tanárok szakmai autonómiáját, mert egyes intézmények már régóta működő házirendekkel rendelkeznek, amelyek megfelelően szabályozzák a telefonok iskolai használatát anélkül, hogy azokat begyűjtenék. Sok iskola pedig törekszik arra, hogy a diákokat a digitális eszközök felelős használatára nevelje.
  • Az iskolai semlegesség megsértése: a PDSZ szerint különösen aggasztó, hogy a rendelet végrehajtásával kapcsolatban olyan politikai nyomásgyakorlásról érkeztek hírek, melyek sértik az iskolák politikai semlegességét és az oktatási intézmények autonómiáját, ellehetetlenítik a digitális kultúra tanítását.
  • A diákok nagy része jogilag cselekvőképtelen, kiskorú személy, tulajdonukat a rendelet értelmében a szülők kizárásával kéne korlátozni, a megkérdezésük nélkül.

A szervezet sérelmezi, hogy a rendeletnek nincs végrehajtási, rendelkező része, illetve indokolatlannak találják a mobilok használatának szabályozását, amikor azt már az egykori Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) egyik rendeletében szabályozta. A szervezet emiatt azt kéri Pintértől és Maruzsától, hogy helyezzék hatályon kívül a rendeletet.

Mint ismert, Mészáros Csabát, a Madách Imre Gimnázium igazgatóját azért mentették fel, mert nem akarta a diákoktól elvenni a mobiltelefonjukat. Az ügy országos felháborodást keltett, tüntetést is tartottak miatta

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.